| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,954 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,070,138 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,831,643 |
بررسی تأثیر ابزار «سمع» بر تربیت انسان از منظر قرآن | ||
| سراج منیر | ||
| مقاله 12، دوره 14، شماره 46، فروردین 1402، صفحه 309-321 اصل مقاله (983.8 K) | ||
| نوع مقاله: علمی- ترویجی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ajsm.2023.71874.1898 | ||
| نویسندگان | ||
| مجید منهاجی* 1؛ علی شریفی2 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
| 2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث-دانشگاه شهید مصطفی چمران | ||
| چکیده | ||
| ابزار «سمع» از نعمتهای الهی و از ملزومات اصلی بدن بوده و بسیاری از ادراکات از این طریق انجام میپذیرد. سمع نخستین حس فعال در وجود انسان قبل و بعد از تولد است. این واژه در قرآن، در چهار معنای گوش، فعل شنیدن، فهم و ادراک و قبول و فرمانبری از حق بهکار رفته است. این مقاله بارویکردی توصیفی_تحلیلی به بررسی ابزار «سمع» بر تربیت انسان میپردازد. هدف از نگارش آن، تبیین جایگاه سمع و لزوم توجه بیشتر به آن در پیشبرد اهداف تربیتی و جایگاه بخشی این ابزار حیاتی و تأثیرگذار در رشد انسان است. سمع بهعنوان یک ابزار تربیتی چه جایگاهی در قرآن دارد؟ نقش سمع در تربیت انسان چیست؟ باتوجه به کارایی سمع، القای اهداف تربیتی از این طریق میتواند صورت گیرد. اگر بخواهیم یک مسئله تربیتی را در بین گروه هدف نهادینه کنیم، توجه به نعمت و ابزار سمع بیش از بقیه حواس میتواند ما را به اهداف نزدیکتر نموده و در نهادینه کردن هنجارها میتوان بهتر عمل کرد. همچنین دقت در محتوای کلام و تکرار مطلب در رشد تربیتی و پذیرش حق توسط مخاطب تا تأثیرگذار است. سمع نخستین مرتبه از حصول علم است و فهم و تعقل پس آن صورت میگیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قرآن کریم؛ ابزار سمع؛ رشد انسان؛ تربیت؛ استماع حق | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم
نهجالبلاغه
ابراهیم، محمداسماعیل. (1977 م). القرآن و اعجازه العلمی، القاهره: دارالفکرالعربی.
ابنعباد، صاحب. (1994 م). المحیط فی اللغه، تحقیق: محمدحسن آلیاسین، بیروت: عالم الکتب.
بلاغی، محمدجواد. (1420 ق). آلاءالرحمن فی تفسیرالقرآن، قم: بنیاد بعثت.
جوادی آملی، عبدالله. (1379 ش). مراحل اخلاق در قرآن، قم: انتشارات اسراء.
حرعاملی، محمد. (1378 ش). وسائل الشیعه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
راغباصفهانی، حسین. (1426 ق). معجم مفردات الفاظ القرآن، بیروت: دارالفکر.
رضایی اصفهانی، محمدعلی. (1383 ش). پژوهشی در اعجازعلمی قرآن، رشت: انتشارات مبین.
شعراوی، محمد. (بیتا). معجزه القرآن، القاهره: کتاب الیوم.
شرکت، فاطمه. (1390 ش). معناشناسی سمع درقرآن کریم، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
طباطبائی، محمدحسین. (1417 ق). تفسیر المیزان، قم: انتشارات اسلامی جامعه مدرسین.
الطبری، ابیجعفرمحمد. (بیتا). تاریخ الطبری، بیروت: دارالکتب الهلال.
طوسی، محمدبن حسن. (بیتا). التبیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: داراحیاءالتراث العربی.
عبدالعزیز، محمدکمال. (بیتا). الاعجازالقرآن فی حواس الانسان، الریاض: مکتبه الساعی.
عسکری، ابیهلال. (1431 ق). معجم فروق اللغویه، قم: موسسه نشراسلامی.
فیروزآبادی، محمد. (1426 ق). القاموس المحیط، بیروت: موسسه الرساله.
کمیجانی، داود-فریادرس، زینب. (1394 ش). «آشنایی باساختارتربیت دینی، راهکارهایی برای پذیرش آن درسنین کودکی»، مجله آموزههای تربیتی درقرآن و حدیث، ش 2. (1-18).
