| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,806,881 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,994,962 |
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر مقابله با نشخوار فکری و اضطراب امتحان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 19، شماره 69، مهر 1402، صفحه 164-198 اصل مقاله (1.61 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2024.71725.3773 | ||
| نویسندگان | ||
| پرویز شریفی درآمدی1؛ فاطمه قاسم پور* 2 | ||
| 1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشکده غیرانتفاعی رفاه، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر مقابله با نشخوار فکری و اضطراب امتحان در دانش-آموزان دختر متوسطه اول شهر تهران بود. با توجه به نیمه آزمایشی بودن روش پژوهش حاضر جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه متوسطه اول شهر تهران بودند که نمونهای به تعداد 30 نفر را بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. حجم نمونه را از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب کرده و نمونهها بر اساس نمره موردنظر پرسشنامه نشخوار فکری نولن هوکسما و مورو (1991) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) در دو گروه کنترل و گروه آزمایش قرار گرفتند و گروه آزمایش طی هشت جلسهی نود دقیقه-ای مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی آموزش دیدند. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر مقابله با نشخوار فکری و اضطراب امتحان در دانش-آموزان دختر متوسطه اول شهر تهران مؤثر است و سطح معنیداری نشخوار فکری و اضطراب امتحان کمتر از 05/0 است پس این نشان می-دهد که بین دو گروه کنترل و آزمایش در میزان نشخوار فکری و اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی با اندازه اثر 675/0 باعث کاهش نشخوار فکری و با اندازه اثر 572/0 باعث کاهش اضطراب امتحان شد بنابراین میتوان بهعنوان یک مداخلهی مؤثر اعمال کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب امتحان؛ آموزش ذهن آگاهی؛ شناخت درمانی؛ نشخوار فکری | ||
| مراجع | ||
|
ابوالقاسمی، عباس، اسدیمقدم، عزیزه، نجاریان، بهمن، و شکرکن، حسین. (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی تحصیلی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(2)، 74-61. DOI:10.22055/edus.1997.16131
اسماعیلی، علی، غلامرضایی، سیمین، و غلامرضایی، صبا. (1400). مقایسه تأثیر شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، تنآرامی و دارودرمانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر تیزهوش. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(43)، 62-36. doi: 10.22111/JEPS.2021.6484
باقرینژاد، مینا، صالحی فدردی. جواد، و طباطبایی، محمود. (1389). رابطهی بین نشخوار فکری و افسردگی در نمونهای از دانشجویان ایرانی، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(1)، 38-21.
هاروارد بیزنس ریویو. ذهن آگاهی (مجموعه مهارتهای زندگی دانشگاه هاروارد)، ترجمه فرخ بافنده. (1397). تهران: پندار تابان.
پورحسین، رضا، موسوی، سید ابوالفضل، زارعمقدم، علی، گمنام، اعظم، میربلوکبزرگی، عباس، حسنی استلخی، فرشته. (1398). ذهن آگاهی از تئوری تا درمان. رویش روانشناسی، 8(1)، 169-155.
ترال، تیموتی جی، پرینستین، میچل جی. (2015). روانشناسی بالینی فیرس. ترجمه مهرداد فیروزبخت. (1398). چاپ دهم. تهران: انتشارات رشد.
توروبریج، سارا. (2014). تابآوری با باور آغاز میشود. ترجمه لیلا وطندوست، حسن صادقی، مریم شهری. (1395). چاپ دوم. تهران: ورجاوند.
رحمانی، نرگس، منصوری، احمد. (1398). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و رشد پس از سانحه زنان داغدیده. نشریه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت، 17(1)، 32-23. DOI: 10.22070/cpap.2020.2880
سانتراک، جان دبلیو. (2008). روانشناسی رشد در گسترهی زندگی. ترجمه پرویز شریفی درآمدی، محمدرضا شاهی. ( 1400). چاپ پنجم. تهران: نشر دانژه.
طباطبائینژاد، فاطمه سادات، و ابنیمین، مریم. (1399). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و نشخوار فکری، کیفیت زندگی، تنظیم هیجان و باورهای ارتباطی زنان ناراضی از همسر. فصلنامه روانشناسی نظامی، 11(44)، 43-31. DOR: 20.1001.1.25885162.1399.11.44.3.3
عبدی زرین، سهراب، و موسوی، سمانه سادات. (1400). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی، کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبیرستانی شهر قم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(4)، 58-35.
عظیمی، سمیه، و باقری، نسرین. (1400). نقش میانجی گر خودهای ممکن در رابطه بین چشمانداز زمان با اضطراب امتحان دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 16(1)، 29-11. DOI: 10.52547/apsy.2021.221983.1050
فتحی، اعظم، برمهزیار، سامان، و محبی، سیامک. (1396). بررسی اضطراب امتحان در دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی شهر قم و عوامل مرتبط با آن در سال 1395. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبرهای آموزش در علوم پزشکی، 10(4)، 276-270.
