| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,952 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,074,624 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,834,244 |
بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس انگیزه خواندن (RMQ) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 15، شماره 58، دی 1403، صفحه 41-67 اصل مقاله (1.49 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2024.72294.3442 | ||
| نویسندگان | ||
| مجتبی خلیلی زارچی* 1؛ منیژه شهنی ییلاق2 | ||
| 1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
| 2استاد دانشکده روانشناسی و تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| چکیده | ||
| چکیده این پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه انگیزه خواندن انجام شده. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای پیمایشی و توسعه ابزار به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان یزد بود. شرکت کنندگان شامل یک گروه نمونه 300 نفری از دانش آموزان پایه ششم شهر یزد سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه انگیزش خواندن شیفل و شافنر (2016) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روشهای تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS26 و Smart PLS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه از هفت عامل تشکیل شده و از شاخص های برازش مناسبی برخوردار است . ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن بین 77/0 تا 92/0 نوسان داشت. در نهایت، نسخه فارسی پرسشنامه "انگیزش خواندن"، برای سنجش دلایل مختلفی که دانش آموزان ایرانی به خواندن میپردازند، از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در موقعیت های پژوهشی، آموزشی و بالینی استفاده کرد . | ||
| کلیدواژهها | ||
| پرسشنامه انگیزش خواندن؛ پایایی؛ روایی؛ ساختار عاملی | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، بیتا، کدیور، پروین، و کامکاری، کامبیز. (1399). پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس جو مدرسه با میانجیگری راهبردهای فراشناختی خواندن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. خانوادهدرمانی کاربردی، 1(4)، 197-179. https://doi.org/10.22034/aftj.2022.259519.1034
امیریان، سیده خدیجه، و حسینی دهشیری، افضل السادات. (1403). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سنجش ارزشهای اخلاقی در دانشجویان: رویکرد اخلاق سه وجهی به روانشناسی اخلاق. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 14 (56)، 103 – 130.
https://doi.org/10.22054/jem.2024.72645.34
احتسابی، اکرم، فرامرزی، سالار، احتشامزاده، پروین، بختیارپور، سعید، و قمرانی، امیر. (1401). اثربخشی بسته آموزشی کارکرد اجرایی مبتنی بر دلیس کاپلان بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. دوفصلنامه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، (2)3، 21-32. https://doi.org/10.22034/aftj.2022.259519.1034
اداوی، حمیده، قدمپور، عزتاله، و عباسی، محمد. (1400). نقش واسطهای نگرش به خواندن در راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش به خواندن والدین با انگیزش خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن. فصلنامه رویش روانشناسی، 12(3)، 14-1. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1400.10.12.6.8
اصغری نکاح، سید محسن. (1401). طراحی برنامه بازیدرمانی زبانشناختی ساختارمند، ویژه اختلال خواندن: مبانی و راهکارها. فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 2(168)، 82-69. https://doi.org/10.22054/jem.2024.70934.3411
آرائی، مهدیه، رحیمی، مهدی، و زارعی، مریم. (1397). اثربخشی کتابدرمانی تحولی بر ابعاد انگیزش خواندن دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 8 (1)، 394-379. https://doi.org/10.1177/0731948720958128
حسینیان، سیمین، کریمی، سارا، و پیمان پاک، فائزه. (1402). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوران مدرسه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 14 (54)، 56 - 78. https://doi.org/10.22054/jem.2024.70934.3411
خلیلی زارچی، مجتبی. (1398). پیشبینی درک مطلب بر اساس انگیزش خواندن و نگرش نسبت به خواندن در بین دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
ده قطبالدینی، محمد، و احدی، حسن. (1393). تأثیر عوامل انگیزشی-اجتماعی در خانه و مدرسه بر نگرش نسبت به خواندن دانشآموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(35)، 85-74. https://doi.org/10.1080/02702711.2017.1400482
رسولزاده، بهزاد. (1397). فراتحلیل متغیرهای مرتبط با عملکرد دانشآموزان دوره ابتدایی در مهارت خواندن. فصلنامه تدریس پژوهی، 6(7)، 48-33.
