| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,136,409 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,864,285 |
تدوین مدل شادکامی بر اساس بهزیستی روانشناختی با میانجیگری هوش هیجانی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 19، شماره 70، دی 1402، صفحه 6-33 اصل مقاله (2.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2024.76097.3929 | ||
| نویسندگان | ||
| نعیمه شبانی شاد1؛ اسماعیل سعدی پور* 2؛ فریبرز باقری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل شادکامی بر اساس بهزیستی روانشناختی با میانجیگری هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تشکیل میدادند و جهت تعیین حجم نمونه براساس دیدگاه کلین در مدل معادلات ساختاری، تعداد 414 فرد از طریق نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه-های شادکامی آکسفورد (2002)، بهزیستی روانشناختی ریف (2002) و هوش هیجانی شات (1998) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق مدلیابی ساختاری با استفاده از نرمافزار amos انجام پذیرفت. نتایج نشان داد بهزیستی روان شناختی و هوش هیجانی به صورت مثبت و معنادار بر شادکامی دانشجویان اثر دارد و هوش هیجانی در بین دانشجویان به صورت مثبت و معنادار اثر بهزیستی روان شناختی بر شادکامی را میانجیگری می کند. میتوان نتیجه گرفت که بهزیستی روانشناختی در دانشجویان بهعنوان محافظی در برابر رویدادهای استرسزا عمل کرده و نقش اساسی در تاثیرگذاری و بهبود کیفیت زندگی، سلامت روان و شادکامی در جوامع مختلف را دارا است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بهزیستی روانشناختی؛ دانشجویان کارشناسی؛ شادکامی؛ هوش هیجانی | ||
| مراجع | ||
|
آی، عفت، شیرازی، محموئد، جعفر طباطبائی، سمانه السادات، جعفر طباطبائی، تکتم السادات، و موسوی، سید ابوالفضل. (1397). بررسی رابطه شخصیت اصیل و شادکامی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. رویش روانشناسی، 7(12)، 240-227. http://frooyesh.ir/article-1-624-fa.html
احمدی، افسانه. (1399). بررسی تاثیر آموزش شادکامی بر خلاقیت دانشآموزان. پژوهش و مطالعات علوماسلامی، 2(17)، 86-79. https://www.joisas.ir/fa/showart-2e170e2b00e9dc366185c9590442fed0
اصفا، آرزو، و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1401). پیشبینی اهمال کاری تحصیلی براساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی در دانشجویان. روانشناسی تربیتی، 18(65)، 42-23. DOI: 10.22054/jep.2023.53037.3034
جزایری، سید حسین، دلاور، علی، و درتاج، فریبرز. (1397). تدوین مدل شادکامی براساس ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی، سبک دلبستگی، فعالیتهای ارادی و ویژگیهای جمعیت شناختی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی دانشگاه علامه طباطبائی، 9(35)، 56-27. https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.32077.1826
چالشگر کردآسیایی، مشرفه، عباسی شوازی، معصومه، کریمی، ام البنین، حسنپوری یلمه، سهیلا، لخی، حنیفه، و نیکوکاران، جلال. (1400). شادکامی و خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. طلوع بهداشت، 20(6)، 27-16. http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3271-fa.html
چالشگر کردآسیابی، مشرفه، یزدانی چراتی یزادنی، جمشید، عوض پور، محبوبه، رمضانی، آتنا، و حسینزاده، کبری. (1399). بررسی سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله سلامت، 11(2)، 202-194. https://sid.ir/paper/382881/fa
حاجی حسنی، مهرداد، و حاجی حسنی، فریده. (1399). مدل شادی: یک مطالعه نظریه داده بنیاد. روانشناسی مثبت، 7(2)، 16-1. 10.22108/PPLS.2021.125719.2012
حیدری مشهور، فاطمه، حسینی، سعیده سادات، افشارینیا، کریم، عارفی، مختار. (1401). طراحی الگوی یکپارچه عوامل زمینهساز بهزیستی روانشناختی در کودکان به روش دلفی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 7(1)، 227-217. http://islamiclifej.com/article-1-1528-fa.html
رحیمی، سعید، حاجلو، نادر، و بشرپور، سجاد. (1398). پیشبینی روانشناختی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1397 براساس چشمانداز زمان (نقش میانجی امید به زندگی): یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، 18، 267-257. http://journal.rums.ac.ir/article-۱-۴۵۰۴-fa.html
ساکت، محمدحسین، داوری، رحیم، پاشا شریفی، حسن. (1402). بررسی روابط ساختاری بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و تمایزیافتگی دانشجویان. فصلنامه تعالی مشاوره و رواندرمانی، 11، 30-14. https://journal-counselling.islamshahr.iau.ir/article_699167.html
