| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,041 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,612,669 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,971,225 |
زیباییشناسی پستمدرن و میکروسلبریتیهای نوجوان (تحلیل رتوریک فانتزی «نوجوان سرخورده: سرخوشی در لحظه» در صفحه اینستاگرام pooorblack) | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 5، دوره 9، شماره 36، دی 1402، صفحه 186-141 اصل مقاله (1.71 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.63661.1275 | ||
| نویسنده | ||
| حفیظه مهدیان* | ||
| دکتری فرهنگ و ارتباطات و مدیر گروه ارتباطات موسسه شناخت | ||
| چکیده | ||
| زیباییشناسی پستمدرن، زیباییشناسی فروکاهنده، تقلیلدهنده و سبکگراست که در بسیاری از آثار تولیدشده در شبکههای اجتماعی مشاهده میشود. با حاکمیت زیباییشناسیِ رسانههای مجازیِ عصر پستمدرن، فرهنگ سلبریتیسم بهسرعت گسترش پیدا کرد. در این عصرِ «رسانههای ارائهگر»[1]، نوجوانان ترغیب شدهاند تا مبتنی بر زیباییشناسی پستمدرن و بینیازی از ممیزیهای فرمی و محتواییِ سختگیرانهی رسانههای مدرن، میکروسلبریتیهای عصر خود باشند. این پژوهش با مطالعه موردی یکی از صفحات تینیجری پرمخاطب سعی دارد مؤلفههای زیباییشناسی پستمدرن را در این صفحه تحلیل کند. بدین منظور لازم است «فرم» و «محتوا»ی صفحه بهموازات هم تحلیل شود: برای بررسی زیباییشناسی «محتوایی»، از روش تحلیل رتوریک نقد زمینه فانتزی استفاده شده است و برای درک زیباییشناسی فرمی این صفحه، بر اساس نشانهشناسی آثار ویدئویی، بر رمزگان فنی همچون موسیقی، کاراکترسازی، زیبایی بصری (میزانسن، گریم، نورپردازی ...)، بینامتنیت، تمرکز کردهایم. نتایج، نشان از شش مضمون اصلی در آرتیفکتهای صفحه دارد: چالشهای والد-فرزندی، مدرسه-دانشآموزی، همالانی؛ هجو خویشتن؛ اغراق در کلیشههای روزمره؛ سرخوشیهای تهی از معنا؛ بازنماییِ تناقض؛ گونهبندیها. با در نظر گرفتن بسامد زمینه فانتزی صفحه این نتیجه گرفته میشود که زمینه فانتزی اصلی این صفحه «نوجوان سرخورده؛ سرخوشی در لحظه» است. هجو خویشتن و پذیرفتن سرخوردگی، تنها کنشی است که ناخودآگاه در مقابله با سرخوردگیها پیش گرفته شده است. [1]. presentational media | ||
| کلیدواژهها | ||
| زیباییشناسی پستمدرن؛ میکروسلبریتی؛ نوجوان؛ تحلیل رتوریک؛ نقد زمینه فانتزی؛ pooorblack | ||
| مراجع | ||
منابعآبیدین، کریستال (1398) سلبریتیهای اینترنتی؛ فهم شهرت آنلاین، ترجمه احسان شاهقاسمی، تهران: سوره مهر.
احمدی، محمد (1397) رتوریک از نظریه تا نقد، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
----------(1398) فانتزی شاه قهرمان ملی، قهرمان دینی: شیوهای برای برقراری ارتباط با دربار در شعر مدیحهسرایان قرن پنجم و ششم.
استریناتی، دومینیک (1392) نظریههای فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاکنظر، تهران: گام نو.
اسمیت، فلیپ (1383) درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه حسن پویان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بانکیزاده، زهرا (1384) پستمدرن و عوامل مؤثر درشکلگیری آن از نطر جامعهشناسی، نشریه هنر، شماره 64، صص 116-145.
بزرگی، حوریه (1400) رساله دکتری صورتبندی مفهومی فرهنگ سلبریتی در ایران، رشته فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم.
جیمسون، فردریک (1379) منطق فرهنگی سرمایهداری متأخر، ترجمه مجید محمدی، تهران: هرمس.
چهارسوقیامین، تینا و علیاصغر سلطانی و محمدجواد حجازی (1398) رتوریک سیاسی و الگویابی پارلمانی در نطقهای عمومیفراکسیون امید و ولایت، جستارهای زبانی، شماره 3، صص 213-239.
رابرتس، آدام (1386) فردریک جیمسون، ترجمه وحید ولی زاده، تهران: نی.
راودراد، اعظم و مرضیه خلقتی (1400) گونهشناسی اطلاعات غلط متنی-ویدئویی در رسانههای اجتماعی، رسانه، شماره 1، 5-27.
صابری، رضا (1380) معنا و مبانی پستمدرنیسم در هنر و معماری امروز، هنرهای تجسمی، شماره 11، صص 115-117.
کشمور آلیس (1396) فرهنگ شهرت، ترجمه احسان شاهقاسمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
منتظرقائم، مهدی و محمدحسن یادگاری (1395) ارائه مدل مفهومی- نظری خوانش رتوریک انتقادی، فصلنامه جامعه، فرهنگ، رسانه، شماره 18، صص 9-22.
مهدیزاده، محمدمهدی (1389) نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری.
مهرتبار، نسیم (1380) پستمدرنیسم، هنرهای تجسمی، شماره 12، صص 36-39.
. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |
||