تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,700 |
واکاوی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان) | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 34، شهریور 1402، صفحه 398-365 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2023.67023.1370 | ||
نویسندگان | ||
میثم مدرسی* 1؛ شقایق جلیلوند2 | ||
1استادیار گروه آموزشی مدیریت کارآفرینی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی کسب و کار جدید، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
اثر شبکههای اجتماعی بر رفتار کارآفرینان در فضای مجازی رو به فزونی است. در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از شبکههای پرمخاطب در حال پررنگ کردن نقش خود در شکل-دهی قصد کارآفرینی کاربران میباشد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه سمنان میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، از نوع کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری مطالعۀ حاضر را دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری و علوم و فناوری-های نوین دانشگاه سمنان به تعداد 2000 نفر تشکیل میدهند که بر اساس جدول مورگان 322 نفر به عنوان نمونه انتحاب شدند. همچنین، شـیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای اسـت. مقیاسهای تحقیق برای سنجش متغیرها پرسشنامۀ استاندارد میباشد. در این پژوهش 6 فرضیه شکل گرفته است که تمامی فرضیات تایید شدهاند. نتایج حاکی از آن است که اینستاگرام بر نگرش کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی کارآفرینانه و درک امکانپذیری کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. افزون بر این، نگرش کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی کارآفرینانه و درک امکانپذیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اینستاگرام؛ شبکههای اجتماعی؛ قصدکارآفرینی | ||
مراجع | ||
اصغرپورماسوله، احمدرضا و داوری، حدا. (1401). نشانه شناسی هویت مصرفی در میان کاربران پر مخاطب ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علمی رسانه، 33(2)، 192-171.
اوتادی، محمد و صفری، سعید. (1398). بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی و رفتاری در تبیین قصد کارآفرینانه دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه شاهد). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 12(4)، 520-501.
پوروایی، عارفه، محبوبی، محمد رضا و شریف زاده، محمدشریف. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 7(14)، 115-103.
جعفرزاده، محمدرضا، حسینزاده شهری، معصومه، راه چمنی، احمد و ساعی ارسی، ایرج. (1399). ارائه مدل چالشها و فرصتهای کارآفرینی در شبکههای اجتماعی مجازی در ایران. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 16(14)، 212-201.
رضایی، روحاله، شرفی، لیلا، نجفلو، پریسا و گلباز، شیرین. (1396). عامل های تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(40)، 110-96.
رضوی، سیدعلیمحمد، نعمتیفر، نصرتالله و موسوی، سیدحسین. (1397). بررسی رابطه سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در شبکههای اجتماعی. اسلام و مطالعات اجتماعی، 6(2)، 178-152.
سبحانیفر، یاسر. (1397). مدلسازی ساختاری تقویت قصد خرید در شبکه اجتماعی اینستاگرام. مدیریت فردا، 17(54)، 194-177.
سعیدی، الهه، مجیدی، نسیم و فرهنگی، علی اکبر. (1399). راهبردهای برندسازی از نگاه متخصصان برندسازی و کارآفرینی در شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه رسانه. 31(3)، 26-5.
سلامزاده، آیدین، تاجپور، مهدی و حسینی، الهه. (1399). بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه. مطالعات رسانهای، 15(1)، 124-111.
سلامزاده، آیدین، هادیزاده، مرتضی و مرتضوی، سمیرا سادات. (1399). بررسی تاثیر گسترش شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی: تبیین نقش تعدیلگر زیرساختهای فناوریهای دیجیتال و هنجارهای اجتماعی. مطالعات رسانه ای، 15(2). 51-37.
شفیعی، سمیه سادات، حسینیفر، سیده زهرا. (1399). زنان از سبک زندگی می گویند؛ مطالعه ارزشهای محوری در صفحات زن نوشته اینستاگرامی، پژوهشنامه زنان، (2)، 172-147.
کریمی حصاری، فرشید، روستا، علیرضا و مرادی، سعید (1400). تبیین شرایط توسعه قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان (رویکرد نظریه زمینهای)، نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(1)، 116-104.
کریمی راهجری، اشرف، قوام، عبدالعلی، خرازی آذر، رها و گرانمایهپور، علی. (1398). جایگاه شبکههای اجتماعی مجازی و پیام رسان موبایلی در شکلگیری خرد جمعی. مطالعات رسانه های نوین، 5(17)، 34-1.
مرادی، شیوا، نادری، نادر. (1395). بررسی تأثیر مصرف رسانههای نوین بر قصد کارآفرینانه دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه تهران). مطالعات رسانههای نوین، 2(5)، 166-136.
میرواحدی، سید سعید، حسینپور، داوود و سلطان محمد لو، احسان. (1398). تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینی دانشجویان. مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 8(29)، 60-35.
نامدارجویی، احسان(1399). نقش توانایی شبکه کارآفرین در کشف فرصتهای کارآفرینی (شبکههای اجتماعی کارآفرینی فعال در اینستاگرام و تلگرام). نشریه راهبرد توسعه، 61 (16)، 269-240. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |