| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,967 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,190,633 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,889,344 |
بازنمایی پاندمی کووید 19 در رسانه های اجتماعی ایرانیان | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 37، اردیبهشت 1403، صفحه 84-51 اصل مقاله (499.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.59288.1164 | ||
| نویسندگان | ||
| هادی خانیکی1؛ علی احمدی* 2 | ||
| 1استاد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2پژوهشکده پریم، دانشگاه تور، فرانسه | ||
| چکیده | ||
| بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روزبهروز برتعداد و تنوع آنها افزوده میشود. رسانههای اجتماعی بهدلیل قابلیتهای گسترده در جذب مخاطب و توانایی شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت بحرانها دارند بهنحویکه با توجه به کارکردهای متعددشان، میتوانند بهعنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران محسوب شوند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون در بازه زمانی اسفندماه ۹۸ تا شهریورماه ۹۹ باهدف بازنمایی اخبار ویروس کووید 19 در رسانههای اجتماعی ایرانیان، به تحلیل بیشترین مطالب منتشرشده و نیز پر بازدیدترین پستهای کانالهای تلگرامی مرتبط با شیوع کرونا پرداخته است. بر اساس یافتههای پژوهش با کاهش شدت انتشار مطالب مرتبط با کرونا، از میزان اهمیت پستهای مرتبط با قرنطینه، فاصلهگذاری اجتماعی و اقدامات دولت برای مدیریت بحران در کانالهای تلگرامی کاسته شده و حساسیت و توجه مردم به اعمال محدودیتهای کرونایی در بازه زمانی موردبررسی کاهش یافته است که این امر عاملی اصلی تشدید بحران کرونا در جامعه در بازه زمانی موردمطالعه بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پاندمی؛ پیامرسان تلگرام؛ رسانههای اجتماعی؛ مدیریت بحران؛ کووید 19 | ||
| مراجع | ||
|
اولمر، رابرت آر، سلنو، تیموتی آل و سیگر، ماتیو. (۱۳۹۱). ارتباطات بحران: تبدیل بحران به فرصت (م. قلیچ و م. خطیبیبایگی، مترجمان). تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
احمدی، علی (1400)، مقدمه. در ایرتون، چریلین و پوزتی، جولی (۱۴۰۰). خبرنگاری، اخبار جعلی و اطلاعات غلط (ع. احمدی، مترجم). تهران: نشر علم.
ایسپا. (۱۳۹۸). مهمترین یافتههای ایسپا در سال ۱۳۹۸. بازیابی از ایسپا 29 تیر 1398 (مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران)
https://www.ispa.ir/Default/Details/fa/2168
خانیکی، هادی. (۱۳۸۷). ارتباطات مخاطره، ارتباطات بحران: زمینهها، مفاهیم و نظریهها. فصلنامه رسانه، ۸۱-۱۰۴.
خانیکی، هادی.، باستانی، سوسن. و ارکانزاده، سعید. (۱۳۹۹). نظام رسانهای ایران: جانشینی ناکامل رسانههای نوین و از جا در رفتگی شبکه رسانهها. مطالعات فرهنگ ارتباطات، ۷-۳۱
https://doi.org/10.22083/jccs.2019.126933.2401
خبرگزاریفارس. (۱۳۹۹، آذر ۲۶). تعداد کاربران فارسیزبان در تلگرام، اینستاگرام و توئیتر. بازیابی از خبرگزاری فارس: https://b2n.ir/g46044
خجسته، حسن. و آقامحسنی، وحید. (۱۳۹۰). نقش اینترنت بهعنوان رسانهای مجازی در مدیریت بحران اجتماعی. فصلنامه رادیو تلویزیون، ۹-۳۱.
زارع، وحیده. (۱۳۹۹). شیوع اطلاعات نادرست در بحران جهانی کرونا ویروس. نشریه تصویر سلامت، ۱-۵.
سوری، علیرضا. (۱۳۹۴). اصول، مبانی و رویکردهای مدیریت بحران (با تأکید بر بحرانهای اجتماعی). فصلنامه مدیریت بحران و وضعیتهای اضطراری، ۹۸-۱۳۹.
