| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,075,631 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,834,776 |
دولت درون تهی؛ زمینهها، پیامدها و الزامات مواجهه | ||
| دولت پژوهی | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 38، شهریور 1403، صفحه 43-74 اصل مقاله (1.56 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tssq.2024.80581.1540 | ||
| نویسنده | ||
| علی خواجه نائینی* | ||
| استادیار اقتصاد سیاسی و سیاستگذاری عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| «درون تهی شدن» برای توصیف ماهیت واگذاری قدرت و تمرکززدایی خدمات از دولتهای مرکزی به دولتهای محلی و در نتیجه به اشخاص ثالث به کار میرود. دولت درون تهی بیانکننده وضعیتی است که دولت وظایف خود را برونسپاری میکند اما از بیرون، همان اندازه بزرگ است. این برونسپاری باعث کوچک شدن دولت نشده بلکه موجب میشود که دولت از درون، تهی باشد ولی در ظاهر همان اندازه دیوانسالاری بزرگ خود را داشته باشد. برقراری دولت درون تهی به شکننده و ضعیفتر شدن سازمانهای اجرایی و کاهش ظرفیت آنها برای مدیریت مناسب منجر میشود. مؤسسات شکننده فاقد یکپارچگی بوده، دارای ظرفیت ارائه خدمت مؤثر به منافع عمومی نیستند و فاقد ظرفیت اداره خوب میباشند. از طرف دیگر، شبکهها که شکل جدید کنش اجتماعی در کنار سلسله مراتب و بازار هستند، تکیهگاه اصلی دولت درون تهی است. شبکهها از یک طرف، ظرفیت حل مسئله نهادهای سیاسی-اداری سنتی را افزایش داده و از طرف دیگر موجبات تخلیه این نهادهای سنتی از منابع و مشروعیت را فراهم میکنند. در نهایت ممکن است نهادهای سیاسی-اداری به عنوان نهادهای «درون تهی» درآیند که قدرت واقعی آنها بدون هیچگونه نظام شفاف پاسخگویی به شبکهها منتقل شود. این وضعیت مدیریت و مشروعیت را تهدید میکند زیرا مجریان، اَعمالی را بدون کنترلهایی که به عنوان یک خدمت دولتی باید انجام شود، به نام دولت انجام میدهند. از یک طرف، سیاستگذاران برای اینکه بتوانند «مسائل بغرنج» را حل کنند، به شبکههای قوی با درجاتی از خودمختاری، ظرفیت اداری و منابع نیاز دارند اما از طرف دیگر هرچه این شبکهها قویتر باشد، احتمال تضعیف نهادهای حاکمیت سنتی و در نتیجه «درون تهی شدن دولت» بیشتر میشود. برای مواجهه وضعیت درون تهی از مفاهیم و ابزارهایی همچون «دولت بههمپیوسته»، «انسجام بخشی سیاستی» «افزایش ظرفیت استراتژیک در مرکز»، «انعطافپذیری سازمانی» و «نظامهای جمعآوری و پردازش اطلاعات» میتوان بهره برد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دولت درون تهی؛ مدیریت دولتی جدید؛ خدمات عمومی؛ شبکههای سیاستی؛ برونسپاری | ||
| مراجع | ||
|
فارسی
خواجه نائینی، علی.(1393) درآمدی بر مفهوم حکمرانی شبکهای؛ مطلوبیتها و چالشها. رهیافتهای سیاسی و بینالمللی. دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 39
خواجه نائینی. علی (1394) درآمدی تحلیلی بر نقش شبکههای سیاستی در سیاستگذاری عمومی. دولت پژوهی. دوره 1، شماره 3 - شماره پیاپی 3.