سیف الهی، ناصر، و اسکندری، نادر. (1400). نقش هوش هیجانی و سرمایه اجتماعی بر رضایت تحصیلی دانشجویان. مدیریت سرمایه اجتماعی، 8(1)، 51-29. 10.22059/JSCM.2021.313595.2088
شاهمحمدی کلیبر، مهسا، رضایی، اکبر، و محمدزاده، علی. (1401). بررسی نقش ناگویی هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیشبینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان دختر شهرستان کلیبر. دوفصلنامه پویش در آموزش علومتربیتی و مشاوره، 8(17)، 235-212. https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2788.html?lang=fa
طغرایی سمیرمی، روح اله، دانشگر، نوشین، دیوسالار، مائده، و قزلسفلو، مهدی. (1402). بررسی نقش میانجیگر انعطافپذیری روانشناختی در رابطه میان هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی زوجین. سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی، 5(1)، 78-71. doi:10.52547/jarac.5.1.71
عطاری، بهناز، منیرپور، نادر، و ضرغام حاجبی، مجید. (1399). نقش قدردانی بر شادکامی با میانجیگری پذیرش خود و بخشش در سالمندان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 6(1)، 82-67. Doi: 10.22108/PPLS.2020.120228.1844
کرمانی مامازندی، زهرا، فخرعالمی، فاطمه السادات، حسینی واحد، هانیه، و علیخانی خامسی، علی. (1401). پیشبینی شادکامی براساس سبکهای تفکر، خلاقیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علومتربیتی و آموزشوپرورش، 5(56)، 10-1. https://civilica.com/doc/1670577
کمالی مهاجر، رضا، صالحی، کیوان، مقدمزاده، علی، و جعفری، فاطمه. (1401). نشانگان مدرسه شاد: مطالعهای پدیدارشناسانه. روانشناسی تربیتی، 18(63)، 147-115. DOI: 10.22054/jep.2023.63638.3489
مرتضیبیگی، زهره، صفری، علیرضا، بزرگخود، زهره، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1400). پیشبینی شادکامی براساس خودکارآمدی و کیفیت زندگی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی. پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، 21(1)، 57-47. http://payeshjournal.ir/article-1-1728-fa.html
یزدانی، فاطمه. (1397). رابطه هوش هیجانی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه کاشان. مدیریت فراگیر، 4(1)، 18-3. https://civilica.com/doc/803913/
Ahmed, H. A. A. E. K., & Mohamed, B. E. S. (2022). Relationship between morality, happiness, and social support among elderly people. Middle East Current Psychiatry, 29(1), 31. https://doi.org/10.1186/s43045-022-00195-z Ahmadi, A. (2020). Examining the Impact of Happiness Education on Student Creativity. Research and Studies in Islamic Sciences, 2(17), 79-86. [In Persian] https://www.joisas.ir/fa/showart-2e170e2b00e9dc366185c9590442fed0 Asfa, A., & Abolmalehi Hoseini, K. (2022). Predicting academic procrastination based on psychological fundamental needs mediated by psychological well-being in university students. Educational Psychology, 18(65), 23-42. [In Persian] DOI: 10.22054/jep.2023.53037.3034 Attari, B., Manavipoor, N., & Zargham Hajebi, M. (2020). The role of gratitude in happiness mediated by self-acceptance and forgiveness in the elderly. Journal of Positive Psychology, 6(1), 67-82. [In Persian] 10.22108/PPLS.2020.120228.1844 Ayi, A., Shirazee, M., Jafar Tabatabaei, S. S., Jafar Tabatabaei, T. S., & Mousavi, S. A. (2018). Examining the relationship between authentic personality and happiness with psychological well-being of Birjand University of Medical Sciences students. Journal of Growth and Psychology, 7(12), 227-240. [In Persian] http://frooyesh.ir/article-1-624-fa.html Baudry, A. S., Grynberg, D., Dassonneville, C., Lelorain, S., & Christophe, V. (2018). Sub‐dimensions of trait emotional intelligence and health: A critical and systematic review of the literature. Scandinavian journal of psychology, 59(2), 206-222. https://doi.org/10.1111/sjop.12424 Bermejo-Martins, E., Luis, E. O., Fernández-Berrocal, P., Martínez, M., & Sarrionandia, A. (2021). The role of emotional intelligence and self-care in the stress perception during COVID-19 outbreak: An intercultural moderated mediation analysis. Personality and Individual Differences, 177, 110679. