| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,206 |
| تعداد مقالات | 17,976 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,214,843 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,899,458 |
رابطه باورهای وسواسی والدین و اضطراب اجتماعی در فرزندان با واسطه تنظیم هیجان در دانشجویان دختر | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| دوره 14، شماره 50، فروردین 1402، صفحه 37-68 اصل مقاله (1.34 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2023.16446 | ||
| نویسندگان | ||
| مطهره نوران* 1؛ مهران آزادی2 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
| 2استادیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب | ||
| چکیده | ||
| چکیده اضطراب اجتماعی معمولا روندی مزمن و پیوسته دارد و به میزان زیادی با دوران کودکی و خانواده در ارتباط است. هدف این پژوهش تعیین رابطه باورهای وسواسی والدین و اضطراب اجتماعی در فرزندان با میانجی گری تنظیم هیجان بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 500 نفر دانشجوی دختر عضو شبکه مجازی تلگرام دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب بود. نمونه آماری 600 نفر شامل 200 دانشجوی دختر و 400 نفر والدین آنها بودند که با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. مقیاس اضطراب اجتماعی (مایکل لایبویتز، 1987)، توسط دانشجویان و پرسشنامه باورهای وسواسی (گروه کاری دریافت های شناختی در اختلال وسواس فکری عملی،2003) و فرم کوتاه پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، گرایچ و اسپینهاون، 2002)، توسط والدین دانشجویان تکمیل و برای آزمون فرضیهها از آزمون های همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان داد باورهای وسواسی والدین با راهبردهای غیرانطباقی تنظیم هیجان آن ها، و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم هیجان والدین با اضطراب اجتماعی فرزند رابطه مثبت با سطح معناداری05/0≥p داشتند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| باورهای وسواسی؛ اضطراب اجتماعی؛ تنظیم هیجان | ||
| مراجع | ||
|
بشارت، م. ع.، حسینینژاد محمدی، ا و غلامعلی لواسانی، م (1393). نقش واسطهای راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین ناگویی هیجانی، خشم و نشخوار خشم با سبکهای دفاعی من. روانشناسی معاصر، 9 (18)، 48-29.
بابایی، ز.، حسنی، ج و محمدخانی، ش (1391). تأثیر آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک در وسوسه افراد مبتلا به سوی مصرف مواد: مطالعه تک آزمودنی. مجله روانشناسی بالینی، 4 (3)، 41-33.
جهان شاه، ف.، طهماسبی، م و حیدری، ا (1395). پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر بر اساس مؤلفههای کمالگرایی والدین در شهر اهواز. دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی.
خانزاده، م.، سعیدیان، م.، حسین ژاری، م و ادریسی، ف (1391). ساختار علمی و ویژگیهای روانسنجی. مقیاس دشواری در تنظیم هیجان. مجله علوم رفتاری، 6، 87-96.
خسروی، م.، مهرابی، ح و عزیزی مقدم، م (1387). بررسی مقایسهای مؤلفههای نشخوار فکری در بیماران افسرده، وسواس اجباری و افراد عادی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، 10 (29)، 73-65.
مقدمپور، ن و سپهوند، ت (1397). پیشبینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطافپذیری شناختی مادران. فصلنامه سلامت روان کودک، 5 (2)، 24-14.
نادی نوبندگانی، ز و مؤمنی جاوید، م (1394). تأثیر آموزش رفتار جراتمندانه بر کیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر. 10 (2)، 116-101.
واحدی، ش.، هاشمی، ت و عینیپور، ج (1392). بررسی رابطه کنترل هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با باورهای وسواسی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر یزد. تازههای علوم شناختی. 15 (2)، 71-63.
ولز، آ (1388). راهنمای علمی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. ترجمه: ش محمدخانی، تهران: واری دانش. (2009). | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,006 |
||