| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,011 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,472,953 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,504 |
مقایسه تحلیلی ساختار سازمانی و مدیریتی دانشگاههای ایرانی با سه دانشگاه برتر خارجی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 7، شماره 26، تیر 1402، صفحه 6-42 اصل مقاله (1.92 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.74117.1660 | ||
| نویسندگان | ||
| فرناز عین خواه1؛ ابراهیم صالحی عمران* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته آموزش عالی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. رایانامه: Einkhah@gmail.com | ||
| 2نویسنده مسئول، استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. رایانامه: edpes60@hotmail.com | ||
| چکیده | ||
| چکیده در سالهای اخیر ساختار سازمانی دانشگاههای تراز اول دنیا به سمت انعطافپذیری و ساختارهای مسطحتر متحول شده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحلیلی ساختار سازمانی دانشگاههای ایرانی و غیر ایرانی ازنظر میزان متمرکز بودن چارت با بررسی سهم پستهای مدیریتی، تعداد کارمندان اداری، تعداد دانشکدهها و گروههای تعریفشده است. مراحل پژوهش شامل گردآوری اطلاعات به روش مطالعه اسناد و مدارک و تحلیل دادههای کیفی به روش تحلیل محتوای کیفی و انباشت نگاشتی از طریق سند کاوی و تجزیهوتحلیل آماری دادههای کمی بود. تعداد رشته و گروه، پستهای مدیریتی و کارمندان اداری و اعضای هیئتعلمی 23 دانشکده از 3 دانشگاه غیر ایرانی منتخب و 95 دانشکده ایرانی بررسی شد. بر اساس نتایج پژوهش در دانشگاههای ایرانی تعداد پستهای مدیریتی بیشتر و تعداد کارمندان اداری کمتری در مقایسه با دانشگاههای غیر ایرانی تعریفشده است. فردوسی مشهد هم در تعداد کارمندان اداری و هم در تعداد پستهای مدیریتی بهترین وضعیت را در مقایسه با دیگر دانشگاههای ایرانی دارد. دانشگاه تهران دارای کمترین تعداد کارمند اداری و بیشترین پستهای مدیریتی و دارای ساختار سازمانی سلسلهمراتبی و متمرکزتری در مقایسه با دیگر دانشگاههای موردمطالعه است. در ساختار سازمانی دانشگاه مازندران بعد از دانشگاه تهران بیشترین تعداد پستهای مدیریتی تعریفشده است. تعداد اعضای هیئتعلمی در گروهها و همچنین دانشکدهها در دانشگاههای غیر ایرانی نیز بسیار بیشتر از دانشگاههای ایرانی است. تعداد رشته/مقطع تحصیلی در تمامی دانشگاههای غیر ایرانی کمتر از دانشگاههای ایرانی است. آکسفورد ازنظر تعداد کارمندان اداری و تعداد پستهای مدیریتی بالاترین رتبه در بین دانشگاههای موردمطالعه را دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشگاه؛ ساختار سازمانی؛ پستهای مدیریتی؛ کارمندان اداری | ||
| مراجع | ||
|
Ahmadiasl, F., Shahi, S., Mehralizadeh, Y., & Farasatkhah, M. (2019). Identifying Desirable Structure Components in Higher Education: Paving the Way for Lifelong Learning. studies in learning and instruction, 11(1), 218-238. [In Persian]
Collegefactual (2022). The Massachusetts Institute of Technology Student to Faculty Ratio & Faculty Composition, https://www.collegefactual.com/colleges/ massachusetts-institute-of-technology/academic-life/faculty-composition/#secRatio
Deegan, J., & Martin, N. (2018). Demand Driven Education, merging work & learning to develop the human skills that matter. https://www.pearson.com.
Ferdowsi University of Mashhad (2022a). members/professors/list. https://www.um.ac.ir/members/professors/list.html
Ferdowsi University of Mashhad (2022b). Vice President For Academic Affairs. https://vpap.um.ac.ir/index.php/fa/
Gresov, C., & Drazin, R. (2007). Equifinality: functional equivalence in organization design. Academy of Management Review, 22, 403-428.
Investopedia (2022). Organizational Chart, https://www.investopedia.com/terms /o/organizational-chart.asp
Izadi Yazdanabadi, A., & Behrangi M. R. (2006). Evaluation and Analysis of the Organizational Structure of Tarbiat Moallem University "A Comparison Between Status Quo and Satisfactory Situation". IRPHE, 12(2), 23-38.
Khanifa, H., & Moslemi, N. (1395). Qualitative Research Methods, New and Practical Approach, Volume 1. Tehran: Negah.
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2021). 2021 Town Gown Report to the city of Cambridge, https://ogcr.mit.edu/towngown/
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2022a). Senior Leadership, https://orgchart.mit.edu/senior-leadership
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2022b). Fields of Study, https://gradadmissions.mit.edu/programs/fields-of-study
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2022c). Doctoral Degrees,: https://gradadmissions.mit.edu/programs/degrees/doctoral-degrees
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2022d). Departments, https://www.mit.edu/education/schools-and-departments/
Mehralizadeh, Y., Safaeemoghadam, M., Salehi Omran, E., & Alam, M. A. (2013). Foundation of Research theory and practice (Quantitative, Qualitative and Mixed) in Humanities, Ahwaz, University of Shahid Chamran.
Rameshgar, R., Rajaee Pour, S., & Siadat, S. A. (2015). A Comparative Study on the Organizational Structure of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences. Higher Education Letter, 7(27), 77-98.
Robbins, S. P. (2012), Organizational Behavior, Alvani, M; Danai Fard, H. (2021), Tehran, Saffar.
Salehi Omran, E. (2010). Society, work and occupations, Tehran, Iran.
Shahid Beheshti University. (2022a). about1, https://en.sbu.ac.ir/
Shahid Beheshti University. (2022b). president, https://president.sbu.ac.ir/
Shahid Beheshti University. (2022c). faculty-list, https://www.sbu.ac.ir/faculty-list
Shahid Beheshti University. (2022d). cv, https://www.sbu.ac.ir/cv
Stanford University. (2021). Administrative Guide Memo 9.2.1. https://adminguide.stanford.edu/sites/adminguide/files/agm_9.2.1_provost_org_chart_10.26.21.pdf
Stanford University. (2022a). Admission, https://www.stanford.edu/admission/
Stanford University. (2022b). Academics, https://www.stanford.edu/academics/
Stanford University. (2022c). Academic Departments, https://www.stanford.edu/list/academic/
Uniref. (2022). TopUnivs, https://www.uniref.ir/TopUnivs
University of Mazandaran. (2022). https://umz.ac.ir/
University of Oxford. (2022a). Divisions, https://www.ox.ac.uk/research/divisions
University of Oxford. (2022b). University Officers, https://www.ox.ac.uk/about/organisation/university-officers
University of Oxford. (2022c). A-Z of courses, https://www.ox.ac.uk/admissions/ graduate/courses/courses-a-z-listing
University of Oxford. (2022d). Divisions. https://www.ox.ac.uk/about/departments-a_z
University of Tehran (2022a), https://ut.ac.ir
University of Tehran (2022b). Organizational Structure, academics.ut.ac.ir. https://academics.ut.ac.ir/fa/page/9948/%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 661 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 537 |
||