| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,991 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,305,471 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,924,196 |
اثربخشی برنامه مداخله پیشزبانی خانواده محور بر مهارتهای هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| دوره 14، شماره 52، مهر 1402، صفحه 179-202 اصل مقاله (1.15 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2024.71186.2856 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه نیکخو* ؛ عسگر علیمحمدی | ||
| استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مهارتهای پیشزبانی نقش مهمی در شایستگیهای هیجانی - اجتماعی کودکان دارند. این در حالی است که بسیاری از کودکان با تاخیر ارتباطی در اکتساب شایستگیهای هیجانی -اجتماعی نارساییهایی نشان میدهند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مداخله پیشزبانی خانواده محور بر مهارتهای هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل مادران دارای کودکان زیر دوسال مراجعهکننده به مهدکودکهای دولتی منطقه دو و سه تهران در سال 1400 بود که از این تعداد 40 نفر از مادران به روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند. مداخله خانوادهمحور به مدت 10 جلسه انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سنین و مراحل هیجانی-اجتماعی (ASQ_SE) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله پیشزبانی خانواده محور بر مهارتهای هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی تاثیر معنادار دارد (05/0>p). آموزش مهارتهای پیشزبانی خانواده محور میتواند به ارتقا مهارتهای هیجانی- اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی کمک نماید. بنابراین، میتوان از این مداخله به عنوان یک روش درمانی موثر در محیطهای بالینی استفاده کرد | ||
| کلیدواژهها | ||
| پیشزبانی؛ خانوادهمحور؛ مهارتهای هیجانی-اجتماعی؛ تاخیر ارتباطی | ||
| مراجع | ||
|
خوشاخلاق، حسن. (1399). بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر میزان مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان انیسم. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18 (4)، 102-114.
حسنزاده، سعید و نیکخو، فاطمه. (1395). اثربخشی برنامه توانبخشی شنیداری والدمحور «نوایش» بر توانمندی ارتباطی کودکان خردسال منتظر کاشت حلزون شنوایی: تجربهای از مداخله به هنگام بر روی کودکان ناشنوای زیر یک سال. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 7 (3)، 1-18.
ساجدی، فیروزه، وامقی، روشنک، کراسکیان موجمباری، آدیس، عباسی، حبیب اله، لرنژاد، حمیدرضا و دلاور، بهرام. (1391). استانداردسازی و اعتباریابی ابزار غربالگری اختلالات تکاملی «پرسشنامه سنین و مراحل ASQ» در کودکان تهرانی. مجله دانشکده پزشکی، 70(7)، 436-446.
نیکخو، فاطمه، حسنزاده، سعید، افروز، غلامعلی، فرزاد، ولی اله. (1397). مداخله به هنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی و توانبخشی، 7 (1)، 57-68. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |
||