تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,788,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,269,074 |
برنامه پاسخ به مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی بر مشکلات رفتاری، ناگویی خلقی، پیوند مدرسه و تنظیم هیجانی: رویکردی سنتزپژوهانه | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.75356.2605 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ محمد ارشد طالشمکاییل2 | ||
1دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
2دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی نظامند و ارائه فراترکیبی از پژوهش های مرتبط با مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه بود. پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با رویکردی سنتز پژوهانه بود. داده های مورد نیاز از طریق جستجوی واژگان کلیدی یادگیری اجتماعی هیجانی، اختلال یادگیری ویژه، اختلال عصب تحولی در منابع کتابخانهای، پایاننامهها و مقالات موجود در پایگاه های اطلاعاتی ERIC،GoogleSchoolar ، PubMed، Science Direct، Scopus، springer Magiran، Irandoc در بین سال های 1990 تا 2021 جمعآوری شد. به منظور جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی به صورت جداگانه و ترکیبی استفاده شد. پایه های نظری و مضامین اصلی و ترکیبی استخراج، تحلیل مضمون و طبقه بندی شدند. نتایج حاصل از بررسی و تحلیل مطالعات و پژوهشهای انجام شده نشان داد که برنامه مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی در حوزههای مشکلات و اختلالات روانشناختی اثربخش بوده است. یافتههای این پژوهش با مشخص نمودن ماهیت برنامه مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی نشان میدهد که با توجه به پیشینه نظری و تجربی موجود، این ایده به عنوان یک بسته آموزشی برای دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه قابل طرح است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه پاسخ به مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی؛ مشکلات رفتاری؛ ناگویی خلقی؛ پیوند مدرسه و تنظیم هیجانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |