| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,026,098 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,799,292 |
مدلی برای ارتقا قابلیت بازاریابی دیجیتال با تأکید بر شاخصهای استفاده از بازاریابی دیجیتال در شرکتهای صنعتی | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| مقاله 4، دوره 13، شماره 47، فروردین 1403، صفحه 111-151 اصل مقاله (1.45 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2023.75037.2365 | ||
| نویسندگان | ||
| قاسم زارعی* 1؛ رحیم محمدخانی2 | ||
| 1دانشیار، مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.نویسنده مسئول : zareigz@gmail.com | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجنماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| همگرایی فناوری اطلاعات، رسانهها و ارتباطات، رفتار مصرفکننده را ازنظر جستجو، به دست آوردن، پردازش و پاسخ به اطلاعات یا خدمات شرکت تغییر داده است. توانایی یک شرکت در برنامهریزی، پیادهسازی و مدیریت بازاریابی دیجیتال برای افزایش رقابتپذیری آن در چشم مصرفکنندگان، قابلیت بازاریابی دیجیتال نامیده میشود. هدف از این پژوهش طراحی مدل ارتقا قابلیتهای بازاریابی با تأکید بر شاخصهای استفاده از بازاریابی دیجیتال در شرکتهای صنعتی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نحـوه گـردآوری داده، از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و خبرگان در زمینه بازاریابی دیجیتال شرکتهای صنعتی و اساتید دانشـگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کیفی ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و در بخش کمـی پرسشنامه بود که برای شناسایی مقولهها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و از پرسشنامه بهمنظور اعتباریابی الگو اسـتفاده شـد. در بخش کیفی روش تحلیل دادهها، رویکرد نظریه داده بنیاد با روش استراوس و کوربین بود که با استفاده از نرمافزار MAXQDA و بـا استفاده از روش کدگذاری تدوین شد و در بخش کمی، روش تحلیل بر مبنای آزمون همبستگی کندال بود. بهمنظور بررسی روایی پژوهش بخش کیفی، از مدل کرسول به همراه روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار و میان کدگـذار و در بخـش کمـی بهمنظور آزمون روایی پژوهش از روایـی اعتبار محتوا و باز آزمون بهره گرفته شد | ||
| کلیدواژهها | ||
| : بازاریابی دیجیتال؛ قابلیت بازرایابی دیجیتال؛ شاخص های بازاریابی دیجیتال؛ شرکت های صنعت | ||
| مراجع | ||
|
اسد نژاد، بهروز، جلالی، سید مهدی و تبریزیان، بیتا. (1401). مدلی برای بازاریابی دیجیتال مبتنی بر ارزشآفرینی در صنعت بیمه ایران. مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 10(40)، 77-108.
حسنقلی پور، طهمورث؛ اروانی، محمدجواد؛ نوتاش، محمدرضا؛ انوشه، مرتضی و موسوی نقابی، سید مجتبی (1393). طراحی مدل توسعه صنایع کوچک و متوسط موردمطالعه: صنایع غذایی و آشامیدنی. فرآیند مدیریت و توسعه، (28) 3، 21-46.
جاوید، محمدرضا، نعمتی زاده، سینا و قاسمی، بهروز. (1402). سنجش کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری برای توسعه استراتژیهای بازاریابی دیجیتال در بانک شهر. اقتصاد مالی، اقتصاد مالی و توسعه، 17(2 (پیاپی 63))، 313-334.
زمانی، حسین، نعامی، عبدالله و حمدی، کریم. (1401). طراحی الگوی بازاریابی محتوایی برای افزایش قصد خرید در بازاریابی دیجیتال. مدیریت بازرگانی، 14(2)، 354-376.
References
Abi, J., & Arief, M.T.S. (2017). Examining the relationship between transformational leadership and dynamic capability to the adoption of digital marketing in consumer shopping good firms. Int. J. Econ. Manag. 2017, 11, 487–504.
Alexander, L. (2017). What is Digital Marketing. Retrieved from https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-digital-marketing (1/08/2020)
Azizi, S., Qarache, M., & Barati, A. (2015). A successful brand model in the tile and ceramic industry with a data foundation theory approach, Business Management, (4) 9, 807-826. (in Persian).
Ayanso, A., Chatterjee, D., & Cho, D.I. (2011). E-Government readiness index: A methodology and analysis. Gov. Inf. Q. 2011, 28, 522–532.
BCG. (2022). Digital Acceleration Index. Available online: https://dai. bcg.com/-
Cisco. (2022). Cisco Digital Readiness Index. Available online: https://www.cisco.com/c/en/us/about/csr/research-resources/digitalreadiness.htm.
Barglowski, K., Bilecen, B., & Amelina, A. (2018). Approaching --transnational social protection: Methodological challenges and empirical applications. Population, Space and Place, 21(3), 215–226
Chaffey, D., & Chadwick, F. (2016). Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice, 6th ed.; Pearson: London, UK, 2016.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among five Approaches (pp. 53-84). Thousands Oaks: Sage Publications.
De Vries, L., Gensler, S., & Leeflang, P.S.H. (2017). Effects of Traditional Advertising and Social Messages on Brand-Building Metrics and Customer Acquisition. J. Mark. 2017, 81, 1–15.
