| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,952 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,074,225 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,834,035 |
ارسطو و نظریۀ عدمیانگاری شر | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 9، دوره 20، شماره 77، فروردین 1403، صفحه 211-232 اصل مقاله (665.4 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2024.75980.2194 | ||
| نویسندگان | ||
| علی نیک زاد* 1؛ قاسم پورحسن2 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفة دین، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار فلسفة دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| طبق نظریۀ عدمیانگاری شر، شر فقدان امری است که شیء برحسب نوع خود باید بهطور طبیعی از آن برخوردار باشد. این تعریف از فقدان متعلق به ارسطو است، اما خود ارسطو شر را هرگز بهطور صریح با فقدان یکسان نشمرده است. ارسطو در کتاب مقولات بهروشنی عنوان کرده که شر متضاد با خیر است. این در حالی است که طبق نظریۀ عدمیانگاری شر، خیر و شر رابطۀ عدم و ملکه دارند و شر فقدان خیر است. از سوی دیگر، به نظر میرسد که قطعاتی از کتاب مابعدالطبیعۀ ارسطو نظریۀ عدمیانگاری شر را تأیید میکنند. در این مقاله، به شواهد موافق و مخالف برای عدمیانگاری شر در ارسطو پرداخته خواهد شد. استدلال میشود که (1) به قطعات مؤید عدمیانگاری شر در مابعدالطبیعه، باید در پرتوی رابطۀ پیچیدۀ تقابل تضاد با تقابل عدم و ملکه در ارسطو نگاه کرد، و (2) مؤیدات رهیافت وجودی ارسطو به شر محدود به کتاب مقولات نیست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برهان معرفتی؛ معرفت پدیداری؛ دوگانهانگاری؛ فیزیکالیسم؛ فلسفه ذهن | ||
| مراجع | ||
|
ابن سینا. (۱۴۰۴الف). الشفاء (الالهیات). قم: مکتبه آیه الله المرعشى.
Anton, John. (1957). Aristotle's Theory of Contrariety. London: Routledge.
Aquinas. (2003). On evil. Richard Regan. New York: Oxford University Press.
Aquinas. (1952). Summa Theologica: Translated by Fathers of the English Dominican Province (Vol. 1). London: Encyclopedia Britannica, Inc.
Aristotle. (1938). Aristotle: Categories. On Interpretation. Prior Analytics. Harold Cooke. London: Harvard University Press.
Aristotle. (2016). Metaphysics. C. D. C. Reeve. UK: Hackett Publishing Company, Inc.
Aristotle, & Ross, William. (1924). Aristotle’s Metaphysics; a revised Text with Introduction and Commentary (Vols. 1–2). England: Clarendon Press.
Augustine. (1998). The City of God against the Pagans. Robert Dyson. New York: Cambridge University Press.
Dexippus. (2013). On Aristotle Categories. John Dillon. London: Bloomsbury.
Ibn Sina. (1983). Al-Shifa (Theology). Qom: Ayatollah al-Marashi School. [In Persian]
Menn, Stephen. (1998). Commentary on Steel. Proceedings of the Boston Area Colloquium of Ancient Philosophy, 14(1), 103-109. DOI: https://doi.org/10.1163/2213441798X00090
O’Brien, Denis. (1996). Plotinus on matter and evil. In Lloyd Gerson (ed.), The Cambridge Companion to Plotinus (1st ed., pp. 171-195). Cambridge University Press.
O’Rourke, F. (2015). Evil as privation: the Neoplatonic background to Aquinas’s De malo, 1. In M. V. Dougherty (ed.), Aquinas’s Disputed Questions on Evil: A Critical Guide (1st ed., pp. 192-221). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107360167.010
Plato. (1997). Plato: Complete Works. John Cooper & Douglas Hutchinson. Indianapolis: Hackett Publishing.
Plotinus. (2018). Plotinus: The Enneads. Lloyd Gerson. Cambridge University Press.
Plutarch. (1936). Moralia. Vol. 5. Frank Babbitt. London: Harvard University Press.
Proclus. (2014). On the existence of evils. Jan Opsomer & Carlos Steel. London: Bloomsbury.
Sanford, Jonathan. (2017). Aristotle on Evil as Privation. International Philosophical Quarterly, 57(2), 195-209. DOI:10.5840/ipq201732785
Simplicius. (2012). Simplicius: On Aristotle Physics 1.5-9. Han Baltussen, Michael Atkinson, Michael Share, & Ian Mueller. London: Bristol Classical Press.
Simplicius. (2014). Simplicius: On Aristotle Categories 9-15. Richard Gaskin. London: Bloomsbury Academic.
Themistius. (2012). Themistius: On Aristotle Physics 1-3. Robert Todd. London: Bloomsbury Academic.
Wehrle, Walter. (2000). The myth of Aristotle’s development and the betrayal of metaphysics. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 358 |
||