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110679 Chaleshagar Kordasiabi, M., Yazdani Charati Yazdani, J., Avizpour, M., Ramezani, A., & Hosseinzadeh, K. (2020). Examining social capital among students of Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Health, 11(2), 194-202. [In Persian] https://sid.ir/paper/382881/fa Chaleshagar Kordasiabi, M., Abbasi Shavazi, M., Karimi, A. B., Hasanpour Yelmeh, S., Lakhi, H., & Nikookaran, J. (2021). Happiness and self-efficacy in students of Mazandaran University of Medical Sciences. Toloo-e Behdashti, 20(6), 16-27. [In Persian] http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3271-fa.html Choon, S. W., Yong, C. C., Tan, S. K., & Tan, S. H. (2022). A proposed integrated happiness framework to achieve sustainable development. Heliyon, 8(10). https://www.cell.com/heliyon/pdf/S2405-8440(22)02101-6.pdf Hajihasani, M., & Hajihasani, F. (2020). The happiness model: A grounded theory study. Positive Psychology, 7(2), 1-16. [In Persian] 10.22108/PPLS.2021.125719.2012 Heidari Mashhoor, F., Hosseini, S. S., Afsharnia, K., & Arafi, M. (2022). Designing an integrated model of contextual factors for psychological well-being in children using the Delphi method. Islamic Lifestyle with a Focus on Health, 7(1), 217-227. [In Persian] http://islamiclifej.com/article-1-1528-fa.html Jazayeri, S. H., Delavar, A., & Dartaj, F. (2018). Developing a happiness model based on personality traits, emotional intelligence, attachment style, volitional activities, and demographic characteristics. Quarterly Journal of Counseling and Psychotherapy, Allameh Tabataba'i University, 9(35), 27-56. [In Persian] https://doi.org/10.22054/qccpc.2018.32077.1826 Kamali Mohajjer, R., Salehi, K., Moghadamzadeh, A., & Jafari, F. (2022). Characteristics of a Happy School: A Phenomenological Study. Journal of Educational Psychology, 18(63), 115-147. [In Persian] DOI: 10.22054/jep.2023.63638.3489 Kermani Mama Zandi, Z., Fakhrealeimi, F. S., Hosseini Vahed, H., & Alikhani Khamasi, A. (2022). Predicting happiness based on thinking styles, creativity and cognitive emotion regulation strategies in students. New Advances in Psychology, Educational Sciences and Training, 5(56), 1-10. [In Persian] https://civilica.com/doc/1670577 Kitsios, F., Papageorgiou, E., Kamariotou, M., Perifanis, N. A., & Talias, M. A. (2022). Emotional intelligence with the gender perspective in health organizations managers. Heliyon, 8(11). https://www.cell.com/heliyon/pdf/S2405-8440(22)02776-1.pdf Garcia, D., Sagone, E., De Caroli, M. E., & Al Nima, A. (2017). Italian and Swedish adolescents: differences and associations in subjective well-being and psychological well-being. PeerJ, 5, e2868. DOI:10.7717/peerj.2868 Izaguirre, L. A., Rodríguez‐Fernández, A., & Fernández‐Zabala, A. (2023). Perceived academic performance explained by school climate, positive psychological variables and life satisfaction. British Journal of Educational Psychology, 93(1), 318-332. https://doi.org/10.1111/bjep.12557 Kline ,R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling, edition 2,Guilford press, New York & London. Lea, R. G., Davis, S. K., Mahoney, B., & Qualter, P. (2022). Does emotional intelligence buffer the effects of acute stress? A systematic review. Frontiers in psychology, 10, 810. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00810/full Meyers,L.S , Gamest.G., & Goarin,A.J. (2006). Applied multivariate research, design and interpretation, Thousand oaks. London. New Deihi, Sage publication. Mortazavi Beigi, Z., Safari, A., Bozorgkho, Z., & Asgharnejadfarid, A. A. (2021). Predicting happiness based on self-efficacy and quality of life mediated by psychological well-being. Journal of Jahad University of Medical Sciences, 21(1), 47-57. [In Persian] http://payeshjournal.ir/article-1-1728-fa.html Nicolet-dit-Félix, M., Gillioz, C., Mortillaro, M., Sander, D., & Fiori, M. (2023). Emotional