| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,945 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,049,483 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,822,138 |
مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 23، فروردین 1403، صفحه 155-184 اصل مقاله (1.59 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2024.78900.1450 | ||
| نویسندگان | ||
| مژگان مهردادیان1؛ فرخ رو جلیلی* 2 | ||
| 1کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد قاین، دانشگاه آزاد اسلامی، قاین، ایران. | ||
| 2استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه سرزندگی تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی و حضوری انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعهی موردنظر پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. از این میان تعداد 150 نفر، برای هر متغیر 75 نفر از دانشآموزانی که آموزش حضوری را دریافت میکردند و 75 نفر از دانشآموزانی که در شبکه آموزشی شاد فعالیتهای آموزشی را دنبال کردند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، خودناتوان سازی تحصیلی میگلی (2000) و فرسودگی تحصیلی رستمی و همکاران (1390) بودند. از آزمون تیمستقل جهت تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS-26 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با آموزش حضوری بیشتر بود؛ همچنین میانگینها نشان داد خود ناتوانسازی تحصیلی در دانش آموزان با آموزش مجازی بیشتر بود و در تمامی مؤلفههای فرسودگی تحصیلی (خستگی عاطفی، شک و بدبینی و ناکارآمدی) نیز، میزان آن در دانش آموزان با دریافت آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری بیشتر بود (001/0>p). نتیجهگیری: طبق یافتههای پژوهش علیرغم مزایای روانی غیرقابلاجتناب آموزش مجازی، انجام پژوهشهای گسترده و عمیقتر در حوزه مقایسه آموزش مجازی و حضوری ضروری به نظر میرسد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سرزندگی تحصیلی؛ خودناتوان سازی تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی؛ آموزش مجازی؛ آموزش حضوری؛ ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 893 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 553 |
||