| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,039,030 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,809,113 |
فرهنگ روانریتی در جامعه؛ نقش خردهسلبریتیهای انگیزشی در اینستاگرام | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 10، دوره 9، شماره 36، دی 1402، صفحه 348-321 اصل مقاله (435.17 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2024.69301.1437 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم میرزایی* ؛ زهرا یاراحمدی | ||
| کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| در طی دهه اخیر استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران افزایش یافته است. این رشد همزمان سبب به وجود آمدن مفاهیمی همچون خرده سلبریتی، اینستاگرامیها و ... شده است. این فضا با تاسی از فضای روانشناسی مثبت حاکم بر جامعه توانسته است خیل عظیم جمعیت مجازی را با خود برای رسیدن به موفقیت فردی همراه کند. هدف مقاله حاضر، مطالعه فرهنگ روانریتی در ایران؛ با تأکید بر نقش خرده سلبریتیهای انگیزشی در اینستاگرام برای فهم این موضوع که چگونه افراد معمولی توانستهاند در این فضا، از طریق تبلیغ و ترویج آموزههای موفقیت موردتوجه قرار بگیرند. همچنین، بتوانند بهعنوان الگوهای جدید برای کسب زیست شادانه و موفقیت در جامعه معرفی شوند. روش مطالعه در این مقاله کیفی و از کنیک تحلیل محتوی جهت جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که با الگوهای مختلفی از زیست شادانه مواجه هستیم؛ ازجمله میتوان به اسطورهسازی موفقیت، چرخش به سمت خوشبختی، خلق رباتهای شادنما، انسان خودتنظیمگر، آموزههای قدردانی و خودبرندسازی اشاره کرد. نتایج نشان میدهد که فرهنگ روانریتی، متأثر از خرده سلبریتیها انگیزیشی، پیوند محکمی با اقتصاد نئولیبرال دارد و همانند اقتصاد به فرایند تولید_ نسخههای جدیدی از خود_ متکی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "خرده سلبریتی"؛ "موفقیت"؛ "روانشناسی مثبت"؛ "شادی"؛ "اینستاگرام" | ||
| مراجع | ||
|
منابع
اجتهادی، مصطفی و کشافی نیا، وحید. (1398). «بررسی جامعهشناختی مخاطبان فرهنگ سلبریتی در اینستاگرام فارسی»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 20: 148-113. doi: 10.22054/nms.2020.39301.67.148-113
اسدزادهشهیر، حسن، روشندل اربطانی، طاهر، سعدیپور، اسماعیل و نصراللهیکاسمانی، اکبر. (1400). «تبیین فرهنگ هواداری مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام: دلایل و زمینهها (مورد مطالعه: هواداران سلبریتیها»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، دوره چهارم، شماره 3: 38-5. doi: 10.22085/jiscm.2021.139027
اسلامی، الهه. (1396). «گونه شناسی سلبریتیهای ایرانی نوظهور در رسانههای اجتماعی«، پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان
اسلامی، الهه، موسوی، سیدهاشم و علیخواه، فردین. (1397). «سلبریتیهای مجازی: غریبههای آشنا در عصر رسانههای اجتماعی گونهشناسی زنان مشهور ایرانی در رسانۀ اینستاگرام»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 16، شماره 59: 74-45. doi: 10.22034/jcsc.2019.35296
ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمودرضا. (1390). «تحلیل محتوای کیفی»، پژوهش، سال سوم، شماره دوم: 44-15
ترنر، گرایم؛ ترجمه: فردین علیخواه (1399). تولید انبوه سلبریتی، «سلبریتیسانان»، تلویزیون واقعنما و «چرخش دموتیک». سایت انسان شناسی و فرهنگ.
حیدری، آرش. (1396). روانشناسی، حکومتمندی و نولیبرالیسم. مطالعات جامعه شناختی), 24(1), 9-39. doi: 10.22059/jsr.2017.63421
زائری، قاسم و نریمانی، آرش. (1399). «نفی امر اجتماعی، برآمدن گفتارهای فردگرایانه در ایران پساجنگ (روانشناسی موفقیت، عرفانگرایی و انسان اقتصادی)»، مطالعات جامعهشناختی، دوره 27، شماره یک:49-9. doi: 10.22059/jsr.2020.78503
عباسی، عاطفه، & جعفری، علی. (1399). تأثیر کنشهای اینستاگرامی سلبریتیها بر سبک زندگی. doi: 10.22082/cr.2020.115505. 27(101), 33-54
فلیک، اووه. (1393). «درآمدی بر تحقیق کیفی»، مترجم: هادی جلیلی، نشرنی، چاپ هفتم.
کلانتری، مهرداد و اسماعیلی، مریم. (بی تا). «مروری تحلیلی بر نظریه روانشناسی مثبت»، گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، 6-2.
کوهستانی، سمانه. (1400). «تلویزیون واقع نما؛ فرصت سازی یا فرصت سوزی؟(2)»، سایت انسان شناسی و فرهنگ.
کوهستانی، سمانه، علیخواه، فردین، افقی، نادر، حلدجزاده، هدی. (1402).» از معمولی به خردهسلبریتی، سنخشناسی خردهسلبریتیهای اینستاگرامی ایرانی»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 9، شماره 33: 174-123. Doi:10.22054/nms.2023.71996.1518
گامسون، جوشوآ، مترجم؛ فردین علیخواه. (1399). «زندگیای که تماشا نشود ارزش زیستن ندارد (1)؛ ترفیع معمولی در فرهنگ سلبریتی»، سایت انسان شناسی و فرهنگ.
مرکز پژوهشی بتا، (1400). محبوبرین و پراستفادهترین شبکه اجتماعی میان کاربران ایرانی. https://beta-co.ir
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |
||