| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,821,208 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,997,500 |
تبیین ابعاد الگوهای برنامه درسی شایستگی محور به منظور تعیین شاخصها و مولفههای اساسی | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 6، دوره 5، شماره 14، فروردین 1403، صفحه 155-180 اصل مقاله (1.11 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2024.81946.389 | ||
| نویسنده | ||
| مهدیه کریمی* | ||
| آموزش و پرورش | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش اولویتبندی مهمترین شاخصها و مؤلفههای الگوهای برنامهدرسی شایستگی محور است.از مهمترین موضوعات در حوزه برنامهدرسی، طراحی و ارائه الگوی برنامه درسی شایستگیمحور است، بطوری که اندیشمندان و پژوهشگران متعددی در این رابطه به نظریه پردازی پرداخته و الگوهای متعددی با مؤلفهها و شاخصههای متفاوت و گاهاً مشترک ارائه نمودهاند. با توجه به تعدد الگوهای ارائه شده با وسعت شاخصهها و مؤلفه های مطرح شده در هر کدام از آنها شناسایی، ارزیابی و اولویتبندی این الگوها از منظر کاربرد و اثرگذاری بهتر، کاری بس دشوار است. از این رو بررسی و اولویتبندی مهمترین شاخصههای مطرح شده در این الگوها و شناسایی مؤلفههای پرتکرار که نشان دهنده اهمیت آن مؤلفه است میتواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. به همین منظور در این پژوهش با بهره گیری از رویکردی تطبیقی و به روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی، شناسایی و ارزیابی مؤلفههای چهار الگوی برنامهدرسی شایستگی محور مطرح شده از سوی چادها(2006)، ریان(2011)، دیلمور و همکاران(2001) و ریچاردز (2013) پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که شاخصهها و مؤلفههای پرتکرار و دارای اولویت در این الگوها، مؤلفه های آموزش، روشهای تدریس و ارزشیابی هستند. همچنین مؤلفههایی نظیر مصادیق شایستگی و فرآیند یادگیری نیز در اولویت بعدی قرار دارد. آنچه از یافتههای پژوهش حاصل گردید، این موضوع بود که شاخصهها و مؤلفههای مشترک و پرتکرار از نقش تعیین کنندگی بالاتری نسبت به مؤلفهها و شاخصههای کم تکرار برخوردارند، بنابراین استفاده از مؤلفههای پرتکرار در الگوهای پیشنهادی آتی میتواند اثرات مطلوبتری در حوزه برنامهدرسی شایستگی محور داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامهدرسی شایستگی محور؛ چادها؛ ریان؛ دیلمور و همکاران؛ ریچاردز | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |
||