منابع
اصغری نکاح، سید حسن و عابدی، زهره. (1393). بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود بازداری پاسخ، برنامهریزی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی. فصلنامه روانشناختی. 2(1)، 51-41.
امیری، محسن. (1394). اثربخشی آموزش رفتاری والدین بر بیشفعالی/ تکانشگری و رفتارهای قانونشکنانه در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (نوع عمدتاً بیشفعال/ تکانشگر). فصلنامه علمی- پژوهشی در سلامت روانشناختی. 9(4)، 49-37.
بارکلی، راسل. ا. (1399). کودکان نافرمان: برنامه آموزش والدین. چاپ دوم. ترجمه حمید علیزاده و حبیبه السادات سجادی. تهران: انتشارات رشد.
پورعباس وفا، هما.، باباپور خیرالدین، جلیل.، خانجانی، زینب و کاظمی، آمنه. (1394). تأثیر تمرینهای مبتنی بر بازسازی سیستم عصبی مرکزی بر سرعت و دقت نارساخوانی نوع زبانشناختی. مجله ناتوانیهای یادگیری. 4(4)،20-7.
توبین، رنی. مارگارت و هاوس، آلوین. (1399). راهنمای تشخیص اختلالات روانی کودکان و نوجوانان، مسائل کاربردی و عملی در تشخیص. چاپ دوم. ترجمه علی علی پور. تهران: انتشارات روانسنجی.
رضا پور، تارا و اختیاری، حامد. (1400). باشگاه مغز (2): توجه و تمرکز. چاپ پانزدهم. تهران: انتشارات مهرسا.
رنجبری، فهیمه.، ملک پور، مختار و فرامرزی، سالار. (1392). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بر میزان خطاهای املای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری پایهی سوم ابتدایی شهر اصفهان. مجله ناتوانیهای یادگیری. 2(4)، 60-45.
شاهی، مرجان.، محمدی فر، محمدعلی و طالع پسند، سیاوش. (1399). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی در ارتقای کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به نشانگان نارسایی توجه و فزونکنشی. مجله مطالعات ناتوانی. 177(10)، 11-1.
شرودر، کارولین. اس و گوردون، بتی. ان. (1400). سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی. چاپ نهم. ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات دانژه.
صمدی، سید علی. (1398). بازیدرمانی: نظریهها، انجام پژوهش و روشهای مداخله. چاپ سوم. تهران: انتشارات دانژه.
کولب، برایان و ویشاو، ایان. ک. (1398). مبانی نوروسایکولوژی انسان، جلد دوم. چاپ اول. ترجمه احمد علی پور و غلامرضا چلبیانلو. تهران: انتشارات ارجمند.
لطفی کاشانی، فرح و وزیری، شهرام. (1398). آسیبشناسی کودک و نوجوان (روانشناسی مرضی کودک). چاپ بیست و یکم. تهران: نشر ارسباران.
مدنی، سید سمیرا.، علیزاده، حمید.، فرخی، نورعلی و حکیمی راد، الهام. (1396). تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ، بهروزرسانی، توجه پایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن بر کاهش نشانههای کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 7(26)، 25-1.
موسی زاده مقدم، حدیث.، ارجمند نیا، علیاکبر.، افروز، غلام علی و غباری بناب، باقر. (1399). تأثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر بر میزان توجه کودکان با اختلالات نارسایی توجه/ فزونکنشی. فصلنامه سلامتروان کودک. 7(4)، 262-251.
نجاتی، وحید.، ناجیان، عسل و اکبر پور، فرشاد. (1395). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود حافظه جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی. مجله علوم روانشناختی. 15(60)، 517-505.
نریمانی، محمد.، سلیمانی، اسماعیل.، زاهدبابلان، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1392). مقایسه اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی و بازیدرمانی در بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به نارسایی در حساب. مجله روانشناسی بالینی. 5(4)، 17-1.
