| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,952 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,060,402 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,827,317 |
اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 14، شماره 53، فروردین 1403، صفحه 201-227 اصل مقاله (753.31 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.71499.2524 | ||
| نویسندگان | ||
| لیدا ملک زاده1؛ سیده زهرا عمادی* 2؛ زهرا نقش3 | ||
| 1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 2دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی طرحواره درمانی بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری بود. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی با طرح نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون ـ پـسآزمـون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مـادران دارای کـودک با اختلال یادگیری شهر تهران در ششماهه اول سال 1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از این مادران بود که به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه نهایی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گـروه آزمـایش و گـواه قـرار گرفتنـد (هر گروه 15 نفر). از مقیاس تنظیم شناختی هیجان توسط گرانفسکی و کرایچ (2002) و تنظیم رفتاری هیجان توسط گرانفسکی و کرایج (2019) استفاده شد. گروه آزمایش هشت جلسه آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی دریافت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیلکواریانس نشان داد که استرس ادراک شده و تنظیم رفتار هیجان در گروه آزمایش بهطور معناداری (01/0>P) از گروه گواه متفاوت بود. لذا میتوان گفت طرحوارهدرمانی میتواند جهت تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری مورداستفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طرحوارهدرمانی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ تنظیم رفتاری هیجان | ||
| مراجع | ||
|
ظفری، ش؛ و خادمیاشکذری، م. (1399). بررسی مدل ساختاری نقش راهبردهای شناختیتنظیمهیجان، ذهنآگاهی و کمالگرایی در پیشبینی مشکلات هیجانی در دانشآموزان. مجلۀ علوم روانشناختی، 19 (87)، 328-321.
رهبر کرباسدهی، ف؛ ابوالقاسمی، ع و رهبر کرباسدهی، ا.(1399). اثربخشی طرحواره درمانی بر تابآوری روانشناختی و توانمندی اجتماعی دانشآموزان با نشانههای افسردگی. مطالعات روانشناختی، 15(4)، 73-90.
هاشمی زاده نهی، ن.، جاجرمی، م؛ و مهدیان، ح. (1399). اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تعللورزی تحصیلی و خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه. پژوهشهای روانشناسی بالینی، 10(1)، 70-87.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders(DSM5). American Psychiatric Publication.
Anuja S. P. Anujothi C. (2016). Resilience and Stress in Children and Adolescents with Specific Learning Disability. Nationallibrary of medicine. 25(1), 17_23.
Bauminger, N. & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in childrenwith learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(4), 315–332.
Bekhet, A. K., Johnson, N. L., & Zauszniewski, J. A. (2012). Resilience in family members of persons with autism spectrum disorder: A review of the literature. Issues Mental Health Nurse, 33(10), 650–656. https://doi.org/10.3109/01612840.2012.671441. Brown, K.W. & Ryan, R.M. (2003). "The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being". Journal of personality and social psychology. 84, 822-848.
Crane, R. (2009). Mindfulness based cognitive therapy: The CBT Distinctive Features. London: Routledge.
Dadomo, H., Panzeri, M., Caponcello, D., Carmelita, A & Grecucci, A. (2018). Schema therapy for emotional dysregulation in personality disorders: areview. Journal Logo, 31(1), 43–49.
Elias, M. (2004). The connection between social-emotional learning and learning disabilities: Implications for intervention. Learning Disability Quarterly, 27, 1, 53-63.
Emond, M., Eycke, K.T., Kosmerly, S., Robinson, A.L., Stillar, A., Blyderveen, S. (2016). The effect of academic stress and attachment stress on stress-eaters and stress-undereaters. Appetite, 100, 210-215.
Fassbinder, E., Assmann, N., Schaich, A., Heinecke, K., Wagner, T., & Sipos, V. (2019). Effectiveness of outpatient treatment programs for borderline personality disorder: a comparison of Schema therapy and dialectical behavior therapy: study protocol for a randomized trial. BMC psychiatry, 18(1), 341- 349.
Garnefski, N., Baan, N., & Kraaij, V. (2005). Psychological distress and cognitive emotion regulation strategies among farmers who fell victim to the foot-and-mouth crisis. Personality and Individual Differences, 38(6), 1317–1327.
Gavidia-Payne, S., Denny, B., Davis, K., Francis, A., & Jackson, M. (2015). Parental resilience: A neglected construct in resilience research. The Clinical Psychologist, 19 (3), 111–121. https://doi.org/10.1111/cp.12053.
