| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,537,338 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,962,082 |
مقایسه تنیدگی والدگری و سرمایة روانشناختی والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و کودکان بهنجار | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 14، شماره 54، تیر 1403، صفحه 205-230 اصل مقاله (667.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.62418.2353 | ||
| نویسندگان | ||
| ستاره حداد کاشانی1؛ عباسعلی حسین خانزاده* 2؛ عباس ابولقاسمی3 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
| 3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
| چکیده | ||
| اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و نافرمانی مقابلهای، از شایعترین اختلالهای دوران کودکی است که پیامدهای مخرب متفاوتی را برای والدین به همراه دارند. این پیامدها منجر به ایجاد چرخه معیوبی میشود که هم به والدین و هم به کودکان آسیب میرساند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسة تنیدگی والدگری و سرمایة روانشناختی والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزونکنشی، نافرمانی مقابلهای و کودکان بهنجار بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی والدین دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی (پایه یکم تا سوم) با اختلالهای نارسایی توجه-فزونکنشی، نافرمانی مقابلهای و بهنجار در سال تحصیلی 98-97 شهر کاشان، تشکیل میداد که از این میان 149 کودک داوطلب واجد شرایط انتخاب شد. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامة تشخیص علائم مرضی کودکان اسپیرافکین وگادو (1984)، پرسشنامة تنیدگی والدگری آبیدین (1991) و سرمایة روانشناختی لوتانز (2007) بود و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغییری، کروسکال والیس و یومان ویتنی تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که بین سرمایة روانشناختی وتنیدگی والدگری والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و کودکان بهنجار تفاوت معناداری دارد (05/0>P). نتایج نشان داد که حضور یک کودک با اختلالهای رفتاری و هیجانی، تنیدگی زیادی بر والدین و اعضای خانواده وارد میکند و میتواند جنبههایی از سلامت روان آنها را دستخوش تغییر کند؛ بنابراین آگاهی از این عوامل منجر به تسهیل ارائه خدمات آموزشی و درمانی خواهد شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی؛ اختلال نافرمانی مقابلهای؛ تنیدگی والدگری؛ سرمایه روانشناختی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
ارشاد سرابی، ر. هاشمی زرینی، ه. عبدالهی، م. (1396). مقایسه تنیدگی والدگری، سبکهای والدگری و حل مسئله اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم، نارسایی توجه/بیشفعالی و بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(4). 1-16.
استورا، چ. (1377). ترجمة پریرخ دادستان.، تنیدگی یا استرس، بیماری جدید تمدن، تهران: رشد.
اسماعیل پور، خ. میر، افروز. زارعی، الف. (1393). رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان. فصلنامه سلامت روانی کودک، 3(3). 1-13.
آقایی، ص. یوسفی، ز.(1396). تأثیر درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهبود سرمایه روانشناختی و ابعاد آن در مادران کودکان کمتوان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(2). 1-12.
امیری، م. موللی، گ. نسائیان، ع. حجازی، م. اسدی گندمانی، ر. (1396). تأثیر آموزش مدیریت رفتار بر علائم اختلال و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای. کارشناسیارشد. دانشگاه زنجان.
انجمن روانشناسی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ویراست پنجم. ترجمه: یحیی سید محمدی. (1394). تهران: روان.
برات نژاد، ک. (1396). بررسی رابطه بین سرسختی و حمایت اجتماعی ادراکشده با تنیدگی والدگری مادران دارای فرزندان معلول شهرستان گچساران. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه گچساران.
بیرامی، م. موحدی، ی. خدایاری، ف. (1393). مقایسه سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی والدین مددجویان مراکز توانبخشی با والدین کودکان بهنجار. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 3(2). 35-40.
تجلی، ف. جاویدی، ح. مهیار، ا. میرجعفری، ا. (1398). نقش پیشبینی کنندگی افسردگی، اضطراب، تنیدگی و شیوههای فرزندپروری مادران در رفتارهای نافرمانی مقابلهای و سلوک فرزندانشان. مطالعات روانشناختی، 15(3). 159-173.
توکلیزاده، ج. (1375). بررسی همهگیرشناسی اخـتلالات رفتـار ایـذایی و کمبـود توجـه در دانشآموزان دبستانی شهر گناباد. کارشناسیارشد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران.
حسینی، ر. (1395). مقایسه سبک زندگی و تابآوری در پدران دارای فرزندان اختلال نافرمانی مقابلهای و پدران دارای فرزندان عادی شهر بندرعباس. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه بندرعباس.
حیدری، ژ. حیدری، ح. (1395). مقایسه ویژگیهای روانشناختی و سرمایه روانشناختی مادران دارای کودکان پسر پیش فعال و مادران دارای کودکان پسر اوتیسم. کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم.
دادستان، پ. (1387). تنیدگی یا استرس. تهران: رشد.
دلاور، ع. (1387). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ بیست و چهارم، تهران: ویرایش.
شیخالاسلامی، ع. محمدی، ن. سید اسماعیلی قمی، ن. (1395). مقایسهی تنیدگی والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی و ناتوان یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 42-25.
طالبی، س. عظیمی لولتی، ح. شفاعت، ع. یزدانی، چ. جنتی، ی. (1397). تأثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرمایه روانشناختی والدین کودکان کم توجه/بیشفعال. مجله دانشکده علوم پزشکی مازندران، 28(170). 107-119.
فدایی، ز. دهقانی، م. طهماسیان، ک. فرهادی، ف. (1398). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی فرم کوتاه شاخص استرس مادران کودکان عادی 12-7 سال. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 8(2)،81-91.
فرخی، ا. سبزی، ن. (1394). شادکامی و ارائه الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای سرمایة روانشناختی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(43)،313-313.
فرزاد و؛ امامی پور، س. وکیل قاهانی، ف. (۱۳۹۰). بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه علائم مرضی کودکان بر روی کودکان کار. تحقیقات روانشناختی، 3(11)، 1-11.
فروهر، ه. جمشیدیان، ا. (1390). تبیین رابطه سرمایه روانشناختی و کارآفرینی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 8(2)،83-100.
کاظمی، ل. (1395). بررسی استرس والدگری، رضایت زناشویی و کارکردهای خانوادگی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی و مادران دارای کودکان عادی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه گیلان.
کردستانی، د. (1394). تأثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران بر استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای. مجله مطالعات ناتوانی، 4(6). 198-204.
گنجی، م. (1398). روانشناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM5. تهران: ساوالان.
محمد اسماعیل، ا. علیپور، ا. (1381). بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 1(3)،254-239.
نصرتیمهر، س. بستان، نبی. (1397). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با جهتگیری مذهبی و رضایتمندی زناشویی در زوجین متقاضی طلاق. مجلهی پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 15-29.
هاشمی نصرتآباد، ت. باباپور خیرالدین، ج. بهادری خسروشاهی، ج. (1390). نقش سرمایه روانشناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 4(1)، 123-144.
یوسفی، ش. سلطانی، ع. تیموری، س. (1388). مقایسه تنش والدگری مادران کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص توجه با مادران کودکان بهنجار. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 11(2). 1-11.
References
Arthur, D, P, Mak, Alicia, k, W, Chan, Phillis, K, L, Chan. (2020). Diagnostic Outcomes of Childhood ADHD in Chinese Adults. Journal of attention disorder. 24(1), 126-135.
Canals, J., Morales-Hidalgo, P., Jané, MC., Domènech, E. (2018). ADHD prevalence in Spanish preschoolers: comorbidity, socio-demographic factors, and functional consequences. J Atten Disord. 22(2), 143-153.
Chen Y-C, Hwang-Gu S-L, Ni H-C, Liang SH-Y, Lin H-Y, Lin C-F, et al. (2017).Relationship between parenting stress and informant discrepancies on symptoms of ADHD/ODD and internalizing behaviors in preschool children. PLoS ONE, 12(10) 0-13.
DeLoatche, K. J).2015(. Parent-child interaction therapy as a treatment for ADHD in early childhood: A multiple baseline single-case design. Unpublished doctoral dissertation, College of Education, University of South Florida, Tampa Bay, Florida.
Ditzen, B., Schmidt, S., Strauss, B., Nater, U.M., Ehlert, U., & Heinrichs, N. (2008). Adult attachment and social support interact to reduce psychological but not cortisol responses to stress. Journal of Psychosomatic Research, 64(5), 479-486.
Emily, K., Hamovitch, Mary C. Acri & Lindsay, A. Bornheimer. (2019). An analysis of the relationship between parenting self-efficacy, the quality of parenting, and parental and child emotional health, Journal of Family Social Work, 1-8.
Karimirad, M.R., Seyedfatemi, N., Oghli, S.H., Noorian, S., Amini, E. (2019). Resilience of mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder and its related underlying factors. Journal of Preventive Epidemiology, 4(2).
Kring, A., Johnson, S., Davison, G., & Neale, J. (2014). Abnormal psychology (12th Ed.). Washington: John Wiley & Sons.
Manti, F., Giovannone, F., and Sogos, C. (2019). Parental Stress of Preschool Children with Generalized Anxiety or Oppositional Defiant Disorder. ORIGINAL RESEARCH published, 7(415).
Safary, S., Faramarzi S., Abedi, A. (2014). Effectiveness of Cognitive- behavioral Play Therapy on Behavioral Symptoms of Disobedient Students. Journal of Urumieh Medical Science University. 25(3), 258-267. [In Persian]
استناد به این مقاله: حداد کاشانی، ستاره.، حسینخانزاده، عباسعلی.، ابوالقاسمی، عباس. (1403). مقایسه تنیدگی والدگری و سرمایة روانشناختی والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و کودکان بهنجار، روانشناسی افراد استثنایی، 14(54)، 205-230. DOI: 10.22054/JPE.2022.62418.2353
Psychology of Exceptional Individuals is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 960 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 387 |
||