| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,979 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,267,877 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,912,161 |
مروری انتقادی بر مطالعات و پژوهشهای مربوط به پیشینه پژوهش (1375- 1400) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 7، دوره 11، شماره 38، فروردین 1403، صفحه 209-236 اصل مقاله (903.3 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2022.68132.1510 | ||
| نویسندگان | ||
| ناهید شاه ویسی* 1؛ شبنم شاه ویسی2 | ||
| 1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی مشاوره، دانشگاه پیام نور واحد صحنه، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینههای پژوهش نقش و جایگاه ویژهای در بین پژوهشها دارند و زمانی ارزش آنها بیشتر خواهد شد که پژوهشگر منابع مرتبط را بهصورت انتقادی موردبررسی و تحلیل قرار دهد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر، مرور انتقادی مطالعات و شناسایی مهمترین مباحث و معیارهایی است که به بررسی پیشینههای پژوهش پرداختهاند، است. روش این پژوهش کتابخانهای- اسنادی است که با استفاده از مرور نظاممند و با رویکرد تحلیل انتقادی، به بررسی و تحلیل منابع و مطالعات صورت گرفته پرداخته است. با استفاده از مراحل، مشخص کردن هدف پژوهش، جستجوی منابع، تجزیهوتحلیل منابع و استخراج دستههای موضوعی به بررسی منابع و تحلیل آنها پرداخته شده است. در پایگاههای فارسی ایرانداک، سیویلیکا، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، نورمگز، پرتال علوم انسانی، مگیران و در پایگاههای غیرفارسی ساینس دایرکت، اریک و امرالد جستجو انجام شد و با بررسی منابع، دستههای مطالعات نظری و راهنماها (تعریف، اهمیت، هدف و کارکرد) پیشینههای پژوهش، انتقادی بودن پیشینههای پژوهش و معیارهای ارزیابی پیشینههای پژوهش استخراج گردید. در دسته مبانی نظری پیشینههای پژوهش، از محاسن مطالعات آن است که به تشریح اهمیت، فواید و کارکردهای پیشینه پژوهش پرداختهاند، اما به دلیل قابلفهم نبودن راهنماها، عدم تشریح مسئله پژوهش و ارائه مطالب نامرتبط موجب سردرگمی مخاطب شدهاند. در دسته معیارهای ارزیابی پیشینه پژوهش، پژوهشها با تدوین معیارهایی جهت بررسی پیشینهها به پژوهشگران این امکان را دادهاند که منابع و مطالعات گذشته را با دیدگاهی عمیقتری موردبررسی قرار دهند، اما این معیارها نیز گاه به دلیل گویا و قابلفهم نبودن مشکلاتی را برای پژوهشگران به ارمغان آورده است و در دسته تحلیل انتقادی پیشینهها، با اینکه در عنوان و متن پژوهشها قصد داشتهاند به بررسی تحلیل انتقادی بپردازند، اما آنها نیز نهتنها به تشریح کامل موضوع نپرداختهاند، بلکه خود نیز منابع موردبررسی را با رویکردی انتقادی مورد تحلیل قرار ندادهاند. نتایج نشان میدهد، پژوهشها توجه به بحث تحلیل انتقادی در پیشینههای پژوهش را مورد کمتوجهی قرار دادهاند و این مسئله نشاندهندهی آن است که پژوهشگران با دیدگاهی سطحی به این مسئله پرداختهاند و به عمق منابع و متون پیشینههای پژوهش نفوذ نکردهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پیشینه پژوهش؛ مرور انتقادی؛ معیارهای ارزیابی؛ مطالعات و پژوهشها | ||
| مراجع | ||
|
افشار، ابراهیم. (1388). نقص غرض در پیشینهنویسی. فصلنامه کتاب ماه، 13 (3)، 28- 29.
اشتریان، کیومرث و امامی میبدی، راضیه. (1392). پیشینه پژوهش و مرور سیستمی ادبیات علمی (2) پیشنهاداتی برای دستور کار دانشکدهها، مؤسسات پژوهشی و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی: راهنمای عملی. فصلنامه سیاست، 43 (2)، 3- 19.