Gillpatrick, T. (2020). The Digital Transformation of Marketing: Impact on Marketing Practice & Markets. Economics 2020, 7, 139–156
Gibson, C. (2018). The Most Effective Digital Marketing Strategies & Approaches: A Review of Literature. Int. J. Sci. Res. Publ. 2018, 8, 12-26.
Ilyas, G. B., Munir, A. R., Tamsah, H., Mustafa, H., & Yusriadi, Y. (2021). The Influence Of Digital Marketing And Customer Perceived Value Through Customer Satisfaction On Customer Loyalty. Journal of Legal, Ethical Regulatory Issues, 24(8), 1-14.
Kerdpitak, C. (2022). The effects of innovative management, digital marketing, service quality and supply chain management on performance in cultural tourism business. Uncertain Supply Chain Management, 10(3), 771-778.
Munir,A. R., Kadir, N., Umar, F., & lya, G. (2023). The impact of digital marketing and brand articulating capability for enhancing marketing capability, International Journal of Data and Network Science, 7 (1). 65-72.
Masrianto, A., Hartoyo, I.., Vitayala, A., & Hasabah, N. (2021). Model for Improving Digital Marketing Capabilities Based on Adoption Ecosystem Readiness and Digital Transformation. In Proceedings of the CEO International Congress, Georgia, Turkey, 19–12 August 2021.
Morakanyane, R., O’Reilly, P., Mcavoy, J., & Grace, A. (2020). Determining Digital Transformation Success Factors. In Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences, Maui, HI, USA, 7–10 January 2020; Volume 3, 4356–4365.
Nielsen. Nielsen CMO Report 2018: The Roadmap for Marketers Who Lead. Available online: https://www.nielsen.com/us/ en/insights/report/2018/cmo-report-2018-digital-media-roi-measurement-omnichannel-marketing-technology.
Purnamasari, M., Herdina, A., Kumalasari, A. R., Purnama, P., & Jo, N. (2023). Implementation of Digital Marketing in Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Indonesia During the COVID-19 Pandemic, 2023 International Conference. 10.1109/CyMaEn57228.2023.10050901.
Peter, M.K., & Dalla Vecchia, M. (2021). The Digital Marketing Toolkit: A Literature Review for the Identification of Digital Marketing Channels and Platforms. New Trends Bus. Inf. Syst. Technol. Digit. Innov. Digit. Bus. Transform. 2021, 294, 251–265
Parasuraman, A. (2000). Technology Readiness Index (TRI) a multiple-item scale to measure readiness to embrace new technologies. J. Serv. Res. 2000, 2, 307–320.
Portulans Institute. Network Readiness Index (NRI). Available online: https://networkreadinessindex.org. (2022).
Strauss, A., & Corbin, J. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (Mohammadi, Trans). Tehran, Institute for Humanities And Cultural Studies. (in Persian).
Taherdoost, H. & Jalaliyoon, N. (2014). Marketing vs E-Marketing. International Journal of Academic Research in Management, 3(4), 335-340.
Trainor, K.J., Rapp, A., Beitelspacher, L.S., & Schillewaert, N. (2010). Integrating information technology and marketing: An examination of the drivers and outcomes of e-Marketing capability. Ind. Mark. Manag. 2010, 40, 162–174.
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. J. Strateg. Inf. Syst. 2019, 28, 118–144.
Yaseen, H., Al-Adwan, A.S., & Al-Madadha, A. (2019). Digital Marketing Adoption among SMEs in Jordan: A Mixed-Method Approach. J. Theor. Appl. Inf. Technol. 2019, 97, 1396–1407.
Wang, F. (2020). Digital marketing capabilities in international firms: a relational perspective, International Marketing Review, 37(3), 559-577. https://doi.org/10.1108/IMR-04-2018-0128
Yong, S. M. (2023). 4th Industry Revolution Digital Marketing Adoption Challenges in SMEs and its Effect on Customer Responsiveness. Information Management and Business Review, 15(2(I)SI), 152-172. https://doi.org/10.22610/imbr.v15i2(I)SI.3429
Zahara, Z., Santi, I., Farid. (2023). Entrepreneurial marketing and marketing performance through digital marketing capabilities of SMEs in post-pandemic recovery, Cogent Business & Management, 10 (2), https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2204592.
References [In Persian]
Asad Nejad, B., Jalali, S.M., & Tabrizian, B. (1401). A model for digital marketing based on value creation in Iran's insurance industry. Business Intelligent Management Studies, 10(40), 77-108.
Hasanqolipour, T., Ervani, M.J., Notash,., Anousheh, M., & Mousavi Naqabi, S.M. (2013). Designing the development model of the studied small and medium industries: food and beverage industries. Management and Development Process, (28) 3, 21-46.
Javid, M., Nematizadeh, S., & Ghasemi, B. (1402). Measuring the quality of customer relationship management for the development of digital marketing strategies in Shahr Bank. Financial Economics (Financial Economics and Development), 17(2 (ser. 63)), 313-334.
Zamani, H., Noami, A., & Hamdi, K. (1401). Designing a content marketing model to increase purchase intention in digital marketing. Business Management, 14(2), 354-376.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 951 |
||