Gong, J., & Chan, R. C. (2018). Early maladaptive schemas as mediators between childhood maltreatment and later psychological distress among Chinese college students. Psychiatry research, 259, 493-500.
Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271–299. doi:10.1037/1089-2680.2.3.271
Gross, J. J., Thompson, R. A., (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. & Gross, (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–24). New York, NY: Guilford Press.
Gupta, V. B. (2007). Comparison of parenting stress in different developmental disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 19(4), 417–425. https:// doi.org/10.1007/s10882-007-9060-x.
Herts, K. L., & Evans, S. (2021). Schema Therapy for Chronic Depression Associated with Childhood Trauma: A Case Study. Clinical Case Studies, 1534650120954275.
Hoffart Lunding, S., & Hoffart, A. (2016). Perceived parental bonding, early maladaptive schemas and outcome in schema therapy of cluster c personality problems. Clinical psychology & psychotherapy, 23(2), 107-17.
Huntjens, R. J., Rijkeboer, M. M., & Arntz, A. (2019). Schema therapy for Dissociative Identity Disorder (DID): rationale and study protocol. European journal of psychotraumatology, 10(1), 1571377.
Jones, S. A. Finch, M. (2020). A group intervention incorporating mindfulness-informed techniques and relaxation strategies for individuals with learning disabilities. Learning Disabilities., 48(3), 175_189.
Mukhtar, D. Y., Kumara, A., Hastjarjo, T. D., & Adiyanti, M. (2018). Beban pengasuhan yang dialami oleh orang tua yang memiliki anak dengan gangguan spektrumautis. Paper Presented at the Talenta Conference Series: Tropical Medicine (TM).
Peeters, N., Stappenbelt, S., Burk, W. J., van Passel, B., & Krans, J. (2021). Schema therapy with exposure and response prevention for the treatment of chronic anxiety with comorbid personality disorder. British Journal of Clinical Psychology, 60(1), 68-76.
Potthoff, S., Garnefski, N., Miklósi, M., Ubbiali, A., Domínguez-Sánchez, F. J., Martins, E. C., Witthöft, M., Kraai, V. (2016). Cognitive emotion regulation and psychopathology across cultures: A comparison between six European countries. Personality and Individual Differences, 25(2), 218-224.
Renner, F., DeRubeis, R., Arntz, A., Peeters, F., Lobbestael, J. & Huibers, M. J. H. (2018). Exploring mechanisms of change in schema therapy for chronic depression. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 58, 97- 105.
Suzuki, K., Kobayashi, T., Moriyama, K., Kaga, M., & Inagaki, M. (2013). A framework for resilience research in parents of children with developmental disorders. Asian Journal of Human Services, 5(0), 104–111. https://doi.org/10.14391/ajhs.5.104.
Tamiya S. [Multilingualism and child psychiatry: on differential diagnoses of language disorder, specific learning disorder, and selective mutism]. Seishin Shinkeigaku Zasshi. 2014;116(11):907–20.
Taylor, C. D., Bee, P., & Haddock, G. (2017). Does schema therapy change schemas and symptoms? A systematic review across mental health disorders. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 90(3), 456-79.
Tomlinson, R. M., Keyfitz, L., Rawana, J. S., & Lumley, M. N. (2019). Unique contributions of positive schemas for understanding child and adolescent life satisfaction and happiness. Journal of Happiness Studies, 18(5), 1255-1274.
Tuna, E. (2020). Psychometric properties of the Turkish version of the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire (BERQ). The Journal of General Psychology, 1-17.doi: 10.1080/00221309.2020.1752137
Williams, J. M. G., Duggan, D. S., Crane, C., & Fennell, M. J. (2006). Mindfulness‐Based cognitive therapy for prevention of recurrence of suicidal behavior. Journal of clinical psychology. 62(2), 201-210.
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy. New York: Guilford Press.
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M.E. (2017). Şema Terapi. İstanbul: Litera.
Young, JE., Klosko, JS., & Weishaar, ME. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press.
Zhao, Y., Li, P., Wang, X., Kong, L., Wu, Y., & Liu, X. (2020). The Chinese Version of the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Psychometric Properties Among University Students. Neuropsychiatric disease and treatment, 16, 1889–1897. https://doi.org/10.2147/NDT.S25880.Dickhaut, V., & Arntz, A. (2014). Combined group and individual schema therapy for borderline personality disorder: A pilot study. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 45(2), 242-251. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 666 |
||