تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,685 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی – ویراست دوم (BRIEF-2) در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.73990.2579 | ||
نویسندگان | ||
عسگر علیمحمدی* 1؛ کریم عبدالمحمدی2؛ ابوالفضل قدمی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم (BRIEF-2) در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی- هنجاریابی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش-آموزان پسر با مشکلات رفتاری بروننمود 7 تا 12 ساله استان تهران و استان آذربایجان شرقی تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه ابتدا دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود شناسایی شدند. سپس والدین آنها فرم والد مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم (BRIEF-2) و پرسشنامه عصب رواننشاختی کولیج (2002) را تکمیل کردند که در نهایت تحلیل با 599 نفر انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی تاییدی و روایی ملاکی استفاده شد. نتایج نشان داد که مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم (BRIEF-2) از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است. بنابراین، میتوان از این مقیاس جهت ارزیابی کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود استفاده کرد | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای روانسنجی؛ مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی؛ مشکلات رفتاری بروننمود | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 |