منابع
احمدپور ترکی، زهرا؛ حکیم جوادی، منصور و سلطانیشال، منصور. (1397). تأثیر آموزش شایستگی هیجانی_ اجتماعی بر پرخاشگری، حل مسئله و خوشبینی دانشآموزان با پایگاه اجتماعی_اقتصادی پایین. فصلنامه سلامت روان کودک، 5(2)، 118_107.
احمدی، طاهره؛ خیراتی، حمیده و غباری بناب، باقر. (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذبری شناختی مادران کودکان با ناتوانیهای یادگیری. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 10(3)، 84_71.
اسمری برده زرد، یوسف؛ دولتشاهی، بهروز و طاهری، احسان. (1398). بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارتهای اجتماعی_هیجانی، مهارت حل مسئله و افسردگی در دانشآموزان متوسطه اول. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 12(48)، 32_13.
بدیعی، الهام؛ ایمرفخرایی، آزیتا؛ سماوی، عبدالوهاب و محمدی، کوروش. (1400). اثربخشی آموزش والدگری ذهنآگاهانه بر تنظیم هیجان و بازداری رفتاری در والدین دارای کودک مضطرب. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستای، 7(3)، 75_68.
بیگم حسینی، ساناز؛ سلطانیشال، رضا و حسینخانزاده، عباسعلی. (1400). اثربخشی درمان تعامل والد_کودک بر کنشهای اجرایی و همدلی با اختلال هیجانی_رفتاری. تعلیم و تربیت استثنایی، 21(2)، 70_59.
پورقربان گورابی، فائزه؛ باباخانی، نرگس و لطفی کاشانی، فرخ. (1401). تعیین تأثیر آموزش تلفیقی مهارتهای آموزشی، اجتماعی و هیجانی همکارانه و مهارت حل مسئله اجتماعی بر مشکلات عاطفی رفتاری درونسازی شده، برونسازی شده و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پنجم ابتدایی. مجله مطالعات ناتوانی، 12(199)، 398_379.
پیرا، حسین و طاهر، محبوبه. (1401). مقایسه نظریه ذهن و همدلی عاطفی در دانشآموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 29_17.
ترک لادانی، سمیه و آقابابایی، سارا. (1401). اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تعامل والد_کودک و مشکلات رفتاری کودکان با مشکلات بروننمود. فصلنامه کودکان استثنایی، 22(3)، 134_123.
جباری، فاطمه سوسن و فخررنجبری، معصومه. (1402). مقایسه شایستگی اجتماعی_هیجانی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری ویژه. مجله علمی اختلالهای هیجانی و رفتاری، 1(1)، 16_1.
حاجی ستاری ممقانی، نیلوفر. (1400). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان با ناتوانیهای یادگیری. فصلنامه ایدههای نوین، 9(13)، 25_7.
حسنی، بهاره و طاهر، محبوبه. (1399). بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر حل مسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی کودکان پیشدبستانی. مجله دانشکده پزشکی، 2(63)، 15_1.
حکیمی فریمانی، محمود؛ حمیدی، فریده و اکبری امرغان، حسین. (1401). اثربخشی بازیهای آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی_اجتماعی بر همدلی و شایستگی اجتماعی در کودکان پیشدبستانی. فصلنامه روانشناسی اجتماعی، 10(63)، 15-1.
خانجانی، زینب؛ شریعتی، مریم و یادگار، امین. (1393). مقایسه تحول همدلی در کودکان دارای اختلالات درونیسازی 5 تا 11 سال. نشریه علمی_ پژوهشی، آموزشی و ارزشیابی، 7(27)، 50_39.
صفارینیا، مجید؛ علیپور، احمد؛ زارع، حسین و زالیزاده، محسن. (1402). بررسی اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، مدل (ناظر، کاشف و مشاور_ارزشها) بر شایستگی اجتماعی_هیجانی و حل مسئله اجتماعی نوجوانان دارای رفتار پرخطر. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 13(51)، 92_75.
عبدالرحیمپور، رقیه؛ بیرامی، منصور و هاشمی نصرتآباد، تورج. (1400). مقایسه همدلی شناختی و عاطفی در کودکان با اختلال رفتاری برونسازی شده و عادی با در نظر گرفتن نقش جنسیت. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 12(1)، 104_95.
عظیمی، محمد؛ نصرتی هشی، کمال؛ دهقان، حمیدرضا و شریفی بروجردی، مریم. (1402). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان بر حل مسئله و کفایت اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال رفتاری. فصلنامه رویکردی نو بر آموزش کودکان، 5(4)، 246_238.
غضنفری، فیروزه؛ حسینی رمقانی، نسرین السادات؛ مرادیانی گیزه_رود، سیدخدیجه؛ مهرابی، مهناز و پناهی، هادی. (1395). بررسی اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهن بر سلامت عمومی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی. مجله پزشکی ارومیه، 27(7)، 641_629.
فتاحی، رقیه؛ قربانی، مریم و قربانی، سارا. (1402). اثربخشی ذهنآگاهی بر سازگاری اجتماعی و همدلی کودکان دارای اختلال رفتاری. هجدهمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، 1 دیماه.
قاسمزاده، افتخار؛ عباسیان، حسین و محمودی، یونس. (1400). بررسی مشکلات رفتاری دانشآموزان در مدارس: مؤلفهها و راهکارهای مقابله با آن. فصلنامه علمی تخصصی مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعهشناسی، 1(14)، 46_35.
قبادی، لیلا؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل و مصرآبادی، جواد. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 11(42)، 110_93.
قربانی، آناهیتا؛ زارع نیستانک، محمد و خوشاخلاق، حسین. (1403). اثربخشی درمان ذهنآگاهی نوجوان محور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری_ هیجانی برونسازی شده. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 67(2)، 668_652.
محرمزاده، سوری؛ طاهر؛ محبوبه، آقایی، حکیمه و حسینخانزاده، عباسعلی. (1402). مقایسه اثربخشی آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروری بر خود دلسوزی دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 67(2)، 487_473.
موسویان، سیدمهدی؛ اسرافیلیان، فروغ و فراهانی، حجت. (1402). رابطه خود تفسیری و آشفتگی شخصی با همدلی. دو فصلنامه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت، 21(3)، 128_117.
هاشمی، فرخ؛ امین یزدی، سید امیر و کارشکی، حسین. (1394). نقش تئوری ذهن و همدلی در پیشبینی مشکلات رفتاری_هیجانی دانشآموزان خانوادههای طلاق و عادی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 6 (1)، 43_24.
یزدانیپور، مریم؛ عاشوری، محمد و عابدی، احمد. (1399). مروری بر شایستگی اجتماعی_ هیجانی در کودکان. نشریه رویش روانشناسی، 9(9)، 194_185.
References
Ariwkhan, A. (2024). Reasons for aggressive behavior of students in educational institutions and its psychocorrection. American Journal of Social Sciences, 4(6), 134_139. https://doi.org/10.37547/ajsshr/volume041Issue06_22.
Baron_Cohen, S., Richard, J., Bisarya, D., Gurunathan, N., & Wheelwright, S. (2003). The systemizing quotient: An investigation of adults with Asperger syndrome or high_ functioning autism, and normal sex differences. Philosophical Transaction of the Royal Society, 28(385), 361_374. https://10.1098/rstb.2002.1206.
Branden, A., Coldevin, M., Zeiner, P., Stubberud, J., & Melinder, A. (2023). Executive function in children with disruptive mood dysregulation disorder compared to attention_ deficit/hyperactivity disorder and opposition defiant disorder, and in children with different irritability levels. European Child & Adolescent Psychiatry, 33, 115_125. https://doi.org/10.1007/s00787_023_02143_6.
Dharta, F., Sudi, M., & Sauma, M. S. (2024). The role of communication in the family by developing childrens character. International Journal of Teaching and Learning, 2(3), 701_709. https://doi.org/10.25139/jsk.v6i2.4903.
Dzurilla, T. J., Nczu, A. M., & Maydeu_ Olivares, A., & Dzurilla, T. (2002). Social problem_ solving inventory_ Revised (SPSI_R). Manual, North Tonawanda, NY: Multi_ Health Systems. https://doi.org/10.1037/t05068_000.
Gomez_ Ortiz, O., Romera, E., & Ortega _Ruiz, R. (2017). Multidimensionality of social competence: Measurement of the construct and its relationship with bullying roles. Revista de Psicodidactica, 22(1), 34_44. https://10.1387/RevPsicodidact.15702.
Guss, C. D., & Starker, U. (2023). The influence of emotion and emotion regulation complex problem_ solving performance. Systems, 11(6), 267_294. https://doi.org/10.3390/systems11060276.
Kasik, l., Jozsef Balazs, F., Guti, K., Gaspar, C., & Zsolnai, A., (2018). Social problem_ solving among disadvantaged and non _disadvantaged adolescents, European Journal of Special Needs Education, 2(32), 1_16. https://10.1080/08856257.2017.1300166.
Smith, J. D., Cruden, G. H., Rojas, L. M., Van Ryzin, M., Fu, E., Davis, M. M., & Brown, C. H. (2020). Parenting interventions in pediatric primary care: A systematic review. Pediatrics, 146(1). https://doi.org/10.1542/peds.2019_3548.
Supervia, P., Bordas, C. S., Robres, A, Blasco, R. L., & Cosculluela, C. L. (2023). Empathy, self_ esteem and satisfaction with life in adolescent. Children and Youth Services Review, 144, 106755. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106755.
Uygun, E. G., & Erus, S. M. (2024). The mediating roles of mindfulness in marriage and mindfulness in parenting in the relationship between parents dispositional mindfulness and emotion regulation of their children. Applied Research in Quality of Life, 19, 1075_1096. https://doi.org/10.1007/s11482_024_10280_6.
Xiao, W., Lin, X., Xu, X., Guo, H., Sun, B., & Jiang, H. (2021). The influence of emotion and empathy on decisions to help others. SAGE Open, 11(2), 1_9. https://doi.org/10.1177/2158244021101453.
Yilmaz, Z., 7 Tras, Z. (2019). The investigation of risk_ taking behavior in adolescents in terms of attachment styles and social problem_ solving. Asian Journal of Education and Training, 5(2), 343_348. https://doi.org/10.20448/journal.522.2019.52.343.348.
Zhou, M., & Ee, j. (2012). Development and validation of the social emotional competence questionnaire (SECQ). The International Journal of Emotional Education, 4(2), 27_42. https://doi,org/10.10372.Ft69172_000.