References Alawneh, A., Al-Refai, H., and Batiha, K. (2013). Measuring user satisfaction from e-Government Alcock C, Daly G and Griggs E (2008), Introducing Social Policy. 2nd edn. London: Pearson Education Astari, Annisa Joviani, Lovett, Jon C. (2019). Does the rise of transnational governance ‘hollow-out’ the state? Discourse analysis of the mandatory Indonesian sustainable palm oil policy. World Development. 117. 1-12 Barker, A., Guy, P.B., (1992), Advising West European Governments, University of Edinburgh Press, Edinburgh Barzelay. Michael. (1999). How to argue about the new public management. International Public Management Journal. 2(2) Beech M (2015), the Conservative-Liberal Coalition: Examining the Cameron-Clegg Government. London: Palgrave MacMillan. Bochel HM and Daly G (2014). Social Policy. 3rd edn. New York: Routledge Bourgon, J., (2007), Responsive, Responsible and Respected Government: Towards a New Public Administration theory, International Review of Administrative Sciences, Vol 73(1):7–26 Comfort, L. (2002). Governance under fire: Organizational fragility in complex systems. In A. Roberts (Ed.), Governance and public security (pp. 113-127). New York: Syracuse University Press. Day, P., Klein, R., (1987), Accountabilities, Tavistock, London, England Dimeski, B., (2019), New Public Management and Digital Era Governance Approaches in Function of Promoting Entrepreneurship in the Public Sector, Journal of Public Administration, Volume 1, Issue 1, 2019, PP 48-54. Emerson, K., Nabatchi, T. & Balogh, S. (2012). An Integrative Framework for Collaborative Governance, Journal of Public Administration Research and Theory, 22(1), 1–29 Foley, P., & Havice, E. (2016). The rise of territorial eco-certifications: New politics of transnational sustainability governance in the fishery sector. Geoforum, 69, 24–33 Frederickson, D.G., (2007), Measuring the Performance of the Hollow State. Washington, DC: George Washington University Press Hamilton, A. (1787). Federalist 27. In J. E. Cooke (Ed.), the Federalists (pp. 171-175). Middletown, CT: Wesleyan University Press Head, B. W., & Alford, J. (2015). Wicked problems: Implications for public policy and management. Administration & Society, 47(6), 711–739 Hood, Ch., (1986), the Tools of Government, Chatham House, Chatham, New Jersey Isett, K., Mergel, I. A., LeRoux, K., Mischen, P. & Rethemeyer, R. K. (2011). Networks in Public Administration Scholarship: Understanding Where we are and Where We Need to Go, Journal of Public Administration Research and Theory, 21(s.1), 157–73 Jacobsen, Dag Ingvar (2014). Regional Governance Networks: Filling In or Hollowing Out? Nordic Political Science Association Klijn, E.-H. & Skelcher, C. (2007). Democracy and Governance Networks: Compatible or Not?’ Knoke, D. (1994). Political Networks: The Structural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press Kochhar, S. & G. Dhanjal (2004). From governance to e-governance: An initial assessment of some of India’s best projects, Technical Report, New Delhi: Skoch Consultancy Services Koppenjan, J. F. M. & Klijn, E.-H. (2004). Managing Uncertainties in Networks. London: Routledge Kuk, George. (2009). Network Analysis of Disconnect in the Hollow State: The Case of eGovernment Service Portals. ECIS 2004 Proceedings. 89. Lambright, K.T., (2010), an update of a classic: Applying Expectancy Theory to Understand Contracted Provider Motivation, Administration and Society, 42(4), 375-403. Levi-faur, D. (2012). From Big Government ‘‘to Big Governance”. In D. Levi-faur (Ed.), Oxford Handbook of Governance (pp. 3–18). Oxford: Oxford University Press. Mameli, Peter A. (2006). Introduction: State Hollowing and State Sovereignty. Intl Journal of Public Administration, 29: 557–559 Management of British Local Governance (Basingstoke: Macmillan), xii–xxvi. Mandell, M. & Keast, R. (2008). Evaluating the Effectiveness of Interorganizational Relations through Networks, Public Management Review, 10(6), 715–31 Marienfeldt, Justine. (2024). Does digital government hollow out the essence of street-level bureaucracy? A systematic literature review of how digital tools' foster curtailment, enablement and continuation of street-level decision-making. Social Policy & Administration, Volume 58, Issue5, Pages 831-855 Milward, H.B., Provan, K.G., (2000), Governing the Hollow state, Journal of Public Administration Research and theory, 10(2), 359-379 Milward, H.B., Provan, K.G., Else, B.A., (1993), what Does the Hollow State Look like? In: Barry Brozeman (Ed.) Publc Management: The State of the Art, 309-322. San Francisco: Jossey Bass Molobela, T.T. (2023). E-government and E-participation on Improving E-services in Bushbuckridge Local Municipality, South Africa. Journal of African Films and Diaspora Studies, 6(2), 99-120 Mukonza, R.M. (2014). E-Governance: A New Paradigm in Public Administration. Journal of Public Muridzi, G. (2019). Framework for e-Governance to Improve Service Delivery for Local Authorities in South Africa. Doctoral thesis in Business Management and Administration, North-West University Olson M. (1965). The Logic of Collective Action: Public Goods and the Theory of Groups. Cambridge, MA: Harvard University Press Orren, G. (1997). Fall from grace: The public loss of faith in government. In J. S. Nye, P. D. Overdevest, C., & Zeitlin, J. (2014). Assembling an experimentalist regime: Transnational governance interactions in the forest sector. Regulation & Governance, 8(1), 22–48.
Pacheco, P., Schoneveld, G., & Djama, M. (2018). Governing sustainable palm oil supply: Disconnects, complementarities, and antagonisms between state regulations and private standards. Regulation & Governance Peters, B. G. (1997), Building policy coherence: tools and tensions, in Strategic Management Peters, B. G., 1(992), The European Bureaucrat, in Blais, Andre and Stephane Dion (eds), The Budget-Maximizing Bureaucrat, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh, Pennsylvania Peters, guy. (2021). Public Policies: Coordination, Integration, Coherence, and Collaboration. Oxford Research Encyclopedias Pollitt, Ch., (1990), Managerialism in the Public Sector, Basil Blackwell, Oxford: England Public Health Commission 2011. Responsibility Deal 2: Working with businesses Rhodes RAW (1994) The hollowing out of the state: The changing nature of the public service in Britain. Political Quarterly 65(2): 138–151 Rhodes, R. A .W. (1996) the new governance: governing without government, Political Studies, 44, 652–667. Rhodes, R. A. W. (1997). Understanding governance: Policy networks, governance, reflexivity and accountability (p. 252). Philadelphia, US: Open University Press. Rhodes, R. A. W. (1999) ‘Foreword: governance and networks’, in G. Stoker (ed.), The New Rhodes, R. A. W. (2000) ‘Foreword’, in G. Stoker (ed.), The New Politics of British Local Governance (Basingstoke: Macmillan), xi–xv Rhodes, R. A. W. 2007. Understanding Governance: Ten Years On, Organization Studies, Schware, Robert. (2000). ‘Information Technology and Public Sector Management in Developing Countries: Present Status and Future Prospects’, Indian Journal of Public Administration: 411–16. Services: Lessons from Jordan. Government Information Quarterly, 30(3), 277-288. Skelcher, C. (2000). Changing images of the State: Overloaded, hollowed-out, and congested. Public Policy and Administration, 15(3), 3–19 Taylor, Andrew. 2000. Hollowing out or filling in? Taskforces and the management of cross-cutting issues in British government. British Journal of Politics and International Relations, Vol. 2, No. 1, pp. 46–71 Terry, L.D., (2005), the Thinning of Administrative Institutions in the Hollow State, Administration and Society, 37(4), 426-444 Torfing, J., Peters, B. G., & Sorensen, E. (2012). Interactive Governanc: Advancing the Paradigm. Oxford: Oxford University Press Wibowo, A., & Giessen, L. (2018). From voluntary private to mandatory state governance in Indonesian forest certification: Reclaiming authority by bureaucracies. Forest and Society, 2(1), 28 Translated References into English Khajeh Naeini, Ali. (2014). An introduction to the concept of network governance; Desires and Challenges. Political and International Approaches. Volume 6, Issue 1 - Serial Number 39. 129-157. [In Persian] Khajeh Naeini, Ali. (2015). Policy Networks, Concepts and Approaches in Policy Making. State Studies. Volume 1, Issue 3 - Serial Number 3. 147-175. [In Persian]
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 637 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |
||