قرآن کریم ترجمه مکارم شیرازی
آبادی، فاطمه و فتاحیزاده، فتحیه و افراشی، آزیتا. (1400). مفهومسازی تأثیر شیطان/ابلیس در نظام هدایت/ضلالت برمبنای مقوله حرکت در قرآن کریم: رویکرد شناختی، زبان پژوهی، دوره 13، شماره 40.
آلوسی، سید محمود. (1426 ق). روح المعانی، قاهره، دارالحدیث، بیچا
بن علی، سلیمان. (بیتا). من اسرار القسم فی القرآن الکریم، جامعهام القری لعلوم الشریعه و اللغه العربیه و آدابها، ج 19
پاکتچی، احمد. (1395). بحثهای تاریخی و فرهنگی و معناشناسی قسمهای قرآن کریم، مطالعات تاریخی قرآن و حدیث.
پور ابراهیم، شیرین، ارسلان گلفام، فردوس آقا گلزاده، عالیه کردزعفرانلو. (1390). بررسی مفهوم «بصیرت» در زبان قرآن در چارچوب معنیشناسی شناختی، پژوهشهای زبانشناسی، ش 2.
توکل نیا، مریم، ولی اله حسومی. (1395). بررسی طرحوارههای تصویری حرف «فی» در قرآن با تکیه بر نظریه جانسون در معناشناسی شناختی، تفسیر پژوهی، ش 5.
رازى، حسین بن على (ابوالفتوح). (1408 ق). روض الجنان و روح الجنان فى تفسیرالقرآن، بنیاد پژوهشهای اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1423 ق). مفردات، بیجا، ذویالقربی.
روشن، بلقیس و لیلا اردبیلی. (1391). مقدمهای بر معناشناسی شناختی، تهران: انتشارات علم.
سبحانی تبریزی، جعفر. (1378). الاقسام فى القرآن الکریم، قم: مؤسسة امام صادق (علیهالسلام).
شاملی، نصرالله؛ محمدرضایی، علی. (۱۳۹۰). بلاغت سوگند در قرآن کریم، پژوهشهای اسلامی ، ش ۷.
صفوی، کورش. (1383). درآمدی بر معنیشناسی، نشر سوره مهر، تهران.
طباطبایی، سید محمدحسین. (1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه.
طبرسی، فضل بن حسن. (1372). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصرخسرو.
فراهیدی، خلیلبن احمد. (1405 ق). کتاب العین، قم، دارالهجره.
فروهر، نصرتالله. (1390). نگاهی به پیشینه سوگند و تقدس، رهآورد گیل، بهار و زمستان 1390، شماره 16 ـ 17.
قائمی نیا، علیرضا. (1390). معنیشناسی شناختی قرآن، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کمایی، مینا. (1377). پژوهشی در سوگندهای قرآنی، انتشارات پیام آزادی.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
نجفی، محمدحسن. (1981 م). جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
نقی زاده، محمود و غلامحسن اورکی. (1395). تحلیل شناختی ساختار مفهومی قرآن در چارچوب نظریه فضاهای ذهنی فوکونیه، ذهن.
نیلی پور، رضا. (1394). زبانشناسی شناختی، دومین انقلاب معرفتشناختی در زبانشناسی، تهران، هرمس.
نیلی پور، مریم، علیرضا قائمی نیا، شعبان نصرتی. (بیتا). کاربست نظریه پیش نمونه و شبکه شعاعی در معناشناسی شناختی تقوا در قرآن، ذهن.
ویسی، الخاص، فاطمه دریس. (1398). بررسی تطبیقی رویکرد معناشناختی مفسرین و رویکرد زبانشناسی شناختی در درک آیات مرتبط با سورههای مکی و مدنی، پژوهشهای ادبی قرآنی، ش 2.
یگانه، فاطمه، آزیتا افراشی. (1395). استعارههای جهتی در قرآن با رویکرد شناختی، جستارهای زبانی، ش 5.
Abadi, Fateme, (2021), conceptualizing the influence of Satan Iblis in the system of guidance in the Holy Quran with a Cognitive approach, Journal of Language Research, (10), 258-282
Afrashi, A. (2016). Introducting cognitive semantics. Tehran: Institute for Hummanities & Cultural Studies.
Al-Farahidi, Kh. (1986). Al-Ayn. Qom: Hejrat
Ali, J. (1993). Al-Mufasal of Arabs history in the Pre-Islamic period. Baghdad:Baghdad University
Aloosi, Mahmood, (2005), Roohalmani, Ghahere, Daralhadith.
Al-Raghib al-Isfahani, H. (1992). Mufradat alfaz al-Quran. Beirut: dar al-ghalam.
Benali, Soleyman, (n.d). Men Asrar of "oath" in the Holy Quran, Om Alghora University, 19.
Foroohar, Nosratalah, (2012), Oath and Holy Research, Journal of Rahavard.
Ghaeminia, Alireza, (2012), Cognitive semantics Quran, Islamic Thought Culture Research Institute.
Ghosil Johnson, M. (2005). The philosophical significance of image schemas. In B. Hampe (Ed.), From perception to meaning: Image schemas in cognitive linguistics. Berlin: Mouton de Gruyter.
Kamai, Mina, (1999), Research in the Quran Oath, Payame Azadi.
Lakoff, G., & Nunez, R. (2017). Where mathematics comes from: How the embodied mind brings mathematics into being? (J. Mirzabeigy, Trans.), Tehran: Agah [In Persian]
Makarem-shirazi, A. (2010). Nemone. Tehran: Daroalkotob
Mandler, Jean Matter; (2004). The foundations of mind: Origins of conceptual thought; New York: Oxford University Press.
Mandler, Jean. (n.d). Matter & Cristobal Pagan Cánovas; "On defining image schemas"; Language and Cognition, Vol.6.
Nagizadeh, Mahmood, (2017), Analysis of the conceptual structure of the Quran fookoonie, Journal of mind.
Najafi, Mohamadhasan, Javaheralkalam, (1981), Dar Ehya Altorath Alarabi, Beyroot.
Nilipoor, Maryam, (n.d). Cognitive semantics of Taghva in the Quran, Journal of mind.
Nilipoor, Reza, (2016), Analysis cognitive semantics, Hermes, Tehran
Pakatchi, AHMAD, (2017), semantic of Oath in the Holy Quran, Journal of Quran Studies.
Poorebrahim, shirin, (2012), Investigating the concept of "insight" in the language of the Qur'an in the framework of cognitive semantics, Journal of Linguistic research
RAZI, Aboalfotooh, (n.d). Roozaljanan and Roohaljanan in the Holy Quran, Astan Ghods Razavi, Mashhad
Roshan, Belgheis, (2013), cognitive semantics, Tehran: Institute for Alam.
Safavi, Koorosh, (2005), Cognitive semantic, Soore Mehr, Tehran
Shamli, Nasrallah, (2012), Belaghat Oath in the Holy Quran, Journal of Quran Research
Sobhani Tabrizi, gafar, (1999), Al-agsam fi al-Quran, Qom, Institute of Imam sadiq (peace be upon her)
Tabatabai, M. H. (1997). Al-Mizan fi tafsir al-Quran. Qom: Jami'a-yi Mudarrisin-I Hawza-yi 'Ilmiyya-yi Qom [In Arabic].
Tabresi, Fazl, (n.d). Majma Albayan in the Holy Quran, Naser Khosrov, Tehran
Tavakolnia, Maryam, (2017), Image schema in Quran, Journal of interpretation.
Veysi, Alkhas, (2020), Analysis of the conceptual structure, Journal of the Quran Adabi Research
Yeghane, Fateme, (2017), Orientational metaphor in the Holy Quran with a Cognitive semantic, Journal of Language Research.