| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,517,263 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,534 |
واکاوی هیستریک شدن سوژه ایرانی در دهه اخیر بر اساس نظریه لاکان | ||
| پژوهش های راهبردی سیاست | ||
| دوره 13، شماره 49 - شماره پیاپی 79، تیر 1403، صفحه 75-100 اصل مقاله (723.71 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qpss.2023.73778.3246 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن برقی* 1؛ سید امیر مسعود شهرام نیا2؛ فریبرز محرمخانی3؛ سید غلامرضا دوازده امامی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشیار علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 3دانشیار علوم سیاسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 4استادیار علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| اعتراضات اجتماعی متعدد دهه اخیر در کشور ما بیانگر وجود مشکلاتی حل نشده در جامعه است. مشکلاتی که میتوان آنرا از علل هیستریک شدن سوژه ایرانی دانست. پرسش این است که چرا طی دهه اخیر، سوژه ایرانی هیستریک شده و اعتراضش را به شکل عملی نشان میدهد. این مقاله بر اساس نظریات لاکان و با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی این پرسش میپردازد. وی با انتساب عاملیت، به ناخودآگاه بجای اگو سوژه را دارای ابعادی فراتر از فرد انسانی میداند. البته نظریات لاکان صرفا تکنیکهای روانکاوی نیست، بلکه او با طرح مفهوم فانتزی و واقعیت آنامورفیک، نظریاتش را در حوزه اجتماع تا سطح مباحث هستیشناسی ارتقا میدهد. لاکان به دلیل نفی مفهوم ماهیت باورانه از سوژه بشری، بر رابطه آمال فردی و اهداف اجتماعی پرتو تازهای میافکند. نتیجه این بررسی این است که به دلیل نارساییهای مشهود اقتصادی و اجتماعی دهه اخیر، فانتزی ایدئولوژیک بعد از انقلاب کارکرد خود را از دست داده و دیگر سوژه ایرانی را اقناع نمیسازد. از اینرو سوژه ایرانی بهجای رفتار وفق گفتمان ارباب، آنرا به چالش کشیده و خود در صدد ساختن فانتزی جدید میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سوژه ایرانی؛ لاکان؛ فانتزی؛ هیستریک | ||
| مراجع | ||
|
- استاوراکاکیس، یانیس، (۱۳۹۲)، لاکان و امر سیاسی، ترجمه محمد علی جعفری، نشر ققنوس.
- بروس، فینک، (۱۳۹۷)، سوژه لکانی بین زبان و ژوئیسانس، ترجمه محمد علی جعفری، تهران: نشر ققنوس.
- تربتی، سروناز، (۱۳۹۶)، «برساخت فانتزی و تحلیل سوژه هیستریک درگفتمان فیسبوک با تاکید بر ابژه نگاه خیره»، شناخت، شماره ۷۷.
- ژیژک، اسلاوی، (۱۳۹۵)، لاکان به روایت ژیژک، ترجمه فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم.
- سردارنیا، خلیلاله و البرزی، هنگامه، (۱۴۰۱)، «تحلیل اعتراضات صنفی – اجتماعی اخیر در ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) از منظر سیاست خیابان»، فصلنامه علمی پژوهشهای راهبردی سیاست، دوره ۱۱، شماره ۴۴.
- سهرابی، مه سیما؛ تاجیک؛ محمدرضا و میراحمدی، منصور، (۱۴۰۰)، «روانکاوی سیاسی و گفتمان: گزارههای تروماتیک و سوژههای هیستریک در گفتمان نواصلاحطلبی (۱۳۹۲ – ۱۳۹۸)»، پژوهشهای سیاست نظری، دوره ۱۵، شماره ۲۹.
- خدابخشی، لیلا؛ خالدی، احسان و آسوده، رضا، (۱۳۹۷)، «مقایسه شاخصهای عملکرد اقتصادی دولت ایران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با حسن روحانی»، فصلنامه راهبرد سیاست، دوره ۲ شماره ۷.
- جودی بهنام و یگانه، محمد، (۱۴۰۰)، «معرفی و نقد دموکراسی و جنبشهای اجتماعی: نقد کتاب میتوان دموکراسی را نجات داد؟ مشارکت، شورا و جنبشهای اجتماعی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، شماره ۹۴.
_ چراغی، حسین؛ مقصودی، مجتبی و نظری، علی اشرف، (۱۴۰۰)، «رویکرد جنبشهای اجتماعی و سندیکاهای کارگری پس از انقلاب اسلامی ایران»، پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، شماره ۴۱.
- حسین پور، روح اله و رشیدی، احمد، (۱۴۰۰)، «اعتراضات دی ماه ۹۶ از منظر تئوری جامعه شبکهای»، فصلنامه علمی پژوهشهای راهبردی سیاست، دور ۱۰، شماره ۳۹.
- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، معاونت پژوهشهای اقتصادی، دفتر مطالعات اقتصادی (۱۳۹۶ )، کد موضوعی : ۲۲۰.
