| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,203 |
| تعداد مقالات | 17,958 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,162,341 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,875,787 |
مقیاس استحکام روانی نوجوانان: ویژگیهای روانسنجی و رابطهی آن با اهمالکاری و اضطراب | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 15، شماره 55، فروردین 1403، صفحه 6-37 اصل مقاله (1.94 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2024.74210.3469 | ||
| نویسندگان | ||
| مجتبی بیرامی* 1؛ پروین کدیور2؛ مهدی عرب زاده3 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
| 2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
| 3استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی نوجوانان McGeown و همکاران (2016) و آزمون رابطهی آن با اهمالکاری تحصیلی، اضطراب فراگیر و اضطراب ریاضی در قالب تحلیل مسیر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت حضوری و اجرای کلاسی به مقیاسهای مربوطه پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها، بهصورت دوفازی و با بهکارگیری روشهای آماری تحلیل عاملی و تحلیل مسیر انجام شد. در فاز اول پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی پرداخته شد. نتایج نشان داد یک راهحل شش عاملی، مطابق با شش ویژگی پیشنهادی استحکام روانی یعنی چالش، تعهد، کنترل (زندگی و هیجان) و اعتمادبهنفس (تواناییها و بین فردی)، نسبت به مدلهای رقیب بهترین برازش مدل را دارد. بهعلاوه همسانی درونی کل مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمد. در فاز دوم پژوهش به آزمون اثرات مستقیم و غیرمستقیم استحکام روانی بر اضطراب (فراگیر و ریاضی) و اهمالکاری تحصیلی با بهکارگیری تکنیک آماری تحلیل مسیر پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان که استحکام روانی اثر مستقیم بر اضطراب فراگیر، اضطراب ریاضی و اهمالکاری تحصیلی دارد بهعلاوه استحکام روانی با میانجیگری اضطراب فراگیر بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب ریاضی اثر غیرمستقیم دارد. پیامد یافتههای پژوهش ازجمله کاربرد نتایج در مدارس و محیطهای تحصیلی و پیشنهادهای پژوهشی برای مطالعات آتی موردبررسی قرار گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استحکام روانی؛ نوجوانان؛ اهمالکاری تحصیلی؛ اضطراب | ||
| مراجع | ||
|
باقری شیخانگفشه، فرزین، شباهنگ، رضا، عباسی، اکرم سادات، موسوی، سده مریم، حاجی، وحید و شهریاری سرحدی، مرضیه. (1398). پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس استحکام روانشناختی و ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت. فصلنامه سلامت روان کودک، 6(4)، 13-22.
بیرامی، مجتبی، کدیور، پروین، کرامتی، هادی، عرب زاده، مهدی، و کاووسیان، جواد. (1402). مرور سیستماتیک پژوهشهای مرتبط با اهمالکاری تحصیلی (غیرفعال، فعال): ارائه یک مدل مفهومی پنتاگونی. فصلنامه پژوهشهای روانشناختی، 24(1)، 38-70.
محققی، حسین، و قاسمی، پریا. (2016). پیشبینی ثبات قدم دانشجویان بر اساس چارچوب ذهنی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(4)، 119-130.
نصیری، م.، فضائلیپور، م.، و خسروی، ز. (1395). رابطه بین استحکام روانی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر قم. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم، 9(2)، 39-46.
