تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,725,017 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,239,809 |
اثربخشی الگوی آموزشی تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین بر شادکامی و امیدواری در کودکان مبتلا به دیابت نو ع 2 | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
دوره 19، شماره 68، تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2021.56254.3180 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم ابوالقاسمی* 1؛ علی دلاور2؛ محمدمهدی فرقانی3؛ عطاالله ابطحی4؛ فاطمه قائمی5 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، | ||
2استاد دانشگاه علامه طباطبایی.تهران. ایران | ||
3دانشیار گروه روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبائی .تهران.ایران | ||
4استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
5دانشیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی | ||
چکیده | ||
کودکان مبتلا به بیماری دیابت، شرایط ناتوان کنندهای را تجربه میکنند، این شرایط به گونهای است که میتواند بر شادکامی و امیدواری کودک مبتلا به دیابت تاثیر بگذارد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین بر بر شادکامی و پذیرش بیماری در کودکان مبتلا به دیابت نو ع 2 بود. این پژوهش از نظر روششناسی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز درمانی گابریک و کلینیکهای دیابت شهر تهران در سال 1399-1398 بود که از این جامعه نمونهای به حجم 44 نفر (24 نفر در گروه آزمایش و 19 نفر در گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. الگو آموزشی پس از اجرای پیش آزمون برای کودکان گروه آزمایش به مدت 6 جلسه اجرا گردید. گروه کنترل آموزش روانشناختی خاصی دریافت نکرد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد الگوی آموزش تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین بر شادکامی و امیدواری روانی کودکان دیابتی تاثیر معنادار دارد (05/0p<). براساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت الگوی آموزش تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین میتوان به عنوان روش مداخلهای کودکان مبتلا به دیابت در کنار درمان دارویی مورد استفاده قرار گیرد. واژگان کلیدی: الگوی آموزشی تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین، شادکامی، امیدواری، کودکان مبتلا به دیابت نو ع 2 | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی آموزشی تعاملی مبتنی بر رسانههای نوین؛ شادکامی؛ امیدواری؛ کودکان مبتلا به دیابت نو ع 2 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 |