اشتریان، کیومرث و امامی میبدی، راضیه. (1391). پیشینه پژوهش و مرور سیستمی ادبیات علمی (1) پیشنهاداتی برای دستور کار دانشکدهها، مؤسسات پژوهشی و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی اصول و مبانی. فصلنامه سیاست، 42 (3)، 1-15.
پارسائیان، مریم. (1387). بررسی میزان ارتباط موضوعی پایاننامههای رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی تهران با پیشینههای مندرج در آنها (1387-1383). فصلنامه کتابداری، 42 (47)، 185-200.
حری، عباس. (1375). بررسی وضع پیشینه در پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، (56)، 33-48.
عبدخدایی، زهرا و طیوری، امیر. (1398). تفاوتهای مرور روایتی و مرور نظاممند. فصلنامه ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19 (18)، 166- 168.
فتاحی، رحمتالله و پریرخ، مهری. (1390). مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش: راهنمای نگارش. تهران: نشر کتابدار.
فتاحی، رحمت اله و پریرخ، مهری. (1377). رهنمودهایی برای نگارش مرور نوشتارها و پیشینهی پژوهش در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، (28)، 62- 82.
قاسمی، محمد. (1396). ضرورت توجه به پیشینه تحقیق در پژوهشها. فصلنامه آموزش زبان و ادب فارسی، (2)، 14-15.
کریمی، بهناز. (1395). نحوه جمعآوری پیشینه تحقیق در پژوهشهای علوم رفتاری و روانشناسی. ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، آذربایجان شرقی: دانشگاه فنی و حرفهای، آذربایجان شرقی، 1- 5.
کورهپز، هانیه. (1394). مقایسه تحلیل انتقادی فصل پیشینهی دانشجویان ایرانی تحصیلات تکمیلی آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی. ]پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت[.
یحیوی، فاطمه سادات. (1395). چیستی و چرایی و چگونگی تدوین پیشینه تحقیق. ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، آذربایجان شرقی: دانشگاه فنی و حرفهای آذربایجان شرقی، 1-8.
Akindele, O. (2008). A critical analysis of the literature review section of graduate dissertations at the University of Botswana. 1- 20. Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1997). Writing Narrative Literature Review. The Eduational Publishing Foundation. Review of General Psychology, 1(30), 311- 320. Boell, K. S., & Kecmanovic, C. D. (2014). A Hermenetic Approach for Conducting Literature Review and Literature Searches. Communications of the Association for Information Systems, 34, 257-286. Callahan, J. L. (2014). Writing literature reviews: A reprise and update. Human resource development review, 13(3), 271- 275. https://doi.org/10.1177/153448 4314536705 Chen, H. T. (2016). Writing the Literature Review Section: Teaching Undergraduate Psychology Students Scientific Writing. Florida International University, USA, 39- 44. Cisco, J. (2014). Teaching the literature review: A practical approach for college instructors. Teaching & Learning Inquiry, 2(2), 41- 57. Denney, A. s., & Tewkusbury, R. (2013). How to Write a Literature Review. Jouranal of Criminal Justice Education, 24(2), 218- 234. Efron, E. S., & Ravid, R. (2019). Writing the Literature Review a Practical Guide. London: The Guilford Press New York. Faryadi, Q. (2018). PhD Thesis Writing Process: A Systematic Approach- How to Write Your Literature Review. Scientific Research Publishing, creative Education, 9(28), 2912- 2919. https://doi.org/10.4236/ce.2018.916219. Fitt, H. R. M. (2011). An investigation The Doctoral Dissertation Literature Review: From The Materials We Use to Prepare Students to The Materials That Students Prepare. [Doctoral Dissertation,Utah State University]. Garrard, J. (2011). Health Sciences Literature Review Made Easy: The Matrix Method. Third Edition.Jones & Bartlett Learning. Green, R., & Bower, M. (2003). Evolution of the Thesis Literature Review; A Faculty-Librarian Partnership To Guide Off-Campus Graduate Research and Writing. Shenandoah University, 1- 10. Kaminstein, D. (2017). Writing A Literature Review For An Applied Master’s Degree. Organizational Dynamics Working Papers, University of Pennsylvania Scholarly Commons, 9(19), 1- 13. Knopf, J. W. (2006). Doing a Literature Review. Political