تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,725,091 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,855 |
تحلیل محتوای کمی کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی از منظر تحریک کنجکاوی دانشآموزان | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 19، شماره 68، تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.73959.3850 | ||
نویسندگان | ||
سید عباس رضوی* 1؛ فرشته خادمی نیا2؛ سید منصور مرعشی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف آگاهی از میزان توجه کتابهای درسی دوره دوم ابتدایی به قوه کنجکاوی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی بود. قلمرو پژوهش، همۀ کتابهای درسی دورۀ دوم ابتدایی بوده است. برای گردآوری دادهها، از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی چک لیست با استفاده از شاخص CVI (والتز و باسل) محاسبه شد. برای اطمینان از پایایی نیز ضریب پایایی مرکب محاسبه شد که 89/0 بود و نشان داد ابزار پایایی بالایی دارد. واحد تحلیل، مضمون انتخاب شد و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی نظیر فراوانی و درصد و همچنین جدول و نمودار استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که محتوای کتب درسی دوره دوم ابتدایی توجه یکسان و متوازنی به مؤلفههای کنجکاوی نداشته است. از میان مؤلفههای کنجکاوی به مؤلفه های «فعالیت مستقل» و «پرسشگری» بیشتر؛ و به مولفه های «شگفت زدگی» و «تازگی» کمتر از سایر مولفه های کنجکاوی توجه شده است. بررسی سه پایه نیز نشان داد در پایه چهارم و پنجم تا حدودی یکسان به کنجکاوی توجه شده است ولی در پایه ششم این مقدار بیشتر است. مقایسه دروس مختلف نیز نشان داد در دروس ریاضی و علوم تجربی به قوه کنجکاوی دانش آموزان بیشتر از سایر دروس توجه شده است. با توجه به این که حس کنجکاوی کودکان می تواند عامل مهمی برای یادگیری و ایجاد انگیزه درونی برای آن باشد، بنابراین پیشنهاد می شود برنامه ریزان درسی و مولفین کتب درسی در طراحی کتابهای درسی دوره ابتدایی به آن توجه بیشتری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
محتوای برنامه درسی؛ کنجکاوی؛ کتب درسی؛ تحلیل محتوا؛ دوره دوم ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 |