| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,243,593 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,910,698 |
مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغز محور و روش چند حسی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 19، شماره 68، تیر 1402، صفحه 128-150 اصل مقاله (1.19 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.71008.3745 | ||
| نویسندگان | ||
| مرتضی زیبایی ثانی1؛ محمد محمدی پور* 2؛ ابوالقاسم شکیبا3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران. | ||
| 3دکتری تخصصی روانشناسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، واحد سبزوار، دانشگاه فرهنگیان، سبزوار، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغز محور و روش چند حسی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه سوم دارای اختلال ریاضی انجامگرفته است. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن دانش آموزان پایه سوم دارای اختلال ریاضی مرکز اختلالات یادگیری آموزشوپرورش سبزوار به تعداد 50 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود که 45 نفر آز آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهتصادف در سه گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس سنجش توانمندیهای ریاضیات دانش آموزان پایه سوم تبریزی (1389) بود و گروههای آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای به تفکیک تحت آموزش یادگیری مغز محور و روش چند حسی قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها به روش تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد و نتایج حاکی از اثربخشی مثبت هر دو روش بر عملکرد ریاضی بود که اثربخشی روش یادگیری مغز هم در پسآزمون و هم در دوره پیگیری بیش از آموزش چند حسی بود (05/0>P). بر همین اساس میتوان از این دو روش در جهت افزایش عملکرد ریاضی دانش آموزان با نقص یادگیری ریاضی استفاده نمود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری مغز محور؛ روش چند حسی عملکرد ریاضی؛ اختلال ریاضی | ||
| مراجع | ||
|
ارشد، محمد، و کاشفی ممقانی، شهرام. (1400). اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله سلامت و جامعه، (15)2، 12-20.
انصاری اردلی، لیلا، مملکت دوست، فرح و زمانی بهبهانی، الهام. (1400). مقایسه اثربخشی روش آموزشهای شناختی رفتاری، ادراک حرکتی و چند حسی فرنالد بر اختلال ریاضی، اختلال خواندن دانشآموزان ابتدایی مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری در شهر تهران. اولین همایش ملی رواندرمانی ایران. تهران: همایش ملی رواندرمانی.
تاراج، میترا. (1399). مقایسه اثربخشی راهبرد یادگیری مغز محور و راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر ناموفق پایه سوم ابتدایی شهر ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.
تبریزی مصطفی. (1389). درمان اختلالات ریاضی. تهران: فراروان.
جلالی، صغری، پورشافعی، هادی و دانشمند، بدرالسادات. (1398) تأثیر آموزش یادگیری مغز محور بر اضطراب و عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 8(4)، 41-59.
حسن نیا، علی، نجفی، محمود و رضایی، علیمحمد. (1395). مقایسهی اثربخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکته نویسی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی دارای اختلال دیکته. مجله ناتوانیهای یادگیری، 5(3)، 122-144.
حسنی، مهدی، دستجردی، رضا و پاکدامن، مجید. (1394). تأثیر یادگیری مغز ـ محور (B.B.L) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، 12(20)، 61-73.
سیف نراقی، مریم و نادری، عزتالله. (1395). نارساییهای ویژه یادگیری، ویراست دوم، تهران: انتشارات ارسباران.
شیوندی، کامران و خلیلی، فروغ. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور و آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد فراحافظه کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 16(56)، 257-280.
کاکاوند، علیرضا، دمرچلی، نسیم و شیرمحمدی، فرهاد. (1396). مقایسه تأثیر روشهای چند حسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام در بهبود مهارت خواندن دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(1)، 100-118.
کریمی، یوسف. (1399) اختلالات یادگیری، مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی، ویرایش دوم. تهران: ساوالان.
موسوی، رضیه و علی عطاری، یوسف. (1394). تأثیر دو روش درمان «چند حسی و ادراکی- حرکتی» در کاهش اختلال ریاضی دانش آموزان پسر و دختر پایه دوم و سوم ابتدایی، همایش بینالمللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، تهران: همایش روانشناسی و فرهنگ.
Al-Tarawneh, A., Altarawneh, A. F., & Karaki, W. K. A. A. A. (2021). Effect of Brain-based Learning in Developing Spatial Ability of Ninth Grade Students with Low Achievement in Mathematics. Journal of Educational and Social Research, 11(5), 141-141. Amalia, P. N. (2021). Experimentation of Brain Based Learning Learning Community Towards Students’ Reasoning Ability on Sequences and Series Material. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 12(3), 131-151. McCaskey, U., Von Aster, M., Maurer, U., Martin, E., O, & Kucian, K. (2018). Longitudinal brain development of numerical skills in typically developing children and children with developmental dyscalculia. Frontiers in Human Neuroscience, 11, 1-15 Moreau, D., Wiebels, K., Wilson, A. J., & Waldie, K. E. (2019). Volumetric and surface characteristics of gray matter in adult dyslexia and dyscalculia. Neuropsychologia, 127, 204-210 O’Brien, J., Ottoboni, G., Tessari, A., & Setti, A. (2021). Multisensory, verbal, visual-spatial and motor perception methods after an open or closed skill training session based on children's active memory. Journal of Cognitive Enhancement, 5(2), 141-154. Pahor, A., Collins, C., Smith-Peirce, R. N., Moon, A., Stavropoulos, T., Silva, I., ... & Seitz, A. R. (2021). Facilitate multisensory training on working memory. Journal of Cognitive Enhancement, 5(3), 386-395. Saleh, S., & Mazlan, A. (2019). The Effects of Brain-Based Teaching With IThink Maps and Brain Gym Approach towards Physics Understanding. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 12-21. Taneja, K. K., & Sankhian, A. (2019). effect of multi sensory approach on performance in mathematics at primary level. Reviewed and Refereed Journal, 5(2), 141-154. Upadhyay, S. (2021). Brain based learnnig techniques for managing cognitive overload and improving working memory amongst undergraduates. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 941 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 466 |
||