Science and Politics, 39 (1), 127- 133. Krishnan, L. A., & Kathpalia, S. S. (2002). Literature Reviews in Student Project Reports. IEEE Transactions on Professional Communication, 45(3), 187- 197. https://doi.org/10.1109/TPC.2002.801637. Nariza, Sutapa, G., & Salam, U. (2014). Critical Thinking in Literature Review Writing Section of Students’’Theses’’. Journal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, Tanjungpu ra University,1- 8. Oliver, P. (2012). Succeeding with Your Literature Review: A handbook for students. Open University Press. Rewhorn, S. (2017). Writing Your Successful Literature Review. Journal of Geography in Higner Education, 42 (1), 143-147. https://doi.org/10.1080/03098265.2017.1337732 Rowley, J., & Slack, F. (2004). Conducting a Literature Review. Management Research News, 27(6), 31- 39. Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Business Research, 104, 333- 339. Torraco, R. J. (2016). Writing Integrative Reviews of the Literature: Methods and Purposes. Adult Vocational Education and Technology, 7(3), 62- 70. https://doi.org/10.4018/IJAVET.2016070106 Winchester, C. L., & Salji, M. (2016). Writing a Literature Review. clinical Urology, 9 (5), 308- 312. https://doi.org/10.1177/2051415816650133
References [In Persian] Abdkhodaii, Z., & Toyuri, A. (2018). Differences between narrative review and systematic review. Iranian Quarterly of Education in Medical Sciences, 19 (18), 166-168. [In Persian] Afshar, E. (2009). Intentional defect in Literature Review. Book of the Month Quarterly, 13 (3), 28-29. [In Persian] Ashtarian, K., & Imami, R. (2011). Literature review and systematic review of scientific literature (2) Suggestions for the agenda of colleges, research institutions and graduate theses: a practical guide. Politics Quarterly, 42 (3), 1-15. [In Persian] Ashtarian, K., & Imami, R. (2012). Literature review and systematic review of scientific literature (2) Suggestions for the agenda of colleges, research institutions and graduate theses: a practical guide. Politics Quarterly, 43 (2), 19-3. [In Persian] Fattahi, R., & Parirokh, M. (1998). Guidelines for writing a review of articles and literature review in the fields of humanities and social sciences. AlZahra University Humanities Quarterly, (28), 62-82. [In Persian] Fattahi, R., & Parirokh, M. (2011). Review of articles and literature review: writing guide. Tehran: Ketabdar Publishing. [In Persian] Ghasemi, M. (2016). The need to pay attention to literature review in researches. Persian Language and Literature Education Quarterly, (2), 14-15. [In Persian] Horri, A. (1997). Examining the status of the background in the master's theses of the Faculty of Management and Medical Information. Quarterly Journal of Psychology and Educational Sciences, (56), 33-48. [In Persian] Karimi, B. (2015). How to collect literature review in behavioral science and psychology researches. The 6th National Conference on Management, Economics and Accounting Azerbaijan sharghi: Technical and Vocational University, Azerbaijan sharghi, 5-1. [In Persian] Korepaz, H. (2014). Comparison of the critical analysis of the literature review chapter of Iranian graduate students in English language teaching and English translation. [Master's thesis, Islamic Azad University, Maroodasht branch] [In Persian] Parsaian, M. (2008). Examining the degree of thematic relevance of theses in the field of librarianship and information of Tehran state universities, reviewing the literature contained in them (1383-1387). Library Quarterly, 42 (47), 185-200. [In Persian] Yahyavi, F. S. (2015). What and why and how to compile a literature review. The 6th National Conference on Management, Economics and Accounting, Azerbaijan sharghi: Azerbaijan sharghi Technical and Vocational University, 8-1. [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 907 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 434 |
||