intelligence and attentional bias to emotional faces: Evidence of hypersensitivity towards emotion information. Personality and Individual Differences, 201, 111917. Prado Gascó, V. J., Villanueva Badenes, M. L., & Górriz Plumed, A. B. (2018). Trait emotional intelligence and subjective well-being in adolescents: The moderating role of feelings. Psicothema. http://hdl.handle.net/11162/172412 Rahimi, S., Hajilou, N., & Boshpour, S. (2019). Psychological prediction of Ardabil University students in 1397 based on time perspective (the mediating role of hope for life): A descriptive study. Rafsanjan University of Medical Sciences Journal, 18, 257-267. [In Persian] http://journal. rums.ac.ir/article-1-4504-fa.html Ryan, R. M, & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford. Saket, M. H., Davari, R., & Pasha Shafiei, H. (2023). Examining the structural relationships between psychological capital and psychological well-being mediated by perceived social support and differentiation of students. Journal of Excellence in Counseling and Psychotherapy, 11, 14-30. [In Persian] https://journal-counselling.islamshahr.iau.ir/article_699167.html Sarrionandia, A., & Mikolajczak, M. (2020). A meta-analysis of the possible behavioural and biological variables linking trait emotional intelligence to health. Health psychology review, 14(2), 220-244. https://doi.org/10.1080/17437199.2019.1641423 Seif Allahi, N., & Eskandari, N. (2021). The role of emotional intelligence and social capital in student satisfaction. Journal of Social Capital Management, 8(1), 29-51. [In Persian] 10.22059/JSCM.2021.313595.2088 Shahmohammadi Kalibar, M., Rezaee, A., & Mohammadzadeh, A. (2022). Examining the role of emotional inexpressiveness and perceived social support in predicting the psychological well-being of adolescent girls in Kalibar city. Journal of Educational and Counseling Research, 8(17), 212-235. [In Persian] https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2788.html?lang=fa Taghravi Samimi, R. A., Daneshgar, N., Diusalar, M., & Ghazalsofla, M. (2023). Examining the mediating role of psychological flexibility in the relationship between emotional intelligence and psychological well-being of couples. Journal of Measurement and Research in Applied Counseling, 5(1), 71-78. [In Persian] doi:10.52547/jarac.5.1.71 Tejada-Gallardo, C., Blasco-Belled, A., & Alsinet, C. (2023). Does mental well-being predict being perceived as a happy peer? A longitudinal social network study. Personality and Individual Differences, 202, 111988. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111988 Villagran, M. A., & Martin, L. (2022). Academic librarians: Their understanding and use of emotional intelligence and happiness. The Journal of Academic Librarianship, 48(1), 102466. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102466 Waters, L. (2020). Using positive psychology interventions to strengthen family happiness: a family systems approach. The Journal of Positive Psychology,15(5), 645-652. https://doi.org/10.1080/17439760.2020.1789704 Yazdani, F. (2018). The relationship between emotional intelligence and happiness in Kashan University students. Comprehensive Management, 4(1), 3-18. [In Persian] https://civilica.com/doc/803913/ Yeşi̇ltepe, A., Sayar, S., & Çal, A. (2022). Investigation of the effect of the life satisfaction and psychological well‐being of nursing students on their happiness levels. http://hdl.handle.net/20.500.12498/5669 Zhao, J. L., Cai, D., Yang, C. Y., Shields, J., Xu, Z. N., & Wang, C. Y. (2020, June). Trait emotional intelligence and young adolescents’ positive and negative affect: The mediating roles of personal resilience, social support, and prosocial behavior. In Child & Youth Care Forum (Vol. 49, pp. 431-448). Springer US. https://doi.org/10.1007/s10566-019-09536-2 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 847 |
||