سادات معراجی سعید، پریا، و عالی، آمنه (1401). اثربخشی زبانآموزی به شیوه کل خوانی در بهبود مهارت خواندن کودکان پیشدبستانی. فصلنامه آموزش پژوهی، 8(31)، 25-35. https://doi.org/10.1002/rrq.462
صادقی، فرزانه، فتحیآذر، اسکندر، میرنسب، میرمحمود، و واحدی، شهرام. (1397). اثربخشی تلفیقی راهبردهای خودنظارتی و سکوسازی فراشناختی بر درک مطلب و انگیزش خواندن دانشآموزان پایه چهارم. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(5)، 105-91. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4760870
یحییزاد، آیدا، و حسین خانزاده، عباسعلی. (1394). اثربخشی داستانخوانی بر افزایش انگیزش خواندن دانشآموزان با نارسا خوانی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 3(2)، 51-40. https://doi.org/10.1080/02763877.2022.2156968
یحییزاده، آیدا، کریمی، رقیه، و حسننیا جوشری، مهدیس. (1395). سطح انگیزش، خودپنداشت و نگرش نسبت به خواندن در دانشآموزان نارساخوان. فصلنامه روان کودک، 3(3). 42-31.https://doi.org/10.1002/rrq.462
Adavi, H., Ghadampour, E., & Abbasi, M. (2021). The mediating role of reading attitude in cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' reading attitude and reading motivation of students with reading difficulties. Rooyesh-e-Ravanshenasi, 12(3), 1-14. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1400.10.12.6.8 [In Persian]
Amirian, S. K., & Hosseini Dehshiri, A. (2024). Psychometric properties of the Moral Values Assessment Questionnaire in students: A tripartite ethics approach to moral psychology. Educational Measurement, 14(56), 103-130. https://doi.org/10.22054/jem.2024.72645.34 [In Persian]
Andreassen, R., & Bråten, I. (2010). Examining the prediction of reading comprehension on different multiple-choice tests. Journal of Research in Reading, 33(3), 263–283. doi:10.1111/j.1467-9817 2009.01413.
Araei, M., Rahimi, M., & Zarei, M. (2018). The effectiveness of developmental bibliotherapy on dimensions of reading motivation of third-grade female elementary students. Library and Information Science, 8(1), 379-394. https://doi.org/10.1177/0731948720958128 [In Persian]
Asghari Nekah, S. M. (2022). Designing a structured linguistic play therapy program for reading disorders: Foundations and strategies. Exceptional Education, 2(168), 69-82. https://doi.org/10.22054/jem.2024.70934.3411 [In Persian]
Budianto, A., Setyosari, P., Kuswandi, D., & Ulfa, S. (2022). Summaries writing to enhance reading comprehension: Systematic literature review from 2014 to 2021. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 8(1), 149-161. https://doi.org/10.1080/02702711.2017.1400482
Davis, M. H., Tonks, S. M., Hock, M., Wang, W., & Rodriguez, A. (2018). A review of reading motivation scales. Reading Psychology, 39(2), 121–187. https://doi.org/10.1080/02702711.2017.1400482
Dehghotbedini, M., & Ahadi, H. (2014). The effect of motivational-social factors at home and school on reading attitude of fourth and fifth grade elementary students. Research in Curriculum Planning, 9(35), 74-85. https://doi.org/10.1080/02702711.2017.1400482 [In Persian]
Dewan, P. (2022). Leisure Reading as a Mindfulness Activity: The Implications for Academic Reference Librarians. The Reference Librarian, 2(6), 1-17. https://doi.org/10.1080/02763877.2022.2156968
Ebrahimi, B., Kadivar, P., & Kamkari, K. (2020). Predicting academic motivation based on school climate with the mediation of metacognitive reading strategies in students with learning disabilities. Applied Family Therapy, 1(4), 179-197. https://doi.org/10.22034/aftj.2022.259519.1034 [In Persian]
Ehtesabi, A., Faramarzi, S., Ehteshamzadeh, P., Bakhtiyarpour, S., & Ghamarani, A. (2022). The effectiveness of Delis-Kaplan executive function training package on reading performance of dyslexic students. Biannual Journal of Psychological Studies of Adolescents and Youth, 3(2), 21-32. https://doi.org/10.22034/aftj.2022.259519.1034 [In Persian]
Hosseinian, S., Karimi, S., & Peyman Pak, F. (2023). Psychometric properties of the Persian version of School Counselors' Self-Efficacy Sources Scale. Educational Measurement, 14(54), 56-78. https://doi.org/10.22054/jem.2024.70934.3411 [In Persian]
Jones, S. (2022). Turning Away from Anti‐Blackness: A Critical Review of Adolescent Reading Motivation Research. Reading Research Quarterly, 4(57), 1107-1127. https://doi.org/10.1002/rrq.462
Kanonire, T., Lubenko, J., & Kuzmina, Y. (2020). The effects of intrinsic and extrinsic reading motivation on reading performance in elementary school. Journal of Research in Childhood Education, 13(3), 1-13. https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1822961.
