| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,206 |
| تعداد مقالات | 17,976 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,206,709 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,896,270 |
تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی از حیث توجه به شکوفاسازی مهارتهای نوشتاری و درک و فهم دانشآموزان | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 3، دوره 5، شماره 14، فروردین 1403، صفحه 73-102 اصل مقاله (1.41 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2024.81009.385 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر جدیدی محمدآبادی؛ فریبا درتاج* ؛ آزیتا سلاجقه | ||
| استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی از حیث توجه به شکوفاسازی مهارتهای نوشتاری و درک و فهم دانشآموزان است تا از این طریق متوجه بشویم که چه میزان به این دو مهارت در کتب فارسی پرداخته اند. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و با توجه به ماهیت مقیاس اندازهگیری از نوع اسمی است. پژوهش حاضر از لحاظ اجرا از نوع توصیفی_ تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتب فارسی مقطع ابتدایی دانشآموزان(پایه اول تا ششم) در سال تحصیلی1402_1403 است. روش نمونه گیری به شیوه تمام شمار بود. ابزار اندازه گیری داده ها چک لیست نحلیل محتوای کتب فارسی دوره دبستان، محقق ساخته بوده که بر مبنای مولفه های مهارت نوشتاری و درک و فهم ساخته شده است. مولفه های مهارت نوشتاری شامل نوشتن غیر فعال، نوشتن نیمه فعال و نوشتن فعال می شود. مولفه درک و فهم، درک مطلب، است که تمامی کتب نوشتاری و خوانداری دوره دبستان بر اساس چک لیست خودساخته مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه ای که از این تحلیل بدست آمد میتوان گفت به طور کلی از مجموع دادههای موجود، بیشترین داده مربوط به کتاب نوشتاری است. پایه و اساس مهارت نوشتاری و درک و فهم از دوره دبستان آغاز می شود. در درک و فهم کتاب خوانداری توجه بیشتری نسبت به درک مطلب دارد و بین پایه های مختلف در میزان مطالب موجود بحث نوشتاری و درک و فهم تفاوت معنی داری وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل محتوا؛ درک و فهم؛ کتب فارسی؛ مهارت نوشتاری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |
||