| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,461,572 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,413 |
طراحی مدل شایستگیهای معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| دوره 8، شماره 32، دی 1403، صفحه 173-193 اصل مقاله (1.61 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.80427.1759 | ||
| نویسندگان | ||
| سلیم کاظمی* 1؛ مرتضی جاویدپور2؛ میرمصطفی سعیدی اردبیلی3؛ افشین دیوبند4 | ||
| 1نویسنده مسئول، استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. رایانامه: salim.kazami@yahoo.com | ||
| 2دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. رایانامه: morteza.aytak@yahoo.com | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| 4کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. رایانامه: afshin.divband@gmail.com | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگیهای معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحلهای Sandelowski and Barroso (2007) انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپشده در حوزه شایستگی های معلمان در بین سالهای 2000 تا 2024 است. در این راستا، کلیدواژههای مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بهدستآمده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش موردبررسی قرار گرفتند که درنهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) از طریق نرمافزار MaxQDA2020 تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس نتایج تحلیل دادهها برای جمعآوری دادهها 52 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی دسته بندی شدند که عبارتاند از شایستگی های فردی (عملکرد فردی، خودکارآمدی فردی و مهارت های ارتباطی)، شایستگی-های سازمانی (نوآوری سازمانی، تحول سازمانی مثبت، اشتراک دانش و یادگیری سازمانی) و شایستگیهای حرفهای (شایستگی آموزشی، شایستگی پژوهشی و شایستگی دیجیتال). با توجه به یافته ها میتوان شایستگی معلمان را در سازمانهای آموزشی توسعه داد و معلمان را تشویق به ایجاد خلاقیت و نوآوری در وظایفشان تشویق کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معلم؛ شایستگیهای معلمان؛ مدرسه؛ سازمانهای آموزشی | ||
| مراجع | ||
|
الماسی، حجت اله، زارعی زوارکی، اسماعیل، نیلی احمدآبادی، محمدرضا و دلاور، علی. (1396). ارزشیابی برنامه درسی کارورزی چهار در دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل ارزشیابی هدف محور تایلر. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی. 5(1). 24-1.Dor. 20.1001.1.24765686.1396.5.1.1.5
دانشپژوه، زهرا و فرزاد، ولیالله. (1395). ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5(4)، 170-135. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78813.html
دیباییصابر، محسن، عباسی، عفت، فتحی واجارگاه، کوروش و صفایی موحد، سعید. (1395). تبیین مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران. دو فصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری. 13(2)، 85-71. .doi: 10.22070/tlr.2017.13.2.109
رضایت، غلامحسین و صادق بیگی، منیژه. (1398). تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 17(1)، 104-75. https://noavaryedu.oerp.ir/article_79140.html
گل صنم لو، محمد، نعیمی، ابراهیم، و خورسندی طاسکوه، علی. (1400). طراحی الگوی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 24(10)، 180-222. Dor. 20.1001.1.1735501.1400.24.90.6.6
مهدوی هزاوه، منصوره، ملکی، حسن، مهرمحمدی، محمود، و عباسپور، عباس. (1395). بررسی تطبیقی نظام برنامه درسی مبتنی بر شایستگیها در برنامه تربیتمعلم دوره ابتدایی کشورهای مالزی، هندوستان و ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 11(41)، 64-23. Dor. 20.1001.1.17354986.1395.11.41.2.0
Almasi, H., Zarei Zawarki, I., Nili Ahmedabadi, M., & Delavar, A. (2016). Evaluation of internship curriculum in Farhangian University based on Tyler's goal-oriented evaluation model. Quarterly scientific research teaching research journal, 5(1). 24-1. [In Persian]
Danesh pazhouh, Z., & Farzad, V. (2015). Evaluation of professional skills of elementary school teachers. Journal of Educational Innovations, 5(4), 135-170. [In Persian]
Dibaei Saber, M., Abbassi, E., Fathi Vajargah, K., & Safaei Movahed, S. (2020). Defining the Professional Competency Components of Teachers and the Analysis of it's Position in High Level Documents of Iran's Education. Teaching and Learning Research, 13(2), 109-123. doi: 10.22070/tlr.2017.13.2.109. [In Persian]
Golsanamlu, M., Naeimi, E., Khorsandi Tasko, A., & Seyyed Sadraddin, S. S. (2021). Designing a good teacher model based on the Fundamental Reform Document of Education (FRDE). Basij Strategic Studies, 24(90), 179-222. [In Persian]
Hossein Rezāyat, G., & Sādeq Beygi, M. (2018). Developing a competency model for teachers of Iranian public high schools. Journal of Educational Innovations, 17(1), 75-104. [In Persian]
Huntly. Helen. (2017). Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions of Competence, The Australian Educational Researcher. 35(1); 125-145. DOI:10.1007/BF03216878
Mahdavi, M., Maleki, H., Mehrmohammadi, M., & Abbaspour, A. (2016). A comparative study on the teacher education curriculums at the elementary levels based on the competency-based approach in Malaysia, India and Iran. Journal of Curriculum Studies, 11(41), 23-64. [In Persian]
Murray. E & Durkin. K & Chao. T & Star, J. R & Vig, R. (2018). Exploring Connections between Content Knowledge, Pedagogical Content Knowledge, and the Opportunities to Learn Mathematics: Findings from the TEDS-M Dataset. Mathematics Teacher Education and Development. 20(1). 4-22. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1173354.pdf
Nguyen, N. T. L. (2023). How to develop four competencies for teacher educators. In Frontiers in Education , 8(1); 423-445. doi: 10.3389/feduc.2023.1147143
Rahayu, W. P., Churiyah, M., Martha, J. A., & Basuki, A. (2020). Analysis professional and pedagogic competencies on professional teacher education participants in position phase 1 study programs of business and marketing education. Journal of Education and Social Science, 14(1), 19-28.
Redecker. G. (2018). Teacher competency development, Educational Leadership, 4(8), 6-13.
Rodriguz, V., Solis, L., Mascio, B., Gouley, K. K., P. A., & Brotman, L. M. (2020). With awareness comes competency: The five awarenesses of teaching as a framwork for understanding teacher socil-emotional competency and well-being. Earli Education and Development, 31(7), 940-972.
Ryan, T., Henderson, M., & Phillips, M. (2020). Digitally recorded assessment feedback in a secondary school context: student engagement, perception and impact. Technology, Pedagogy and Education, 29(3), 311–325
Sarigöz, O. Bolat Y. (2018). Examination of the Competencies of the Pre-Service Teachers Studying at the Education Faculties about the Educational Program Literacy. International Journal of Educational Administration and Policy Studies. 10(9), 103-110.
Singla. R, MacMillan, R. B. Janke, S. (2019). Educational skills, New York: Peter Lang.
Sun, C., Shute, V. J., Stewart, A., Yonehiro, J., Duran, N., & D'Mello, S. (2020). Towards a generalized competency model of collaborative problem solving. Computers & Education, 143, 103672.
Villanueva, J. (2019). Competencies of Technical-Vocational Teachers of the College of Education: Bases for Comprehensive Training Program. African Educational Research Journal, 6(3), 203- 212. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 359 |
||