| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,011 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,475,097 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,831 |
مقایسۀ انسان انگاری مرگ در حدیقهالحقیقه و مثنوی معنوی بر اساس دیدگاه لیکاف و جانسون | ||
| عرفان پژوهی در ادبیات | ||
| دوره 2، شماره 4، اسفند 1402، صفحه 297-324 اصل مقاله (745.73 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/msil.2024.77791.1102 | ||
| نویسندگان | ||
| سوسن موسایی* 1؛ جهانگیر صفری2؛ ابراهیم ظاهری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ، ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد ، شهرکرد ، ایران | ||
| 2استاد زبان و ادبیات فارسی ، ادبیات و علوم انسانی، داانشگاه شهرکرد ، شهرکرد | ||
| 3دانشیار زبان و ادبیات فارسی ، ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد ، شهرکرد ، ایران | ||
| چکیده | ||
| استعارة «انسان انگاری» از دیدگاه لیکاف و جانسون، به معنای اختصاص دادن برخی از جنبههای وجودی انسان (حوزة مقصد) به مفاهیم ذهنی و اشیا بیجان (حوزة مبدا) است.اهمیت این نوع استعاره، در این است که انسان، میتواند با قالبی انسانی بخشیدن به مفاهیم انتزاعی، به درک و پذیرش بهتر آنها کمک کند.هدف دراین پژوهش نیز بررسی مقایسهای انسانانگاری مرگ در حدیقهالحقیقهومثنویمعنوی، بر مبنای دیدگاه لیکاف و جانسون و با روش اسنادی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد انسانانگاری مرگ در این دو اثر،در قالب استعارة کلی «مرگ به مثابة انسانی با روابط و تعامل اجتماعی» به تصویر کشیده شده که این استعاره، خود دارای دو زیر مجموعة «مرگ به مثابۀ انسانی با رابطه و تعامل تقابلی» و «مرگ به مثابۀ انسانی با روابط و تعامل مودتآمیز» است.نتایج پژوهش نشاندهندۀ این است که در اندیشة سنایی، مرگ در رابطه و تعامل «تقابلی»، در جایگاه سرهنگ، جنگجو و قاتلی است که در پی اعمال قدرت، به سویة فرودست است و دررابطه و تعامل «مودتآمیز»،در قالب چوپان، پیر و مهمان، به «همکاری» با سایر انسانها میپردازد.دراندیشة مولانا انسانانگاری مرگ، بیشتراز نوع «تقابلی» است که در آن، مرگ به مثابة قاضی و جنگجو درتقابل با انسانهایی چون مجرم، محکوم و آگاهیگیرنده است.در نتیجه مرگ،دراندیشة سنایی،انسانی «یاریگر» و «تنبیهکننده»به مخاطب معرفی میشود؛در حالیکه از دید مولانا،مرگ انسانی اصلاحکننده و عادل است.در واقع مولانا بر اساس فضایی نظامی و خشن، رابطۀ بین انسان و مرگ را ترسیم کرده است.اما، سنایی در کنار چنین توصیفاتی، بر رابطه و تعامل از نوع صلح، همبستگی وآرامش نیز توجه داشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حدیقهالحقیقه؛ مثنوی؛ انسانانگاری؛ مرگ؛ روابط و تعامل مودتآمیز و تقابلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |
||