تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,628 |
مقایسة واژههای آموزشی مجموعههای شیراز و پرفا با تمرکز بر بسامد واژگانی: پژوهشی پیکره بنیاد | ||
علم زبان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ls.2023.68081.1547 | ||
نویسندگان | ||
فائزه مرصوص* 1؛ فردوس آقا گلزاده2؛ عالیه کردزعفرانلو کامبوزیا3 | ||
1کارشناس پژوهش | ||
2گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
چکیده امروزه تلاشهای پرثمری را در حوزة آموزش زبان فارسی شاهدیم، با این وجود به علت فقدان مطالعات وافی و کافی و نیز پژوهشهای بنیادین در این زمینه، هنوز کاستیهایی به چشم میخورد. واژهگزینی و آموزش علمی واژه یکی از همین حوزههاست که با ابهاماتی چون اصول گزینش واژههای آموزشی زبان فارسی، سطحبندی واژهها و نحوة آموزش آنها مواجه است. به عقیده نیشن (2003) بسامد واژگانی و کاربردی بودن واژهها دو اصل از اصول در آموزش واژههای زبان دوم/ خارجی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی واژهگزینی دو مجموعة آموزشی شیراز و پرفا و مقایسة بسامد واژههای آموزشی آنها انجام گرفتهاست. بر همین اساس بسامد واژگانی این دو مجموعه با یکدیگر مقایسه شدند. واژههای هر مجموعه به روش کتابخانهای از واژهنامة انتهای کتابها جمعآوری شدهاست. سپس میزان بسامد واژههای این دو مجموعه با فهرست واژههای پژوهش صحرایی و همکاران (1398)، نعمتزاده و همکاران (1390) و عاصی (1398) مقایسه شدند. تحلیل دادهها در این پژوهش با نرمافزار مایکروسافت اکسل و روشهای جدول محوری و فرمولنویسی انجام شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که در مجموع 864 واژه، یعنی بیش از 30 درصد واژههای هر دو مجموعه با مجموعۀ دیگر مشترک است. 47.15 درصد از واژههای مجموعة شیراز و 38.75 درصد از واژههای مجموعۀ پرفا، حداقل در یک فهرست آمدهاند؛ با مقایسة نتایج حاصل، مجموعة شیراز با اشتراک حدود 50 درصد واژگان آموزشی خود با حداقل یکی از فهرستهای بسامدی انتخابی وضعیت بهتری از جهت بسامد واژگانی نسبت به مجموعة پرفا دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ گزینش محتوای آموزشی؛ آموزش واژه؛ بسامد واژگانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |