| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,037,520 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,806,042 |
نقش نگرش معلمان و فرهنگ مدرسه در پیش بینی خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 8، دوره 9، شماره 34، تیر 1404، صفحه 223-246 اصل مقاله (1.63 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.80773.1767 | ||
| نویسندگان | ||
| عادل زاهد بابلان1؛ رزا حسین زاده* 2؛ ساناز حنیفی کلشانی2 | ||
| 1استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران. | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام این تحقیق مطالعه نقش نگرش معلمان و فرهنگ مدرسه در پیشبینی خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و ماهیت این تحقیق از نوع کمی و از نظر شیوه اجرا هم تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که تعداد آنان 2600 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه تعداد 335 نفر(مرد و زن) با میانگین سنی 40 سال و مدرک تحصیلی غالبا لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری، تعیین شد که این نمونه آزمودنیها بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی معلم اسچانن، موران و وولفولک (2001)، پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه گرونرت (2005) و پرسشنامه استاندارد نگرش حرفهای معلمان اقبال (2013) بودند که به مدت دو ماه به صورت مجازی و آنلاین، در برنامه ی شاد صورت گرفته است. و با روش رگرسیون و با استفاده از نرم افزار spss25 تحلیل شد. نتیجه اینکه، مدل کلی رگرسیونی مورد تایید واقع شد و نگرش معلمان و فرهنگ مدرسه توانستند خودکارآمدی معلمان را به صورت همزمان پیشبینی کنند (p<0.05). در نهایت با توجه به اهمیت نگرش حرفهای معلمان و فرهنگ مدرسه در راستای خودکارآمدی معلمان برگزاری آموزشهای مستمر و حرفهای، ایجاد فضایی مشترک برای اشتراک تجربیات، اعطای فرصت به معلمان برای مشارکت در تصمیمگیریهای مدرسه، تشویق به رشد حرفهای، ارتقاء مهارتهای روابط انسانی و ارتقاء فرهنگ تحول و نوآوری پیشنهاد میشوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "نگرش معلمان"؛ "فرهنگ مدرسه"؛ "خودکارآمدی معلمان"؛ "دوره ابتدایی" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 924 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |
||