منابع
اشتری، ع و شیرازی، ط. (1392). آگاهی واجی: روند رشد و نقش آن در خواندن، آسیبشناسی گفتار و درمان، 1، 2، 66-77.
اصغرینکاح، س. م؛ سعیدیرضوانی، م؛ آزادفر، ن و باغگلی، ح. (1388). نگرش به خواندن دانشآموزان دوره ابتدایی: بررسی تفاوت حسب جنسیت، طبقهبندی اقتصادی، اجتماعی و پایه تحصیلی. همایش ملی کتابخانههای آموزشگاهی پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی-یادگیری.
اصفهانیخالقی، آتنا؛ اصغرنژادفرید، علیاصغر و موسوی، سید علیمحمد (1392). اثربخشی آموزش فراشناختی بر عملکرد حیطههای مختلف خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان پایهی سوم ابتدایی، فصلنامه روانشناسی شناختی، 1(2)، 11-18.
حسنزادهبارانیکرد، س. (1396). نقش فعالیتهای حمایتی والدین بر عملکرد سواد خواندن دانشآموزان: آزمون برابری مدلها بر حسب جنسیت، دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 6، 11، 105-132.
حسینچاری، م و مهرپور، آ. (1394). شاخصهای روانسنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانشآموزان استعداد درخشان و عادی دوره راهنمایی، روانشناسی تربیتی، 11، 38، 149-130.
دائمی، ح. (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن، درک مطلب و سرعت خواندن دانشآموزان، روانشناسی تربیتی، 8، 24، 1-24.
رهبرکرباسدهی، فاطمه، حسینخانزاده، عباسعلی و ابوالقاسمی، عباس. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان، فصلنامه خانواده و پژوهش، 41، 50-66.
زارعنژاد، سمیه، سلطانیکوهبانی، سکینه و کارشکی، حسین. (1398). اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر حافظه کاری و بازداری پاسخ دانشآموزان نارساخوان، فصلنامه عصب روانشناختی، 5، 3، 18، 130-109.
سلیمی، ج و بارخدا، ج. (1397). تحلیل و رتبهبندی مهمترین مؤلفههای ناتوانی یادگیری در بین دانشآموزان، مجله ناتوانیهای یادگیری، 8، 1، 70-42.
سیاوشیفر، نسیم؛ تجلی، پریسا و شریعتباقری، محمدمهدی. (1399). مقایسه اثربخشی برنامه داوسون-گویئر و آموزش راهبردهای فراشناختی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان، روانشناسی افراد استثنائی، 10، 37، 19-1.
علیزاده، ح. (1385). رابطه کارکردهای اجرایی عصبی-شناختی با اختلالهای رشدی، مجله تازههای علوم شناختی، 4، 70-50.
کیانی، ا؛ اسدی، م و محمدی، ع. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی، مجله ناتوانیهای یادگیری، 6، 4، 125-104.
یارمحمدیان، ا؛ قمرانی، ا؛ شیرزادی، پ و قاسمی، م. (1395). بررسی اثربخشی روش داستانگویی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر پایهی سوم ابتدایی شهر اصفهان، مجله مطالعات ناتوانی، 6،1، ۱۸۴-190.
یحییزاده، آ و حسینخانزاده، ع. (1394). اثربخشی داستانخوانی بر افزایش انگیزش خواندن دانشآموزان با نارساخوانی، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 5، 2، 40-54.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder; Fifth Edition. President Dilip.Jeste, M.D.
American psychological association (2022). APA Dictionary of psychology (online) https://dictionary.apa.org/selective-attention
Blakey, E., & Carroll, D. J. (2015). A short executive function training program improves preschoolers’ working memory. Frontiers in Psychology, 6, 18- 27.
Choi. J. Chung. K. (2011). Effectiveness of a College-level self- management course on successful behavior change. Journal Behavioral modification. (36). 18 -36.
Dan, A. (2016). Supporting And Developing Self-Regulatory Behaviours In Early Childhood InYoung Children With High Levels Of Impulsive Behaviour. Contemporary Issues in Education Research (Online), 9(4), 189-200.
Deng, M., Ca, D., Leung, A. W. S., & Zhou, X. (2021). Executive function and planning features of students with different types of learning difficulties in chinese junior middle school. Learning disability Quarterly, 45(2), 134-143. DOI:10.1177/0731948720929006
Ellis, D.M., & Hudson, J.L. (2010). The Metacognitive Model of Generalized Anxiety Disorder in Children and Adolescents. Cognitive and Behavioral Practice. 13(4), 151-163.
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37–51.
Huang, C. (2016). Achievement goals and self-efficacy: A meta-analysis. Educational Research Review, 19, 119-137.
Kırmızı, F. S. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4752-4756.
Kizilcec, R. F., Pérez-Sanagustín, M., & Maldonado, J. J. (2017). Self-regulated learning strategies predict learner behavior and goal attainment in massive open online courses. Computers & Education, 104, 18-33.
Kleitman, S., & Gibson, J. (2011). Metacognitive beliefs, self-confidence and primary learning environment of sixth grade students. Learning and Individual Differences, 21(1), 728–735.
Kwakkel, H., Droop, M., Verhoeven, L. & Segers, E. (2021). The impact of lexical skills and executive functioning on L1 and L2 phonological awareness in bilingual kindergarten, Learning and Individual Differences, 88, 102009.
Meltzer, L. (2018). Executive function in education: From theory to practice (2nd ed.). New York: Guilford.
Nelba, M., Lais, S.S., Jacqueline, R.B., Luciano, S.P., Luis, A.R., & Beatriz, V.D. (2018). Metacognitive interventions in text production and working memory in students with ADHD. Pisacco et al. Psicologia: Reflexão e Crítica. 31(5), 1-15.
Nin, V., Delgado, H., Muniz-Terrera, G., & Carboni, A. (2022). Partial agreement between task and BRIEF- P-based EF measures depends on school socioeconomic status. Developmental Science,25(5). DOI:10.1111/desc.13241.
Reid, G. (2009). Dyslexia a practitioner hand book.4thed Sussen: John Wiley and sons.
Rosemarie T. Bigueras1, Maria Charmy A. Arispe2, Jocelyn O. Torio3, Daniel E. Maligat, Jr (2020). Mobile Game-Based Learning to Enhance the ReadingPerformance of Dyslexic Children, International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 9. 1.3, 337-332
Vanhala. A, Lee. K, Korhonen. J, Aunio. P. (2023). Dimensionality of executive functions and processing speed in preschoolers, Learning and Individual Differences, 107, https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102361.
Wu, J. Y. (2017). The indirect relationship of media multitasking self-efficacy on learning performance within the personal learning environment: Implications from the mechanism of perceived attention problems and self-regulation strategies. Computers & Education, 106, 56-72.