Kanonire, T., Lubenko, J., & Kuzmina, Y. (2020). The effects of intrinsic and extrinsic reading motivation on reading performance in elementary school. Journal of Research in Childhood Education, 13(3), 1-13. https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1822961
Kanonire, T., Lubenko, J., & Kuzmina, Y. (2022). The effects of intrinsic and extrinsic reading motivation on reading performance in elementary school. Journal of Research in Childhood Education, 36(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1822961.
Kavanagh, L. (2019). Relations between children's reading motivation, activity and performance at the end of primary school. Journal of Research in Reading, 42(3-4), 562-582. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12284
Kelso, K., Whitworth, A., & Leitão, S. (2022). Profiles of oral and reading comprehension in poor comprehenders. Reading & Writing Quarterly, 2(23), 1-18. https://doi.org/10.1080/10573569.2021.1982432
Khalili Zarghi, M. (2019). Predicting reading comprehension based on reading motivation and attitude toward reading among sixth grade elementary students in Yazd (Master's thesis). Qom University. [In Persian]
Li, D., & Liew, J. (2023). Parenting Practices and Home Learning Environments that Promote Reading Motivation, Engagement, and Competence in Chinese Immigrant Families: A Cultural and Self-Determination Perspective to Literacy Development in Early Childhood In Family Literacy Practices in Asian and Latinx Families. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.2307/1131308
Liao, X., Zhu, X., & Zhao, P. (2022). The mediating effects of reading amount and strategy use in the relationship between intrinsic reading motivation and comprehension: differences between Grade 4 and Grade 6 students. Reading and Writing, 35(5), 1091-1118.
Locher, F. M., Becker, S., & Pfost, M. (2019). The relation between students’ intrinsic reading motivation and book reading in recreational and school contexts. AERA Open, 5(2), 44-52, 2332858419852041. https://doi.org/10.1177/2332858419852041.
Logan, S., & Johnston, R.S. (2010). Investigating gender differences in reading. Educational Review, 62(2), 175–187. https://doi.org/10.1080/00131911003637006
McBreen, M., & Savage, R. (2022). The impact of a cognitive and motivational reading intervention on the reading achievement and motivation of students at-risk for reading difficulties. Learning Disability Quarterly, 45(3), 199-211. https://doi.org/10.1177/0731948720958128
Miyamoto, A., Murayama, K., & Lechner, C. M. (2020). The developmental trajectory of intrinsic reading motivation: Measurement invariance, group variations, and implications for reading profciency. Contemporary Educational Psychology, 63(2), 101-121. https://doi.org/10.1177/0731948720958128
Nevo, E., Vaknin-Nusbaum, V., & Gambrell, L. (2019). Reading motivation in kindergartners and 1st-graders. Journal of Research in Childhood Education, 33(4), 610-622. https://doi.org/10.1080/02568543.2019.1647316
Pelletier, D., Gilbert, W., Guay, F., & Falardeau, É. (2022). Teachers, Parents and Peers Support in Reading Predicting Changes in Reading Motivation among Fourth to Sixth Graders: A Systematic Literature Review. Reading Psychology, 5, 1-32. https://doi.org/10.1080/02702711.2022.2106332
Rasoulzadeh, B. (2018). Meta-analysis of variables related to elementary students' performance in reading skills. Teaching Research, 6(7), 33-48. [In Persian]
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Cognitive evaluation theory, part I: The effects of rewards, feedback, 123 and other external events on intrinsic motivation. In R. M. Ryan & E. L. Deci (Eds.), Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York.
Sadat Meraji, S. P., & Aali, A. (2022). The effectiveness of whole language approach in improving reading skills of preschool children. Educational Research, 8(31), 25-35. https://doi.org/10.1002/rrq.462 [In Persian]
Sadeghi, F., Fathi Azar, E., Mirnasab, M. M., & Vahedi, S. (2018). The effectiveness of combined self-monitoring and metacognitive scaffolding strategies on reading comprehension and motivation of fourth grade students. Educational Strategies in Medical Sciences, 11(5), 91-105. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4760870 [In Persian]
Yahyazadeh, A., & Hossein Khanzadeh, A. (2015). The effectiveness of storytelling on increasing reading motivation of students with dyslexia. Psychology of Exceptional Individuals, 3(2), 40-51. https://doi.org/10.1080/02763877.2022.2156968 [In Persian]
Yahyazadeh, A., Karimi, R., & Hassannia Joshari, M. (2016). Level of motivation, self-concept and attitude toward reading in students with dyslexia. Child Psychology, 3(3), 31-42. https://doi.org/10.1002/rrq.462 [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 283 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 293 |
||