کاباتزین، جان. (2006). ذهن آگاهی برای آغازگران راهی برای بهسازی لحظه حال و تمام زندگی. ترجمه غزال گلشنی و سید پیمان رحیمینژاد. (1401). چاپ پنجم. تهران: روانشناسی و هنر.
مجیدی، امیرحسین. (1400). رابطهی ذهن آگاهی، سبکهای حل مسئله و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه دهم. پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی علامه جعفری: کرمان.
نقیزاده علمداری، ماهک. (1400). سلامت روان در سایه ذهن آگاهی. چاپ اول، تهران: خط آخر.
Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological inquiry, 18(4), 211-237. https://doi.org/10.1080/10478400701598298 Carter, B., & McGoldrick, M. (Eds.). (2016). The changing family life- cycle: A framework for family therapy (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon. Foroughi, A., Sadeghi, K., Parvizifard, A., Parsa Moghadam, A., Davarinejad, O., Farnia, V., & Azar, G. (2020). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy for reducing rumination and improving mindfulness and self-compassion in patients with treatment-resistant depression. Trends in psychiatry and psychotherapy, 42, 138-146. https://doi.org/10.1590/2237-6089-2019-0016 [In Persian] Frostadottir, A. D., & Dorjee, D. (2019). Effects of mindfulness based cognitive therapy (MBCT) and compassion focused therapy (CFT) on symptom change, mindfulness, self-compassion, and rumination in clients with depression, anxiety, and stress. Frontiers in psychology, 10, 422491. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01099 Jakupčević, K. K., Ercegovac, I. R., & Dobrota, S. (2021). Music as a tool for mood regulation: the role of absorption vs. Mindfulness. Primenjena psihologija, 14(2), 229-248. https://doi.org/10.19090/pp.2021.2.229-248 Jayaraja, A. R., Tan, S. A., & Ramasamy, P. N. (2017). Predicting role of mindfulness and procrastination on psychological well-being among university students in Malaysia. Jurnal Psikologi Malaysia, 31(2), 29-36. Jessup, S. C., Knowles, K. A., Berg, H., & Olatunji, B. O. (2019). Anger rumination is not uniquely characteristic of obsessive-compulsive disorder. Personality and individual differences, 140, 10-14. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.09.011 Kabat-Zinn, J. (1982). An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results. General hospital psychiatry, 4(1), 33-47. https://doi.org/10.1016/0163-8343(82)90026-3 Kabat-zinn, J. (1990).Full catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Dell Publishing. https://doi.org/10.1002/shi.88 Kraft, J. D., Grant, D. M., White, E. J., Taylor, D. L., & Frosio, K. E. (2021). Cognitive mechanisms influence the relationship between social anxiety and depression among college students. Journal of American college health, 69(3), 245-251. https://doi.org/10.1080/07448481.2019.1661844 Lu, S., Huang, C. C., & Rios, J. (2017). Mindfulness and academic performance: An example of migrant children in China. Children and Youth Services Review, 82, 53-59. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.09.008 Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology, 61(1), 115. https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.1.115 Salend, S. J. (2011). Addressing test anxiety. Teaching exceptional children, 44(2), 58-68. https://doi.org/10.1177/004005991104400206 Seah, T. S., Aurora, P., & Coifman, K. G. (2020). Emotion differentiation as a protective factor against the behavioral consequences of rumination: A conceptual replication and extension in the context of social anxiety. Behavior Therapy, 51(1), 135-148. https://doi.org/10.1016/j.beth.2019.05.011 Segal, Z., Williams, M., & Teasdale, J. (2018). Mindfulness-based cognitive therapy for depression.New York:Guildford Press. Shapiro, A. L. (2014). Test anxiety among nursing students: A systematic review. Teaching and learning in Nursing, 9(4), 193-202. https://doi.org/10.1016/j.teln.2014.06.001 Smith, J. M., & Alloy, L. B. (2009). A roadmap to rumination: A review of the definition, assessment, and conceptualization of this multifaceted construct. Clinical psychology review, 29(2), 116-128. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2008.10.003 Teodorczuk, K. (2016). Mindfulness and academic achievement in South African university stu- dents. Bachelor Dissertation, University of Johannesburg. Tingaz, E. O., & Çakmak, S. (2021). Do correlations between mindfulness components and rumination in student athletes support mindfulness training to reduce rumination?. Perceptual and Motor Skills, 128(4), 1409-1420.https://doi.org/10.1177/00315125211005243 van der Velden, A. M., Scholl, J., Elmholdt, E. M., Fjorback, L. O., Harmer, C. J., Lazar, S. W., ... & Kuyken, W. (2023). Mindfulness training changes brain dynamics during depressive rumination: A randomized controlled trial. Biological psychiatry, 93(3), 233-242. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2022.06.038 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 782 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 763 |
||