Ashcraft, M. H., & Kirk, E. P. (2001, Jun). The relationships among working memory, math anxiety, and performance. Journal of Experimental Psychology. General, 130(2), 224–237. https://doi.org/10.1037/0096-3445.130.2.224. Ashcraft, M. H., & Moore, A. M. (2009). Mathematics anxiety and the affective drop in performance. Journal of Psychoeducational Assessment, 27(3), 197–205. https://doi.org/10.1177/0734282908330580. Bagheri Sheykhangafshe, F., Shabahang, R., Abbasi, A. S., Mousavi, S. M., Hajialiani, V., & Shahryari Sarhadi, M. (2020). Prediction of educational motivation based on mental toughness and capacity of sustaining effort and interest for long-term purposes. Quarterly Journal of Child Mental Health, 6(4), 13-22. [In Persian] Bakhshayesh A., Radmanesh H., Barzegar Bafrooee K. (2016). Investigating Relation between Academic Procrastination and Math Performance of Students in First Year of High School. J. Educ. Manage. Stud., 6(3), 62-67. Balkis, M., & Duru, E. (2007). The evaluation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Educational Sciences: Theory and Practice, 7, 376–385. Beyrami, M., Parvin, K., Hadi, K., & Kavousian, J. (2023). The Systematically Reviewing Studies Related to Academic Procrastination to Identify a Model and Theoretical Framework. Psychological Research, 47(1), 38. [In Persian] Bull, S. J., C. J. Shambrook, W. James, and J. E. Brooks. (2005). Towards an Understanding of Mental Toughness in Elite English Cricketers. Journal of Applied Sport Psychology, 17, 209–227. DOI:10.1080/10413200591010085 Cargnelutti, E., Tomasetto, C., & Passolunghi, M. C. (2017). How is anxiety related to math performance in young students? A longitudinal study of Grade 2 to Grade 3 children. Cognition and Emotion, 31(4), 755-764. DOI: 10.1080/02699931.2016.1147421 Clough, P., Earle, K., & Sewell, D. (2002). Mental toughness: The concept and its measurement. In I. Cockerill (Ed.), Solutions in sport psychology (pp. 32–43). London, UK: Thomson. DOI: 10.4236/psych.2021.124037 Crust, L. (2008). A review and conceptual re-examination of mental toughness: Implications for future researchers. Personality and Individual Differences, 45, 576-583. https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.07.005. Crust, L., Earle, K., Perry, J., Earle, F., Clough, A., & Clough, P. J. (2014). Mental toughness in higher education: Relationships with achievement and progression in first-year university sports students. Personality and Individual Differences, 69, 87–91. DOI:10.1016/j.paid.2014.05.016 Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the short grit scale (grit–S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166–174. https://doi.org/10.1080/00223890802634290 Ferrari, J. R., Keane, S. M., Wolfe, R. N., & Beck, B. L. (1998). The antecedents and consequences of academic excuse-making: Examining individual differences in procrastination. Research in Higher Education, 39, 199–215. DOI:10.1023/A:1018768715586 Gautam, A., Polizzi, C. P., & Mattson, R. E. (2019). Mindfulness, procrastination, and anxiety: Assessing their interrelationships. Psychology of Consciousness: Theory, Research, and Practice. https://doi.org/10.1037/cns0000209 Gerber, M., Brand, S., Feldmeth, A., Lang, C., Elliot, C., Holsboer-Trachsler, E., & Pühse, U. (2013). Adolescents with high mental toughness adapt better to perceived stress: A longitudinal study with Swiss vocational students. Personality and Individual Differences, 54(7), pp.808-814. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.12.003 Gerber, M., Feldmeth, A. K., Lang, C., Brand, S., Elliott, C., Nolsboer-Trachsler, E., & Puhse, U. (2015). The relationship between mental toughness, stress and burnout among adolescents: A longitudinal study with Swiss vocational students. Psychological Reports: Employment Psychology & Marketing, 117, 703-723. DOI:10.2466/14.02.PR0.117c29z6. Golby, J., Sheard, M., & van Wersch, A. (2007). Evaluating the factor structure of the Psychological Performance Inventory. Perceptual and Motor Skills, 105, 309-325. DOI: 10.2466/pms.105.1.309-325. Gucciardi, D. F. (2012). Measuring mental toughness in sport: A psychometric examination of the Psychological Performance Inventory-A and its predecessor. Journal of Personality Assessment, 94,393-403. DOI: 10.1080/00223891.2012.660292. Gucciardi, D. F., Hanton, S., & Fleming, S. (2017). Are mental toughness and mental health contradictory concepts in elite sport? A narrative review of theory and evidence. Journalof Science and Medicine in Sport, 20(3), 307–311. DOI: 10.1016/j.jsams.2016.08.006 Hasty, L. M., Malanchini, M., Shakeshaft, N., Schofield, K., Malanchini, M., & Wang, Z. (2021). When anxiety becomes my propeller: Mental toughness moderates the relation between academic anxiety and academic avoidance. British Journal of Educational Psychology, 91(1), 368-390. DOI: 10.1111/bjep.12366. Hopko, D. R., Mahadevan, R., Bare, R. L., & Hunt, M. K. (2003). The Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS) construction, validity, and reliability. Assessment, 10, 178 182. https://doi.org/10.1177/1073191103010002008. Kim, S., Fernandez, S., & Terrier, L. (2017). Procrastination, personality traits, and academic performance: When active and passive procrastination tell a different story. Personality and Individual differences, 108,154-157. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.12.021 Lin, Y., Mutz, J., Clough, P. J., & Papageorgiou, K. A. (2017). Mental toughness and individual differences in learning, educational and work performance, psychological well-being, and personality: A systematic review. Frontiers in Psychology, 8, 1345. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01345. Martín-Puga, M. E., Pelegrina, S., Gómez-Pérez, M. M., & Justicia-Galiano, M. J. (2022). Psychometric Properties and Measurement Invariance of the Academic Procrastination Scale-Short Form in Spanish Children and Adolescents. Journal of Psychoeducational Assessment, 40(7), 880-894. DOI:10.1177/07342829221106538. McGeown, S. P., St Clair-Thompson, H.,&Clough, P. (2016). The study of non-cognitive attributes in education: Proposing the mental toughness framework. Educational Review, 68(1), 96–113. https://doi.org/10.1080/00131911.2015.1008408. McGeown, S., St. Clair-Thompson, H., & Putwain, D. W. (2018). The development and validation of a mental toughness scale for adolescents. Journal of Psychoeducational Assessment, 36(2), 148-161. https://doi.org/10.1177/0734282916673512 Mohagheghi, H., & Ghasemi, P. (2016). Prediction of Students Grit based on Mindset. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 4(6), 119-129. doi: 10.22084/j.psychogy.2016.1453. [In Persian] Nasiri, M., Fadaelipour, M., & Khosravi, Z. (2015). The relationship between mental toughness and academic procrastination among high school students in Qom. Scientific Research Quarterly of Qom University of Medical Sciences, 9(2), 39-46. [In Persian] Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Backhouse, S. H. (2008). Mental toughness, optimism, pessimism, and coping among athletes. Personality and Individual Differences, 44, 1182–1192. DOI:10.1016/j.paid.2007.11.011. Paechter, M., Macher, D., Martskvishvili, K., Wimmer, S., & Papousek, I. (2017). Mathematics anxiety and statistics anxiety. Shared but also unshared components and antagonistic contributions to performance in statistics. Frontiers in Psychology, 8, 1196. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01196. Shan, H. B., Zhang, L. Y., Wei, M., Xin, Y. J., Quan, S. A., & Li, Y. (2016). Mediating effect of self-control on relationship between procrastination and anxiety in college students. Chinese Mental Health Journal. DOI: 10.1016/j.appet.2022.106278 Sheykhi, M., Fathabadi, J., & Heidari, M. (2013). The relation of anxiety, self-efficacy and perfectionism. dissertation on procrastination. Developmental Psychology: Journal of Iranian Psychologists, 9, 283–292. Shi, Z., & Liu, P. (2016). Worrying thoughts limit working memory capacity in math anxiety. PLoS One, 11(10), Article e0165644. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0165644 Sirois, F. M., & Pychyl, T. (2013). Procrastination and the priority of short-term mood regulation: Consequences for future self. Social and Personality Psychology Compass, 7(2), 115–127. https://doi.org/10.1111/spc3.12011. Sousa, V. D., & Rojjanasrirat, W. (2011). Translation, adaptation and validation of instruments or scales for use in cross‐cultural health care research: a clear and user‐friendly guideline. Journal of evaluation in clinical practice, 17(2), 268-274. DOI: 10.1111/j.1365-2753.2010.01434.x. Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B., & Löwe, B. (2006). A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of internal medicine, 166(10), 1092-1097. DOI: 10.1001/archinte.166.10.1092. St Clair-Thompson, H., Bugler, M., Robinson, J., Clough, P., Mcgeown, S., & Perry, J. (2015). Mental toughness in education: Exploring relationships with attainment, attendance, behavior and peer relationships. Educational Psychology, 35:7, pp886-907. 10.1080/01443410.2014.895294 St. Clair-Thompson, H., Giles, R., McGeown, S. P., Clough, P., Putwain, D., & Perry, J. (2016). Mental toughness and transitions to high school and to undergraduate study. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. 10.1080/01443410.2016.1184746 Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65–94. DOI: 10.1037/0033-2909.133.1.65. Steel, P., & Klingsieck, K. B. (2016). Academic procrastination: Psychological antecedents revisited. Australian Psychologist, 51(1), 36-46. https://doi.org/10.1111/ap.12173. Sunitha, T. P., & Muhammedunni, A. M. (2013). Relationship between academic procrastination and Mathematics Anxiety among secondary school students. International journal of Education and psychological Research, 2(2), 101-105. Tuckman, B. W., & Sexton, T. L. (1992). Self-believers are self-motivated; self-doubters are not. Personality and Individual Differences, 13(4), 425–428. https://doi.org/10.1016/0191-8869(92)90070-6 Wang, Z., Shakeshaft, N., Schofield, K., & Malanchini, M. (2018). Anxiety is not enough to drive me away: Alatent profile analysis on math anxiety and math motivation. PLoS One, 13(2), e0192072. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0192072 Zhang, R., Chen, Z., Xu, T., Zhang, L., & Feng, T. (2020). The overlapping region in right hippocampus accounting for the link between trait anxiety and procrastination. Neuropsychologia, 146, 107571. DOI: 10.1016/j.neuropsychologia.2020.107571 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 784 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 557 |
||