مکارم شیرازی، ناصر. (1420 ق). تفسیرنمونه، قم: بنیادبعثت.
معلوف، لویس. (1377 ش). المنجد، مترجم: مصطفی رحیمی، تهران: انتشارات صبا.
ملوحی، ناصرمحیالدین. (2021 م). حاسه السمع و نقصها مدخل جدید لتعلیم الجنین و الطب الأذنی البدیل، دمشق: دارالغسق للنشر.
نجاتی، محمدعثمان. (1377 ش). قرآن و روانشناسی، مترجم: عباس عرب، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
نجاتی، محمدعثمان. (2015 م). علم النفس فی حیاتنا الیومیه، ترجمه: معتزسیدعبدالله، القاهره: طبع الامیریه.
ReferencesThe Holy Quran
Nahj al-Balagha
Abdul Aziz, Mohammad Kamal. (N.D.). Al-Ijaz al-Qur'an fi Havas al-Insan, Al-Riyadh: Al-Sa'i School. [In Arabic]
Askari, Abi Hilal. (2010). Mojam Farooq al-Laghuyeh, Vol. 5, Qom: Islamic Publication Institute. [In Arabic]
Al-Tabari, Abi Jafar Mohammad. (N.D.). Tarikh al-Tabari. (History of the Ummah and Al-Muluk), Beirut: Dar al-Kutb al-Hilal. [In Arabic]
Balaghi, Mohammad Javad. (1999). Al-Rahman fi Tafsir al-Qur'an, 1st edition, Qom: Be'sat Foundation. [In Arabic]
Firouzabadi, Muhammad. (2005). Al-Qamoos Al-Muhait, Vol. 8, Beirut: Al-Rasalah Institute. [In Arabic]
Harameli, Mohammad. (1999). Vasal al-Shia, Tehran: Dar al-Kitab al-Islamiya. [In Arabic]
Ibrahim, Mohammad Ismail. (1977). Al-Qur'an and Scientific Miracles, Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi. [In Arabic]
Ibn Ebad, Sahib. (1994). Al-Muhait fi al-Lagheh, research: Mohammad Hassan Al-Yasin, Beirut: Alem al-Kotob. [In Arabic]
Javadi Amoli, Abdullah. (2000). The stages of ethics in the Qur'an, 3rd edition, Qom: Esra Publications. [In Persian]
Kamijani, Davoud Faryadras, Zeinab. (2014). Getting to know the structure of religious education, ways to accept it in childhood, Journal of Educational Teachings in the Qur'an and Hadith, Volume 1, Number 2 - Serial Number 2(1-18). [In Persian]
Makarem Shirazi, Naser. (2000). Tafsir al-Nash, Qom: Be’sat Foundation. [In Persian]
Maalouf, Lewis(1998). Al-Munjad, translator: Mustafa Rahimi, 1st edition, Tehran: Saba Publications. [In Arabic]
Malohi, Naser Mohi-al-Din. (2021). Hearing loss and defects, a new entry for the teaching of al-jinin and alternative ear medicine, Damascus: Dar al-Ghasq for publication. [In Arabic]
Nejati, Mohammad Osman(1998). Quran and Psychology, translator: Abbas Arab, 4th edition, Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing House. [In Persian]
Nejati, Mohammad Osman. (2015). Al-Nafs fi Hayatna al-Yumiya, translated by Mo'taz Seyyed Abdullah, Cairo: Tab’ al-Amiriya. [In Arabic]
Ragheb Esfahani, Hossein. (2006). Vocabulary of the words of the Qur'an, volume 1, Beirut: Dar al-Fikr. [In Arabic]
Rezaei Esfahani, Mohammad Ali. (2013). A research on the scientific miracles of the Qur'an, 4th edition, Rasht: Mobin Publications. [In Persian]
Shaarawi, Mohammad. (N.D.). Miracle of the Qur'an, Cairo: Kitab Al-Yaum. [In Arabic]
Sherkat, Fatemeh. (2019). Semantics of hearing in the Holy Quran, Isfahan: University of Isfahan. [In Persian]
Tabatabai, Mohammad Hossein. (1997). Tafsir al-Mizan, 5th edition, Qom: Islamic Publications of the Madrasin Community. [In Arabic]
Tusi, Muhammad bin Hasan. (N.D.). Al-Tabyan fi Tafsir al-Qur'an, 1st edition, Beirut: Darahiya al-Trath al-Arabi. [In Arabic] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 476 |
||