فرقانی، محمد مهدی. (۱۳۹۴). گزارش نویسی، چشم عقاب روزنامهنگاری. تهران: انتشارات اطلاعات.
کاستلز، مانوئل. (۱۳۸۴). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ: ظهور جامعه شبکهای (ا. علیقلیان و ا. خاکباز، مترجمان). تهران: انتشارات طرح نور.
مرادی، علی. و محمدیفر، نجات. (۱۳۹۹). نقش شبکههای اجتماعی در شکلگیری هراس اجتماعی و تغییر سبک زندگی ناشی از ویروس کرونا (مطالعه موردی شهر کرمانشاه). انتظام اجتماعی، ۱۲۳-۱۴۸.
مهدیزاده، سید محمد. (۱۳۹۱). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: انتشارات همشهری.
وردینژاد، فریدون. و بهرامی رشتیانی، شهلا. (۱۳۸۹). مدیریت بحران و رسانه. تهران: انتشارات سمت.
الهوردیپور، حمید. (۱۳۹۹). چالش جهانی ارتباطات سلامت: اینفودمی در پاندمی بیماری کروناویروس. آموزش و سلامت جامعه، ۶۵-۶۷.
References
Bright, Jonathan, Hubert Au, Hannah Bailey, Mona Elswah, Marcel Schliebs, Nahema Marcha, Christian Schwieter, Katarina Rebello, and Philip N. Howard. (2020). "Coronavirus Coverage by State-Backed English-Language News Sources (Understanding Chinese, Iranian, Russian and Turkish Government Media)". University of Oxford, 1-7.
Brinks, Verena, and Oliver Ibert. (2020). "From Coronavirus to Corona Crisis: The Value of an Analytical and Geographical Understanding of Crisis". Journal of Economic and Human Geography, 1-13.
Carlsen, Hjalmar Bang, Jonas Toubol, and Benedikte Brincker. (2020). "On Solidarity and Volunteering During the COVID-19 Crisis in Denmark: The Impact of Social Networks and Social Media Groups on the Distribution of Support". European Societies in the Time of the Coronavirus Crisis, 1-20.
Centers for Disease Control and Prevention. (2020, April 18). 1918 Pandemic (H1N1 Virus). Retrieved June 15, 2020, from https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/1918-pandemic-h1n1.html
Cinelli, Matteo, Walter Quattrociocchi, Alessandro Galeazzi, Carlo Michele Valensise, Emanuele Brugnoli, Ana Lucia Schmidt, Paola Zola, Fabiana Zollo, and Antonio Scala. (2020). "The COVID-19 Social Media Infodemic". Cornell University, 1-18.
Coombs, W. Timothy. (2014). Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding. Sage Publications.
Haroon, Omair, and Syed Aun R. Rizvi. (2020). "COVID-19: Media Coverage and Financial Markets Behavior—A Sectoral Inquiry". Journal of Behavioral and Experimental Finance, 1-5.
Hwang, Peter, and J. David Lichtenthal. (1999). "Anatomy of Organizational Crises". Institute for the Study of Business Markets (ISBM), 13-15.
Pennycook, Gordon, Jonathon McPhetres, Yunhao Zhang, and David G. Rand. (2020). "Fighting COVID-19 Misinformation on Social Media: Experimental Evidence for a Scalable Accuracy Nudge Intervention". Association for Psychological Science, 1-11.
Reuters. (2020,). Wuhan Lockdown 'Unprecedented,' Shows Commitment to Contain Virus. Reuters. Retrieved june 23 from https://www.reuters.com/article/idUSKBN1ZM1G9
Wen, Jun, Joshua Aston, Xinyi Liu, and Tianyu Ying. (2020). "Effects of Misleading Media Coverage on Public Health Crisis: A Case of the 2019 Novel Coronavirus Outbreak in China". Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 331-336.
World Health Organization. (2020, April 8). Pandemic (H1N1) 2009 - Update 112. Retrieved June 15, 2020, from https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |
||