تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,725 |
تأثیر دویاچندزبانگی بر مهارتهای زبانی دانشآموختگان نظام متوسطه ایران | ||
علم زبان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ls.2023.71705.1566 | ||
نویسنده | ||
مریم دانشگر* | ||
استادیار، فرهنگستان زبان و ادب فارسی | ||
چکیده | ||
تنوع قومی در ایران که تنوع زبانی را در پی دارد، از نخستین سال تحصیل در مدرسه، آموزش را تحت تأثیر قرار میدهد و لازم است در برنامهریزیهای آموزشی موردتوجه قرار گیرد تا ضعف تسلط بر زبان فارسی، در پیشرفت تحصیلی کودکان دوزبانه اختلال ایجاد نکند. پژوهش حاضر باتوجه به این مسئله و با هدف بررسی وضعیت مهارتهای زبانی دانشآموختگان دوزبانه و فارسیزبان ایرانی انجام شد. جامعة آماری پژوهش تمامی دانشآموزان سال دوازدهم بودند و نمونۀ آماری از شهرهای اراک، تبریز، ساری، سنندج، شیراز، یاسوج و یزد ـ با روش نمونهگیری خوشهای و چندمرحلهای تصادفی ـ دریافت شد. روش تحقیق پیمایشی بود. علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی در بخش آمار استنباطی از آزمونهای ناپارامتری منویتنییو و کروسکالوالیس و آزمون پارامتری تیتست و آنوا استفاده شد. تحلیل دادههای کمی و کیفی تحقیق نشان داد فاصله میان نتایج دانشآموختگان فارسیزبان و دوزبانه در مهارتهای خواندن، نوشتن، شنیدن و سخنگفتن معنادار و در همة مهارتها عملکرد فارسیزبانها، بهتر از دوزبانهها است. این نتایج حتی با افزودن متغیرهای جنس و رشتۀ تحصیلی، و مقایسۀ میانگین بهترین امتیاز دوزبانهها با ضعیفترین امتیاز فارسیزبانان نیز صادق بود. تفاوت معنادار میان تسلط دانشآموختگان فارسیزبان و دوزبانۀ ایرانی در تمامی مهارتها نشان داد تلاشهای صورتگرفته در دورة دوازدهسالۀ آموزش رسمی کافی نبوده و یا از کفایت لازم برخوردار نبوده است. باتوجه به تنوع زبانی کشور ایران، پیشنهادهای این مقاله مبتنی بر ضرورت تجدیدنظر در برنامههای کنونی آموزشوپرورش با نگاه ویژه به دورههای پیش از دبستان و سهسالة اول ابتدایی، ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
«زبان فارسی» «زبان معیار»؛ «دوزبانگی»؛ «مهارتهای زبانی»؛ «مهارتهای ادبی» | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |