تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,719 |
بررسی میزان و نوع استفاده دانشآموزان متوسطه از فضای مجازی: مورد مطالعه استان همدان | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 19، فروردین 1402، صفحه 64-82 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.59993.1328 | ||
نویسندگان | ||
بهروز سپیدنامه1؛ فرهاد سراجی2؛ علی اکبر عسگری مطیع3؛ حسن مومنی* 4؛ سعید زمانی5 | ||
1استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
3کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان همدان | ||
4کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه تهران، ایلام، ایران | ||
5کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان و نوع استفاده دانشآموزان متوسطه از فضای مجازی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری کلیۀ دانشآموزان متوسطه استان همدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد 500 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محقق ساخته بود که اعتبار آن با دیدگاه اساتید و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ(92/0) حاصل شد. برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی(فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی(T مستقل و کای دو) با کمک نرم افزار Spss24 استفاده شد. یافتهها نشان داد 5/84 دانشآموزان بین 2 تا 5 ساعت، 13/0 کمتر از 1 ساعت و 5/2 بیشتر از 5 ساعت در روز با اینترنت سر و کار دارند. نتایج نشان داد میزان استفاده دانشآموزان از فضای مجازی کمتر از حد متوسط(3) است و بیشترین نوع استفاده به ترتیب مربوط به «انجام تکالیف درسی»، «کسب اطلاعات عمومی»، «ارتباط با همکلاسی» و «گوش دادن به موسقی و آهنگ» بود. در مورد شبکههای اجتماعی تلگرام، واتساپ و شاد میزان استفاده دخترها از پسرها بیشتر و در مورد فیس بوک و اینستاگرام استفاده پسران از دختران بیشتر بود(05/0>P). همچنین در رابطه با نوع استفاده از فضای مجازی، نتایج آزمون کایدو نشان داد دختران بیشتر از پسران برای انجام تکالیف درسی از فضای مجازی استفاده میکنند. میتوان نتیجه گرفت میزان استفاده دانشآموزان از فضای مجازی زیاد نیست و موارد استفاده بیشتر مربوط به امورات درسی و تعاملات اجتماعی با همکلاسیها و دوستان است. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای مجازی؛ دانشآموزان؛ شبکههای اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |