| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,931,613 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,008,619 |
بررسی اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه فرا والدگری (MPQ) هولدن و هاوک در نمونهای از پدران ایرانی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 14، شماره 54، دی 1402، صفحه 130-169 اصل مقاله (2.3 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2024.69654.3396 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر قربان پور لفمجانی* 1؛ نسرین جلالی هریس2؛ سجاد رضائی3 | ||
| 1دانشیار مشاوره، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، اداره کل بهزیستی استان گیلان، رشت، ایران | ||
| 3دانشیار روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| چکیده | ||
| این مطالعه با هدف بررسی اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه فرا والدگری (MPQ) هولدن و هاوک در نمونهای از پدران ایرانی انجام شد. روش پژوهش موردنظر کاربردی و از بعد هدف توصیفی است که بهصورت پیمایشی دادههای آن جمعآوری شده است. طی سه زیرمطالعه پدران شهر رشت به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به نسخه ترجمهشده فارسی MPQ پاسخ دادند. در زیر مطالعه اول پایایی بازآزمایی ارزیابی شد و این شاخص برای نمره کل 841/0=r و در سطح مؤلفههای ارزیابی (802/0=r)، پیشبینیگری (858/0=r)، انعکاسگری (839/0=r) و حل مسئله (864/0=r) به دست آمد و در سطح 001/0>P معنادار بودند. ضریب همبستگی درون خوشهای نیز در تمامی موارد 90/0 ICC> به دست آمد. در زیر مطالعه دوم (240n=) ضریب آلفای کرونباخ کل ابزار برابر 778/0 و برای زیر مقیاسها در دامنه 70/0 تا 73/0 محاسبه شد. در تحلیل عامل تأییدی (CFA) مرتبه اول، گویههای 3 و 4 از مؤلفه ارزیابی، گویه 10 از مؤلفه پیشبینیگری، گویههای 15 و 16 از مؤلفه انعکاسگری و گویههای 18، 19 و 20 از مؤلفه حل مسئله به دلیل بار عاملی کمتر از 3/0 حذف شدند و شاخصهای اعتبار سازه، تأییدکنندۀ برازش مناسب مدل نهایی بودند. شواهد اعتبار همزمان نیز آشکار ساخت نمره کل MPQ بهطور معناداری توانسته است واریانس نمرات متغیرهای عملکرد خانواده را در جهات مورد انتظار پیشبینی و تبیین نماید. نسخه فارسی MPQ در پدران با ساختار چهار عاملی و پس از حذف 8 سؤال دارای پایایی بازآزمایی، انسجام درونی، اعتبار سازه و اعتبار همزمان مطلوبی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرا والدگری؛ سبکهای فرزندپروری؛ اعتبار؛ پایایی؛ تحلیل عاملی تأییدی | ||
| مراجع | ||
|
جولائیها، سکینه، آقایوسفی، علیرضا، و ترخان، مرتضی. (1397). پیشبینی سبکهای فرزندپروری و تنیدگی والدین بر اساس ذهنآگاهی و فراوالدگری. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 19(1)، 50-60. Doi: 10.30486/jsrp.2018.540480
جولاییها، سکینه، زارع، حسین، و موسوی، سارا. (1396). ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرا والدگری. مجله علمی پژوهان، 16(1)، 42-48. doi: 10.29252/psj.16.1.42
راستکار محمدی پور، فائزه، و حسنی، فریبا (1394). رابطه عملکرد و انسجام خانواده با اهمالکاری و اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
زاده محمدی، علی، و ملک خسروی، غفار. (1385). بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی و اعتباریابی مقیاس سنجش کارکرد خانواده (FAD). خانواده پژوهی، 2(5)، 69-89.
نوابخش، مهرداد، و فتحی، سروش. (۱۳۹۰). شیوههای فرزندپروری و سازگاری اجتماعی فرزندان. پژوهش دینی، 22، 33-64.
Argyriou, E., Bakoyannis, G., & Tantaros, S. (2016). Parenting styles and trait emotional intelligence in adolescence. Scandinavian Journal of Psychology, 57(1), 42-49. Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2005). The role of parenting styles in children's problem behavior. Child development, 76(6), 1144-1159. Azahari, N. A. N., & Amir, R. (2022). Parenting style and its relationship with depression among adolescents. International Journal of Arts and Social Science, 5(3).23-28. Bugental, D. B., & Johnston, C. (2000). Parental and child cognitions in the context of the family. Annual review of psychology, 51, 315. Carlo, G., White, R. M., Streit, C., Knight, G. P., & Zeiders, K. H. (2018). Longitudinal relations among parenting styles, prosocial behaviors, and academic outcomes in US Mexican adolescents. Child development, 89(2), 577-592. Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current directions in psychological science, 1(3), 98-101. Deković, M., Gerris, J. R., & Janssens, J. M. (1991). Parental cognitions, parental behavior, and the child's understanding of the parent-child relationship. Merrill-Palmer Quarterly, 37(4), 523-541. Esmaeili, F., Tahmsebi, S., Mohammadi Arya, A., & Soltani, P. R. (2021). The relationship between parenting styles and moral development of preschool children mediated by children’s attachment. Archives of rehabilitation, 22(3), 362-377. Farzand, M., Çerkez, Y., & Çavusoglu, Ç. (2017). Empirical studies on parenting styles: A trend analysis. International Journal of Educational Sciences, 19(2-3), 152-158. Grusec, J. E., & Danyliuk, T. (2014). Parents’ attitudes and beliefs: Their impact on children’s development. New York: Parenting Skills. Hair Jr, J. F., Sarstedt, M., Hopkins, L., & Kuppelwieser, V. G. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. European business review. Han, Y. M. (2010). Culturally responsive construct of meta-parenting: Validation of Korean Meta-parenting Questionnaire. The Korean Journal of Community Living Science, 21(4), 499-507. Hassall, R., Rose, J., & McDonald, J. (2005). Parenting stress in mothers of children with an intellectual disability: The effects of parental cognitions in relation to child characteristics and family support. Journal of intellectual disability research, 49(6), 405-418. Hawk, C. K., & Holden, G. W. (2006). Meta-parenting: An initial investigation into a new parental social cognition construct. Parenting: Science and Practice, 6(4), 321-342. Heath, H. (2000). Using your values to raise your child to be an adult you admire. Seattle, WA: Parenting Press. Holden, G. W., Hawk, C. K., & Kuczynski, L. (2003). Meta-parenting in the journey of child rearing. Handbook of dynamics in parent-child relations, 189-210. Holden, G. W., Hawk, C. K., Smith, M. M., Singh, J. P., & Ashraf, R. (2017). Disciplinary practices, metaparenting, and the quality of parent–child relationships in African-American, Mexican-American, and European-American mothers. International journal of behavioral development, 41(4), 482-490. Johnston, C., Park, J. L., & Miller, N. V. (2018). Parental cognitions: Relations to parenting and child behavior. In Handbook of parenting and child development across the lifespan (pp. 395-414). Springer, Cham. Julaieha, S., Agha Yousefi, A., & Tarkhan, M. (2018). The Role of mindfulness And Meta-parenting in parenting style and Parenting Stress. Knowledge & Research in Applied Psychology, 19(1), 50-60. [In Persian] Julaieha, S., Zare, H., & Mousavi, S. (2017). Evaluation of psychometric properties of the meta-parenting questionnaire. Pajouhan Scientific Journal, 16(1), 42-48. [In Persian] Kline, R. (2016). Data preparation and psychometrics review. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed., pp. 64-96). New York, NY: Guilford. Knappe, S., Pfarr, A. L., Petzoldt, J., Härtling, S., & Martini, J. (2020). Parental cognitions about sleep problems in infants: a systematic review. Frontiers in psychiatry, 11, 554221. Kuppens, S., & Ceulemans, E. (2019). Parenting styles: A closer look at a well-known concept. Journal of child and family studies, 28, 168-181. Leung, S. W. (2016). Meta-parenting and parent-child interaction in mothers of children with autism spectrum disorder. HKU Theses Online (HKUTO). Lippold, M. A., Jensen, T. M., Duncan, L. G., Nix, R. L., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2021). Mindful parenting, parenting cognitions, and parent-youth communication: Bidirectional linkages and mediational processes. Mindfulness, 12(2), 381-391. Liu, C., & Rahman, M. N. A. (2022). Relationships between parenting style and sibling conflicts: A meta-analysis. Frontiers in psychology, 13, 936253. Merrifield, K. A., Gamble, W. C., & Yu, J. J. (2015). Using social cognitive theory to understand meta-parenting in parents of young children. Family Science, 6(1), 362-369. Miller, S. A. (1995). Parents' attributions for their children's behavior. Child development, 66(6), 1557-1584. Morrongiello, B. A., & Kiriaku, S. (2004). Mothers’ home-safety practices for preventing six types of childhood injuries: What do they do, and why? Journal of Pediatric Psychology, 29, 285–297. Munro, B. H. (2004) Statistical Methods for Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins;P. 105. Navabakhsh, M., & Fathi, S. (2011). Parenting methods and children's social adaptation. Pazhouhesh Dini, 22, 33-64. [In Persian] Noreen, H., Ahmad, M., Parveen, A. (2021). Parenting Styles and Academic Self-Concept of Students. Pakistan Social Sciences Review, 5(4), 15-26. Patterson, G. R., & Stouthamer-Loeber, M. (1984). The correlation of family management Practices and delinquency. Child Development, 55, 1299–1307. Pellerone, M., Iacolino, C., Mannino, G., Formica, I., & Zabbara, S. M. (2017). The influence of parenting on maladaptive cognitive schema: a cross-sectional research on a group of adults. Psychology research and behavior management, 10, 47. Pinquart, M., & Fischer, A. (2022). Associations of parenting styles with moral reasoning in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Moral Education, 51(4), 463-476. Pinquart, M., & Gerke, D. C. (2019). Associations of parenting styles with self-esteem in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Child and Family Studies, 28, 2017-2035. Pundir, M. (2020). Aggression and Resilience in relation to Parenting Styles. International Journal of Scientific and Research Publications. 10(11), 341-346. Rastkar Mohammadipour, F., Hasani, F. (2014). The relationship between family functioning and cohesion with procrastination and Internet addiction in students. Master's Thesis, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. [In Persian] Rote, W. M., & Smetana, J. G. (2015). Parenting, adolescent–parent relationships, and social domain theory: Implications for identity development. Oxford handbook of identity, 437-453. Sadr, M.M., Khademolreza, N., Akhbari, S., Olamaei, M., & Hashemian, S. S. (2018). Psychometric Characteristics of Persian Version of Parenting Style Index. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 24(1), 80-91. Sarwar, S. (2016). Influence of parenting style on children's behaviour. Journal of Education and Educational Development, 3(2), 222-249. Shahsavari, M. (2012). A general overview on parenting styles and its effective factors. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 6(8), 139-142. Sumargi, A. M., Prasetyo, E., & Ardelia, B. W. (2020). Parenting styles and their impacts on child problem behaviors. Jurnal Psikologi, 19(3), 269-284. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). SAS for windows workbook for Tabachnick and Fidell using multivariate statistics. Allyn and Bacon. Tamm, L., Holden, G. W., Nakonezny, P. A., Swart, S., & Hughes, C. W. (2012). Metaparenting: associations with parenting stress, child-rearing practices, and retention in parents of children at risk for ADHD. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 4(1), 1-10. Vafaeenejad, Z., Elyasi, F., Moosazadeh, M., & Shahhosseini, Z. (2019). Psychological factors contributing to parenting styles: A systematic review. F1000Research, 7, 906. Vlach, J. L. (2005). Meta-parenting in Parents of Infants and Toddlers. MA Thesis. University of North Texas. Wang, S., Hu, H., Wang, X., Dong, B., & Zhang, T. (2021). The hidden danger in family environment: The role of self-reported parenting style in cognitive and affective empathy among offenders. Frontiers in Psychology, 12, 588993. Westen, D., & Rosenthal, R. (2003). Quantifying construct validity: two simple measures. Journal of personality and social psychology, 84(3), 608. Wong, W. L. L., & Kam, C. M. (2021). Psychometric properties of the Chinese Metaparenting profile questionnaire short-form. Current Psychology, 40(8), 3773-3782. Yıldız, M., Duru, H., & Eldeleklioğlu, J. (2020). Relationship between parenting styles and multidimensional perfectionism: A meta-analysis study. Educational Sciences: Theory & Practice, 20(4). Zadeh Mohammadi, A., & Malek Khosravi, G. (2006). A preliminary investigation of the psychometric properties and validation of the Family Functioning Measurement Scale (FAD). Journals of Family Research, 2(5), 69-89. [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 661 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 433 |
||