| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,941,027 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,012,089 |
تحلیل رفتاری میزان مقبولیت عمومی استفاده از دوچرخه در شهر آققلا | ||
| فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 29، تیر 1403، صفحه 39-67 اصل مقاله (1.17 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/urdp.2023.73982.1553 | ||
| نویسندگان | ||
| رقیه بخشنده1؛ کورش افضلی* 2؛ محمد هادی الماسی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
| 2استادیار گروه شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
| 3استادیار گروه مهندسی عمران، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
| چکیده | ||
| در دهههای اخیر، استقرار و استفاده از دوچرخه در بسیاری از شهرهای جهان رواج داشته ولی بااینوجود استفاده از آن در شهرهای ایران محدود میباشد. هدف از پژوهش؛ بررسی میزان مقبولیت عمومی استفاده از دوچرخه در شهر کوچک آققلا میباشد. رویکرد پژوهش، کمّی توأم با منطق استدلال قیاسی و ماهیت آن پیمایشی است. بهمنظور جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه محقق ساخته و حجم نمونه 400 نفری استفاده گردیده که در تدوین آن از دو مدل «یوتات» و نظریه «رفتار برنامهریزیشده» استفادهشده است. برایناساس، یافتههای پژوهش نشانگر مقبولیت اندک و نکات ضعف محسوسی در شهر آققلا در ابعاد اجتماعی استفاده از دوچرخه و عدمتأیید معناداری ضرایب همبستگی متغیرهایی همانند «نگرش»، «هنجارهای تأکیدی» و حتی «سودمندی درک شده» با متغیر رفتار هست. در این زمینه، عدم باور به دوچرخه بهعنوان یک وسیله سفر مشاهده میشود و نگرش ورزش به دوچرخه بیشتر نمایان میباشد. نتایج آزمون رگرسیون خطی چندگانه پژوهش نیز نشانگر معناداری کل مدل و وجود رابطه مابین متغیرهای اجتماعی- روانشناختی پژوهش و نیز معناداری سه متغیر اثرگذار «آگاهی» (292/0+)، «هنجارهای توصیفی» (243/0+) و «تأثیرپذیری فردی» (312/0-) و ضریب تعیین تعدیلشده دارای مقدار 23% از تغییرات تبدیلپذیری در متغیر وابسته است. در پایان، نیز یافتههای آماری پژوهش بازخوانی و تفسیر گردیدهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دوچرخه؛ مقبولیت عمومی؛ مدل یوتات؛ نظریه رفتار برنامهریزیشده؛ آققلا | ||
| مراجع | ||
|
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes (50:2), 1991, pp. 179-211.
Ajzen, I. (2006). Constructing a TPB questionnaire: Conceptual and methodological Considerations from University of Massachusetts, Icek Ajzen Theory of Planned Behavior, Web Site: www.people.umass.edu/aizen/tpb.html.
Askari, M., & Rahimi, M. (2017). A Survey for Measuring Social Acceptability of Cycling in Metropolises, Case Study: Tehran Metropolis. Journal of Applied Sociology, 28(1), 185-206. Doi: 10.22108/jas.2017.21253. [In Persian]
Askari, Mohsen (2011). Theoretical investigation of the concept of social acceptance with the help of behavior analysis theories, the first international urban bicycle conference, Tehran. [In Persian]
Audikana, A., Ravalet, E., Baranger, V., & Kaufmann, V. (2017). Implementing bikesharing systems in small cities: Evidence from the Swiss experience. Transport Policy, 55, 18-28.
Bruno, M. (2022). Cycling and transitions theories: A conceptual framework to assess the relationship between cycling innovations and sustainability goals. Transportation research interdisciplinary perspectives, 15, 100642.
Buehler. R; Pucher, J. (2021).” International Overview of Cycling”, IN Cycling for Sustainable Cities, Edited by Ralph Buehler and John Pucher, London: The MIT Press.
Calthorpe, P. (2004). “Foreword” In “Transit Town, Best Practices in Transit-Oriented Development” By Hank Dittmar & Gloria Ohland (Eds), London: Island Press.
Cialdini, R. B. (2007). Descriptive social norms as underappreciated sources of social control. Psychometrika, 72 (2), 263.
Creswell, J. W. (2014). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th Ed), Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology, MIS Quarterly 13(۳):319-339.
Dill, J., Mohr, C., & Ma, L. (2014). How can psychological theory help cities increase walking and bicycling?. Journal of the American Planning Association, 80 (1), 36-51.
Fishbein, M., Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Addison-Wesley, Reading, MA.
Gehl, J. (2013). Cities for people. Island press.
Gris Orange Consultant. (2009) Bike-Sharing Guide, Transport Canada, available at: www.tc.gc.ca/media/documents/programs/bsg.pdf.
Hu, H., Xu, J., Shen, Q., Shi, F., & Chen, Y. (2018). Travel mode choices in small cities of China: A case study of Changting. Transportation research part D: transport and environment, 59, 361-374.
Karanikola, P., Panagopoulos, T., Tampakis, S., & Tsantopoulos, G. (2018). Cycling as a smart and green mode of transport in small touristic cities. Sustainability, 10 (1), 268.
Leary, M.R. (2010). Affiliation, acceptance, and belonging. In S.T. Fiske, D.T. Gilbert & G. Lindzey (Eds.), Handbook of Social Psychology (5th Ed., Vol. 2, pp. 864–897). New York, NY: Wiley.
Litman, T. (2021). Evaluating criticism of smart growth. Victoria Transport Policy Institute.
Majumdar, B. B., & Mitra, S. (2015). Identification of factors influencing bicycling in small sized cities: A case study of Kharagpur, India. Case Studies on Transport Policy, 3(3), 331-346.
McClintock, H. (2002). “The mainstreaming of cycling policy”, In Planning for cycling Principles, practice and solutions for urban planners, Edited by Hugh McClintock, CRC Press.
Moore, G. C., Benbasat, I. (1991). Development of an Instrument to Measure the Perceptions of Adopting an Information Technology Innovation, Information Systems Research, 2 (3):192-222.
Moreno, C., Allam, Z., Chabaud, D., Gall, C., & Pratlong, F. (2021). Introducing the “15-Minute City”: Sustainability, resilience and place identity in future post-pandemic cities. Smart Cities, 4(1), 93-111.
Newman, P., & Kenworthy, J. (2015). The end of automobile dependence. In The end of automobile dependence (pp. 201-226). Island Press, Washington, DC.
Platterziberk, Elizabeth (2008). "Chapter Eleven", in the manifesto of neo-urbanism, translated by Alireza Danesh, Reza Basiri Mozhdehi, Tehran: Urban Planning and Processing Publications, first edition, pp. 79-82. [In Persian]
Pucher, J., & Buehler, R. (2009). Cycling for a few or for everyone: The importance of social justice in cycling policy. World Transport Policy and Practice, 15(1), 57–64.
Rogers, E. (1995). Diffusion of Innovations, Free Press, New York
Saelens, B. E., Sallis, J. F., & Frank, L. D. (2003). Environmental correlates of walking and cycling: findings from the transportation, urban design, and planning literatures. Annals of behavioral medicine, 25 (2), 80-91.
Sallis, J.F. Frank, L.D. Saelens, B.E. Kraft, M.K. (2004) “Active Transportation and Physical Activity: Opportunities for Collaboration on Transportation and Public Health Research”, Transportation Research Part A, 38: 249–268.
Schade, J. & Schlag, B. (2000). Acceptability of urban transport pricing. VATT Research Report No 72. Helsinki.
Talen, Emily (2021).”NEIGHBORHOOD”, translated by Alireza Einifar, Mohammad Jalili, Tehran: New Thought Publications, first edition. [In Persian]
Taylor, S., & Todd, P. A. (1995). Understanding information technology usage: A test of competing models. Information systems research, 6 (2), 144-176.
Thompson, R. L., Higgins, C. A., Howell, J. M. (1991). Personal Computing: Toward a Conceptual Model of Utilization, MIS Quarterly, 15 (1):124-143.
Uhde, A., & Hassenzahl, M. (2021). Towards a better understanding of social acceptability. In Extended Abstracts of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-6).
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS quarterly, 425-478.
Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2016). Unified theory of acceptance and use of technology: A synthesis and the road ahead. Journal of the association for Information Systems, 17(5), 328-376.
Wolsink, M. (2018). Social acceptance revisited: gaps, questionable trends, and an auspicious perspective. Energy research & social science, 46, 287-295.
Woodward, A., & Wild, K. (2020). Active transportation, physical activity, and health. In Advances in transportation and health (pp. 133-148). Elsevier.
Yazdanpanah, R. (2021). Sociological Study of Changes in Social Acceptance Methods in Youth. Witness the thought, 2(1), 105-132. [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 884 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,305 |
||