| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,982,174 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,951 |
تبیین جامعه شناختی مدیریت بدن و الگوپذیری از ستاره های زن سینمای ایران مطالعه موردی زنان مراجعه کننده به کلینیک های منطقه پنج تهران | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| دوره 9، شماره 36، دی 1402، صفحه 420-395 اصل مقاله (434.93 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2024.70384.1477 | ||
| نویسندگان | ||
| زینب ابراهیمی1؛ زهرا قاسمی* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری جامعهشناسی، واحد مرکز، دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
| 2عضو ھیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تھران مرکزی | ||
| چکیده | ||
| هدف از این مقاله تبیین جامعهشناختی مدیریت بدن و الگوپذیری از ستارههای زن سینمای ایران است. روش این تحقیق کیفی و نظریه مبنایی یا گرندد تئوری است؛ که از تلفیق دو مدل پارادایم اشتروس و مدل نظریه مبنایی کیتی چارلز بهره میگیرد. رویهی تحلیل دادههای گرداوری شده، تحلیل موضوعی یا تماتیک است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمقی و مشاهده است که حین انجام پروژه طراحی و تکمیل میشود. جامعه آماری این تحقیق زنانی هستند که به کلینیکهای زیبایی مناطق 5 تهران مراجعه میکنند روش نمونهگیری از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی آگاهانه و نمونهگیری نظری بهره میگیریم. حجم نمونه این تحقیق 14 زن بین 17 تا 68 سال هستند. نتایج این تحقیق نشان میدهد، مخاطبان بهنوعی دچار چشم و همچشمی رسانهای هستند. آنها به دنبال همرنگی با بازیگران و سلبریتیهای سینمایی هستند. البته شرایط زمینهای و مداخلهگر متفاوتی این پدیده را تشدید و تسهیل میکنند. از شرایط عمدهای که میتوان نام برد، فشارهای اجتماعی است. تصور منفی از بدن از مؤلفههای مداخلهگر دیگر است که خود رسانهها در به وجود آمدنان نقش بسزایی دارند. نارضایتی از زندگی و غیرقابلحل بودن بعضی مشکلات نیز از شرایط زمینهای روی آوردن به پدیده جراحیهای زیبایی میباشد. فرد که نمیتواند مشکلات پایهای خود را حل کند با روی آوردن به پروژههای زیباسازی حواس خود را به موضوعات کمعمقتری جلب میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت بدن؛ جراحیهای زیبایی؛ چشم و همچشمی رسانهای؛ ستارههای سینمایی | ||
| مراجع | ||
|
منابع
اباذری، یوسف و حمیدی، نفیسه، (۱۳۸1)، جامعهشناسی بدن و پارهای مناقشات، فصلنامه پژوهش زنان، دورهی ۶، شماره ۴، صص ۱۶۰- ۱۲۷٫
امیری، امیر، شکربیگی، عالیه. (1390) مدیریت بدن و مقبولیت اجتماعی(مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور زنجان، سال دوم، شماره 3، پاییز.
آزاد ارمکی، تقی و چاوشیان، حسن، (۱۳۸۱)، بدن بهمثابه رسانه هویت، مجله جامعهشناسی ایران، دوره چهارم، شماره ۴، صص ۷۵- ۵۷.
بهار، مهری و وکیلی قاضی جهانی، محمدرضا (1390). تحلیل گفتمان جراحیهای زیبایی صورت. نشریه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). دوره 9، شماره 1، مسلسل 32.
بوردیو، پیر، (۱۳۸۱)، کنشهای ورزشی و کنشهای اجتماعی، ترجمه محمدرضا فروزنده، فصلنامه ارغنون، شماره ۲۰٫
جواهری، فاطمه. (1387)، بدن و دلالتهای اجتماعی و فرهنگی آن. دوره 9، شماره 1.
حیدری، آرمان، دستیار، وحید، جعفری، فاطمه (1401). تأثیر استفاده از رسانههای نوین بر مدیریت بدن زنان باشگاهی با میانجیگری پذیرش اجتماعی، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 8، شماره 32
ذکائی، محمد سعید (1386) جامعهشناسی جوانان، تهران: انتشارات آگه.
ذکائی، محمدسعید و حمیده فرزانه (1387) «زنان و فرهنگ بدن»، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، ش 11.
رستگارخالد، امیر و کاوه، مهدی (1392). زنان و پروژه زیبایی (مطالعه معانی ذهنی عمل جراحی زیبایی). نشریه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). زمستان، دوره 11، شماره 4.
صادقی، نگار، مرادی، علیرضا، حسنی، جعفر، محمدخانی شهرام (1397). فصلنامه پوست و مو، تابستان، دوره 2، شماره 9
عباس زاده، محمد (1393). مطالعه جامعهشناختی نقش مداخلهگرایانه متغیر پذیرش اجتماعی در تأثیرگذاری رسانهها بر گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی. نشریه زن و جامعه (جامعه شناسی زنان). پاییز، دوره 5، شماره 3، شماره پیاپی 19.
قادری، طاهره، سیفی، مریم. (1392). عوامل مرتبط با مدیریت نمایشی بدن. شماره 17، زمستان.
فاتحی، ابوالقاسم و اخلاصی، ابراهیم. (1387). مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن (مطالعه موردی: زنان شهر شیراز). سال یازدهم، شماره 41، پاییز.
فوکو، میشل، (۱۳۸۳)، اراده به دانستن، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1378). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
طالب دوست، مریم، امیرپور، مهناز، ایمانیان اردبیلی، مسعود (1402). طراحی الگوی آسیبشناسی رسانههای اجتماعی مجازی بر اساس گسترش ریسکپذیری جنسی و مدیریت بدن در نوجوانان. زمستان، دوره 7، شماره 2.
لوبرتون، داوید، (1392)، جامعهشناسی بدن، ترجمه ناصر فکوهی، تهران، نشر ثالث.
لوپز، خوزه و اسکات، جان، (۱۳۸۵)، ساخت نظریهی اجتماعی، ترجمه حسین قاضیان، تهران: نشرنی.
محمدی، جمال (1401)، مدگرایی و نزاع بر سر بدن عمومی (موردمطالعه: نسل جوان شهر سنندج) دوره 20، شماره 4، زمستان 1401
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |
||