هالاهان، دنیل. پ.، لوید، جان؛ و.، کافمن، جیمز. م.، ویس، مارگارت و مارتینز، الیزابت. ا. (1400). اختلالهای یادگیری (مبانی، ویژگیها و تدریس مؤثر). چاپ سیزدهم. ترجمه حمید علیزاده.، قربان همتی علمدارلو.، صدیقه رضایی دهنوی.، ستاره شجاعی. تهران: نشر ارسباران.
یاوری، الهه.، عسگری، پرویز.، نادری، فرح.، و حیدری، علیرضا. (1400). بررسی اثر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی (بازداری پاسخ و برنامهریزی) کودکان دارای اختلال نقصتوجه و بیشفعالی. فصلنامه علمی- پژوهشی طب توانبخشی. 2(1)، 157-146.
یحیوی زنجانی، محسن.، حسین خانزاده، عباسعلی.، نقدی، مژگان و مجرد، آرزو. (1399). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر تمرکز حواس بر دامنه توجه و تکانشگری دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی. مطالعات روانشناختی. 16(3)، 38-23.
یداللهی، فریبا و مهرپرور، مسعود. (1398). نوروپلاستیسیتی و نقش آن در بازیابی سینرژی عصبی- حرکتی به دنبال توانبخشی بیماران سکته مغزی: یک مرور نظامند. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 7(77)، 422-415.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). American Psychiatric pub.
Capodieci, A., Maria Re, A., Fracca, A., Borella, E.,& Carretti, B. (2019). The Efficacy of a Training that combines Activities on Working Memory and Metacognition: Transfer and Maintenance Effects in Children with ADHD and Typical Development.
Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology. 10(41), 1074-1087.
https://doi.org/10.1080/13803395.2019.1651827
Cotton, S. M., Kiely, P. M., Crewther, D. P., Thomson, B., Laycock, R., & Crewther, S. G. (2005). A normative and reliability study for the Raven’s Coloured Progressive Matrices for primary school aged children from Victoria, Australia. Personality and individual differences, 39(3), 647-659. doi.org/10.1016/j.paid.2005.02.015
Jalilvand,M.,& Samadi,H. (2020).The Effectiveness of Physical Activity with Motor-Cognitive approach on Executive Function in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Jorjani Biomedicine Journal. 8(2), 17-26. [In Persian]. DOI: 10.29252/jorjanibiomedj.8.2.17
Kim, M. J., Park, H. Y., Yoo, E.,& Kim, J.R. (2020).Effects of a Cognitive-Functional Intervention method on Improving Executive Funktion and Self-Directed Learning in School-Aged Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A single-subject Design study. Occupational Therapy International. Volume2020 (special Issue), 1-9. https://doi.org/10.1155/2020/1250801
Liang, X., Li,R., Wong, S. H. S., Sum, R. K.W.,& Sit, S. H.P. (2021). The Impact of Exercise Interventions concerning Executive Functions of Children and Adolescents with Attention- Deficit/ Hyperactive Disorded: A systematic review and meta-analysis.
International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 68(18). DOI:
10.1186/s12966-021-01135-6
Shuai, L., wang, Y., Li, W., Wilson, A., Wang, S.,& Chen, R. (2021). Executive Function Training for Preschool Children With ADHD: A Randomized Controlled Trial.
Journal of Attention Disorders. 25(14), 20-37. DOI:
10.1177/1087054720956723
Sprafkin, J., Gadow, K. D., Salisbury, H., Schneider, J., & Loney, J. (2002). Further evidence of reliability and validity of the Child Symptom Inventory-4: parent checklist in clinically referred boys. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(4), 513-524. doi/abs/10.1207/S15374424JCCP3104_10
Yuan, S. C., Jia, T. J.,& Chin, S. H. 2022. Effects of physical exercise on children with attention deficit hyperactivity disorder. Biomedical Journal. 45(2), 265-27. https://doi.org/10.1016/j.bj.2021.11.011