تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,732 |
تحلیل احساسات مبتنی بر متن کاوی در شبکه اجتماعی توییتر به منظور شناخت تفکر افراد | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 34، شهریور 1402، صفحه 32-1 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2023.69807.1453 | ||
نویسندگان | ||
کامران فرج زاده* 1؛ محمدتقی تقوی فرد2؛ عباس طلوعی اشلقی3؛ علیرضا رشیدی کمیجان4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی و استاد مدعو واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه بسیاری از زمینههای تحقیقاتی و کسبوکار بهنوعی با افکار، تصویرها و الگوهای ذهنی کاربران و مخاطبان خود سروکار دارند. لذا شناخت و آگاهی از نحوهی طرز فکر افراد، مشتریان و مخاطبان یک مجموعه در مورد آن، تأثیر فراوانی بر اخذ تصمیمات مناسب از سوی مدیران آن مجموعه، درراستای پیشبرد اهداف و حل مسائل مختلف دارد. از طرفی جمعآوری داده از کاربران، به جهت رسیدن به اهداف و نتایج تحقیق، با استفاده از روشهای سنتی معمولاً زمانبر و همراه با بیدقتی است. هدف از پژوهش حاضر ارائه رویکردی نوین جهت جمعآوری داده از افراد، بهمنظور سنجش ادراک آنان در خصوص یک موضوع معین، در قالب یک مطالعهی موردی میباشد. در این تحقیق جهت بررسی رضایتمندی کاربران سه اپلیکیشن تاکسیهای اینترنتی در ایران، به نامهای اسنپ، تپسی و کارپینو، از نظرات آنان در شبکه اجتماعی توییتر استفاده گردید. روش تحقیق در پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی است. جامعه آماری، کلیه کاربران سه اپلیکیشن یادشده و عضو در شبکه اجتماعی توییتر، میباشند که نظرات خود را در رابطه با این اپلیکیشنها منتشر مینمایند. در طول انجام تحقیق، درمجموع ۶۸۲ نظر از توییتهای مربوطه بهصورت مقطعی، در بازه زمانی تابستان ۱۴۰۰، با استفاده از رابط برنامه کاربردی توییتر و هشتکهای مرتبط، جمعآوری گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل احساسات؛ متنکاوی؛ نحوه تفکر افراد؛ توییتر؛ تاکسی اینترنتی | ||
مراجع | ||
محمدی، جمال و رضیپور، پرنیا. (۱۴۰۱). «شبکههای اجتماعی و گونههای کارکرد جمعی: مطالعه موردی شبکه اینستاگرام». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. ۸ (۲۹)، ۷۵-۱۰۸.
صالح، سها و حدادی، علیرضا. (۱۴۰۱). «بررسی شرایط تکوین حوزه عمومی در رسانه اجتماعی توییتر»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، ۸ (۲۹)، ۲۷۶-۲۳۹.
بصیری، محمداحسان.، حبیبی، شیرین و نعمتی، شهلا. (۱۴۰۰). «تحلیل احساسات توییتهای مرتبط با کرونا در ایران با استفاده از شبکه عصبی عمیق». نشریه علمی مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند. ۱۰ (۳۷)، ۱۳۴-۱۰۹
محمدی، شهریار و ناظمی، اسلام. (۱۴۰۰). «تجزیهوتحلیل احساسات در سطح ویژگی محصول و مبتنی بر جنسیت کاربران». مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، ۱۰ (۳۷)، ۲۹۶-۲۶۷.
حیرانی، فروغ و زارع شاهآبادی، رضا. (۱۴۰۰). «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری مشتریان تاکسیهای اینترنتی (موردمطالعه اسنپ)»، اولین همایش الکترونیک پژوهشهای مدیریت کسبوکار اخلاقی، یزد،https://civilica.com/doc/1380807
زمان پور، ع. و یونسی، ج. و رستگارآگاه، م. و مهرابی، م. (۱۳۹۸). تحلیل دادههای نگرش سنجی: تفاوت نظریه کلاسیک و سؤال پاسخ. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(2 (پیاپی 98))، ۱۶۵-۱۳۹.
عیوضی، م. (۱۳۸۸). مدیریت رسانهای و مهندسی افکار عمومی. مطالعات تربیتی و روانشناسی، ۱۰ (۲)، ۲۷۰-۲۵۱.
سجادی، سیده زهرا و زارع چاهوکی، محمدعلی. (۱۳۹۷). «دستهبندی روشهای توصیف متن در عقیده کاوی از شبکهی اجتماعی توییتر»، چهارمین کنفرانس ملی محاسبات توزیعی و پردازش دادههای بزرگ، تبریز،https://civilica.com/doc/772444
پیکری، ناصر ویعقوبی، سیدعلی اصغر و طاهری، حمیدرضا. (۱۳۹۴). «تحلیل احساسات در شبکه اجتماعی توییترباتکنیک متنکاوی»، اولین کنفرانس بینالمللی وبپژوهی، تهران،https://civilica.com/doc/378240
شاه طالبی، نجمه و کارگر، محمدجواد و میرزائی، کمال، (۱۳۹۵). «بررسی مدلهای نظرکاوی و تجزیهوتحلیل احساسات کاربران در محیط وب»، دومین کنفرانس بینالمللی وب پژوهی، تهران،https://civilica.com/doc/481687
حبیبی، علیرضا. و هویدا، جاوید. (۱۳۹۱). «تأثیر ابعاد کیفیت اپلیکیشنهای موبایل بر رضایت و وفاداری کاربران (مطالعه موردی اپلیکیشن اسنپ)». فصلنامه پژوهشهای معاصر در علوم مدیریت و حسابداری. ۲ (۶). ۲۰۳-۲۲۳.
ایمانی، سجاد و علیاشرف پیامن، نصرت و خدایی، آزاده السادات، (۱۳۹۵). «بررسی روشهای بهکارگیری الگوریتمهای آنالیز احساسات در شبکههای اجتماعی»، دومین کنفرانس بینالمللی یافتههای نوین علوم و تکنولوژی، قم،https://civilica.com/doc/507592
علوی مقدم، سید مهدی، (۱۳۹۸). «ارتباط بین کیفیت خدمات و میزان رضایت مسافران از تاکسیهای شهر مشهد»، چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری،https://civilica.com/doc/1001649
ندیمی، نوید و عبدی، بهنام و شمسالدین لری، حامد و غیبی، آرش. (۱۳۹۶). «مقایسه و تحلیل آماری کیفیت خدمترسانی تاکسیهای معمولی با تاکسیهای اینترنتی در تهران از دیدگاه مسافران»، هفدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حملونقل و ترافیک، تهران، https://civilica.com/doc/759324 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |