تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,724,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,687 |
.ابزار خودگزارشی، گزارش والدین و نوجوانان برنامه تقویت بنیان خانواده (10-14): ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
دوره 14، شماره 53، مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.70390.3407 | ||
نویسندگان | ||
سعید اکبری زردخانه* 1؛ سید عین الله طیموری فرد2؛ بهاره السادات حیدریه زاده3 | ||
1استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشگاه آزاد قم | ||
3دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی آماری، نوجوانان 14-10 سال ایرانی بود که در دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم و ششم)، مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 691 دانشآموز (331 پسر، 360 دختر) و 691 والد (334 پدر، 357 مادر) بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گرداوری دادهها از پرسشنامه نظرسنجی شخص نوجوان، پرسشنامه نظرسنجی والدین/ سرپرستان، پرسشنامه توانایی و مشکلات- نسخه والدین، معلم و نوجوان و مقیاس کیفیت زندگی مدرسه استفاده شد. تحلیل آیتم نشان داد که آیتمهای هر یک از پرسشنامهها از ویژگیهای مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل اکتشافی و تأییدی نیز نشان داد پرسشنامه والدین و نوجوانان ابزاری تکعاملی است. روایی همزمان ابزارها نیز درحد قابل قبولی بودند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ابزارها از ویژگیهای روانسنجی مناسبی جهت ارزیابی برنامه تقویت بنیان خانواده برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه تقویت بنیان خانواده؛ نوجوان؛ تحلیل عاملی؛ ویژگیهای روانسنجی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 |