ارشاد سرابی، ر. هاشمی زرینی، ه. عبدالهی، م. (1396). مقایسه تنیدگی والدگری، سبکهای والدگری و حل مسئله اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم، نارسایی توجه/بیشفعالی و بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(4). 1-16.
استورا، چ. (1377). ترجمة پریرخ دادستان.، تنیدگی یا استرس، بیماری جدید تمدن، تهران: رشد.
اسماعیل پور، خ. میر، افروز. زارعی، الف. (1393). رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان. فصلنامه سلامت روانی کودک، 3(3). 1-13.
آقایی، ص. یوسفی، ز.(1396). تأثیر درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهبود سرمایه روانشناختی و ابعاد آن در مادران کودکان کمتوان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(2). 1-12.
امیری، م. موللی، گ. نسائیان، ع. حجازی، م. اسدی گندمانی، ر. (1396). تأثیر آموزش مدیریت رفتار بر علائم اختلال و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای. کارشناسیارشد. دانشگاه زنجان.
انجمن روانشناسی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. ویراست پنجم. ترجمه: یحیی سید محمدی. (1394). تهران: روان.
برات نژاد، ک. (1396). بررسی رابطه بین سرسختی و حمایت اجتماعی ادراکشده با تنیدگی والدگری مادران دارای فرزندان معلول شهرستان گچساران. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه گچساران.
بیرامی، م. موحدی، ی. خدایاری، ف. (1393). مقایسه سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی والدین مددجویان مراکز توانبخشی با والدین کودکان بهنجار. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 3(2). 35-40.
تجلی، ف. جاویدی، ح. مهیار، ا. میرجعفری، ا. (1398). نقش پیشبینی کنندگی افسردگی، اضطراب، تنیدگی و شیوههای فرزندپروری مادران در رفتارهای نافرمانی مقابلهای و سلوک فرزندانشان. مطالعات روانشناختی، 15(3). 159-173.
توکلیزاده، ج. (1375). بررسی همهگیرشناسی اخـتلالات رفتـار ایـذایی و کمبـود توجـه در دانشآموزان دبستانی شهر گناباد. کارشناسیارشد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران.
حسینی، ر. (1395). مقایسه سبک زندگی و تابآوری در پدران دارای فرزندان اختلال نافرمانی مقابلهای و پدران دارای فرزندان عادی شهر بندرعباس. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه بندرعباس.
حیدری، ژ. حیدری، ح. (1395). مقایسه ویژگیهای روانشناختی و سرمایه روانشناختی مادران دارای کودکان پسر پیش فعال و مادران دارای کودکان پسر اوتیسم. کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم.
دادستان، پ. (1387). تنیدگی یا استرس. تهران: رشد.
دلاور، ع. (1387). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ بیست و چهارم، تهران: ویرایش.
شیخالاسلامی، ع. محمدی، ن. سید اسماعیلی قمی، ن. (1395). مقایسهی تنیدگی والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی و ناتوان یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 42-25.
طالبی، س. عظیمی لولتی، ح. شفاعت، ع. یزدانی، چ. جنتی، ی. (1397). تأثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرمایه روانشناختی والدین کودکان کم توجه/بیشفعال. مجله دانشکده علوم پزشکی مازندران، 28(170). 107-119.
فدایی، ز. دهقانی، م. طهماسیان، ک. فرهادی، ف. (1398). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی فرم کوتاه شاخص استرس مادران کودکان عادی 12-7 سال. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 8(2)،81-91.
فرخی، ا. سبزی، ن. (1394). شادکامی و ارائه الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای سرمایة روانشناختی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(43)،313-313.
فرزاد و؛ امامی پور، س. وکیل قاهانی، ف. (۱۳۹۰). بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه علائم مرضی کودکان بر روی کودکان کار. تحقیقات روانشناختی، 3(11)، 1-11.
فروهر، ه. جمشیدیان، ا. (1390). تبیین رابطه سرمایه روانشناختی و کارآفرینی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاه. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 8(2)،83-100.
کاظمی، ل. (1395). بررسی استرس والدگری، رضایت زناشویی و کارکردهای خانوادگی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی و مادران دارای کودکان عادی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه گیلان.
کردستانی، د. (1394). تأثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران بر استرس والدگری و مشکلات رفتاری کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای. مجله مطالعات ناتوانی، 4(6). 198-204.
گنجی، م. (1398). روانشناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM5. تهران: ساوالان.
محمد اسماعیل، ا. علیپور، ا. (1381). بررسی مقدماتی اعتبار و روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 1(3)،254-239.
نصرتیمهر، س. بستان، نبی. (1397). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با جهتگیری مذهبی و رضایتمندی زناشویی در زوجین متقاضی طلاق. مجلهی پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 15-29.
هاشمی نصرتآباد، ت. باباپور خیرالدین، ج. بهادری خسروشاهی، ج. (1390). نقش سرمایه روانشناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 4(1)، 123-144.
یوسفی، ش. سلطانی، ع. تیموری، س. (1388). مقایسه تنش والدگری مادران کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص توجه با مادران کودکان بهنجار. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 11(2). 1-11.
References
Arthur, D, P, Mak, Alicia, k, W, Chan, Phillis, K, L, Chan. (2020). Diagnostic Outcomes of Childhood ADHD in Chinese Adults. Journal of attention disorder. 24(1), 126-135.
Canals, J., Morales-Hidalgo, P., Jané, MC., Domènech, E. (2018). ADHD prevalence in Spanish preschoolers: comorbidity, socio-demographic factors, and functional consequences. J Atten Disord. 22(2), 143-153.
Chen Y-C, Hwang-Gu S-L, Ni H-C, Liang SH-Y, Lin H-Y, Lin C-F, et al. (2017).Relationship between parenting stress and informant discrepancies on symptoms of ADHD/ODD and internalizing behaviors in preschool children. PLoS ONE, 12(10) 0-13.
DeLoatche, K. J).2015(. Parent-child interaction therapy as a treatment for ADHD in early childhood: A multiple baseline single-case design. Unpublished doctoral dissertation, College of Education, University of South Florida, Tampa Bay, Florida.
Ditzen, B., Schmidt, S., Strauss, B., Nater, U.M., Ehlert, U., & Heinrichs, N. (2008). Adult attachment and social support interact to reduce psychological but not cortisol responses to stress. Journal of Psychosomatic Research, 64(5), 479-486.
Emily, K., Hamovitch, Mary C. Acri & Lindsay, A. Bornheimer. (2019). An analysis of the relationship between parenting self-efficacy, the quality of parenting, and parental and child emotional health, Journal of Family Social Work, 1-8.
Karimirad, M.R., Seyedfatemi, N., Oghli, S.H., Noorian, S., Amini, E. (2019). Resilience of mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder and its related underlying factors. Journal of Preventive Epidemiology, 4(2).
Kring, A., Johnson, S., Davison, G., & Neale, J. (2014). Abnormal psychology (12th Ed.). Washington: John Wiley & Sons.
Manti, F., Giovannone, F., and Sogos, C. (2019). Parental Stress of Preschool Children with Generalized Anxiety or Oppositional Defiant Disorder. ORIGINAL RESEARCH published, 7(415).
Safary, S., Faramarzi S., Abedi, A. (2014). Effectiveness of Cognitive- behavioral Play Therapy on Behavioral Symptoms of Disobedient Students. Journal of Urumieh Medical Science University. 25(3), 258-267. [In Persian]
استناد به این مقاله: حداد کاشانی، ستاره.، حسینخانزاده، عباسعلی.، ابوالقاسمی، عباس. (1403). مقایسه تنیدگی والدگری و سرمایة روانشناختی والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و کودکان بهنجار،
روانشناسی افراد استثنایی، 14(54)، 205-230. DOI: 10.22054/JPE.2022.62418.2353
Psychology of Exceptional Individuals is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.