- نیکونهاد، ایوب و فتحی، محمدجواد، (۱۳۹۹)، «بررسی کارکردها و تأثیرات رسانههای نوین بر معنا و کنش جنبشهای اجتماعی جدید»، جامعه فرهنگ و رسانه، شماره ۳۶.
- نوروزپور، مرتضی، (۱۳۹۸)، «تحلیل اعتراضهای سیاسی دیماه ۱۳۹۶»، پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره ۵۶.
- هومر شون، (۱۳۹۸)، ژاک لاکان، ترجمه محمد علی جعفری و سید محمد ابراهیم طاهائی، تهران: نشر ققنوس.
References -Abrahamian, E, (1989), Radical Islam: The Iranian Mojahedin, London: I.B. Tauris & Co Ltd. - Abrahamian, E, (2008), A History of Modern Iran, New York: Cambridge University Press. - Arjomand, S.A, (1988), The Turban for the Crown: The Islamic Revolution in Iran, New York and Oxford: Oxford University Press. - Arjomand, S.A, (2003), “Shi’ite Islam and the Revolution in Iran, In: Turner, B. S. ed. Critical Concepts in Sociology: Islam”, State and Politics, Volume II, London and New York: Routledge, pp. 348–367. - Ansari, A.M. Ed, (2013), Perceptions of Iran: History, Myths and Nationalism from Medieval Persia to the Islamic Republic. London and New York: I.B. Tauris & Co Ltd. - Ansari, A. M. Ed, (2016), Iran’s Constitutional Revolution of 1906 and Narratives of the Enlightenment, Chicago: University of Chicago Press. - Bakhash, S, (1985), The Reign of the Ayatollahs: Iran and the Islamic Revolution, London: Unwin Paperbacks. -Cleveland, W.L & Bunton, M, (2009), A History of the Modern Middle East, 4th Ed, Cambridge and Oxford: Westview Press. - Evans, D, (2006), An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis, London and New York: Routledge. - Glynos, Jason & Stavrakakis, Yannis, (2008), Lacan and Political Subjectivity: Fantasy and Enjoyment in Psychonalysis and Political Theory, www.pahgrave-hournals.com/sub. - Gerner, DJ, (2000), Understanding the Contemporary Middle East, Colorado and London: Lynne Rienner Publishers. - Hiro, D, (1985), Iran under the Ayatollahs, London: Routledge & Kegan Paul plc. - Jahanbegloo, R, (2013), Democracy in Iran, London and New York: Palgrave MacMillan. - Katouzian, H, (2003), Iranian History and Politics: The Dialectic of State and Society, London and New York: Routledge Curzon. - Keddie, N. R, (2004) , Iranian Revolutions in Comparative Perspective. In: Hourani, A. et al., Ed. The Modern Middle East, 2nd ed, London and New York: I.B, Tauris & Co Ltd, pp. 615–638. - Keddie, N.R, (2006), Modern Iran: Roots and Results of Revolution, London and New Haven: Yale University Press. - Lacan, Jacques, (1977), The Agency of the Letter in the Unconscious, or ReasonSince Freud, Ecrits: A Selection, (Alan Sheridan, Trans.), London: Tavistock. - Lacan, Jacques, (1978), On Psychoanalytic Discourse, (J.W. Stone, and Trans.), Published in the Bilingual Work, Lacan in Italia. Pp. 32-35 - Lacan, J, (1994), The Four Fundamental Concepts of Psycho-analysis. London and New York: Penguin Books Ltd. - Lacan, J, (2013), The Triumph of Religion, Cambridge and Malden: Polity Press. - Lacan, J, (1969-1970/1992), O Seminário livro 17, o avesso da psicanálise, Rio de Janeiro: Jorge Zahar. - Lacan, J, (1965-66), Seminar XII, Crucial Problems for Psychoanalysis, trans. Cormac Gallagher, Unpublished Manuscript. - Oliver, Bert, (2004), “Lacans Subject: The Imaginary, Language, the Real and Philosophy”, South Africa Journal of Philosophy, Vol. 23. - Owen, R, (1992), State, Power and Politics in the Making of the Modern Middle East, London and New York: Routledge. - Rajbar, Simon, (2018), “Iran as a Symptom: A Psychoanalytic Critique of the Ideological Structure in the Islamic Republic”, Cardiff University. - Roy, O, (2004), The Crisis of Religious Legitimacy in Iran, In: Hourani, A. H, et al. Ed, The Modern Middle East, 2nd ed. London and New York: I.B, Tauris & Co Ltd. - Zwart, Hub, (2022), “Lacan’s Dialectics of Knowledge Production: The Four Discourses as a Detour to Hegel”, Foundations of Science https://doi.org/10.1007/s10699-022-09832-6. - Žižek , S, (1987), Why Lacan is not a Post-structuralist? Newsletter of the Freudian Field. - Žižek, S, )2008(, The Sublime Object of Ideology, London and New York: Verso. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17,780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,352 |
||