| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,116,949 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,854,495 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی: رویکرد شناختی در آموزش معماری | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 15، شماره 57، مهر 1403، صفحه 131-159 اصل مقاله (1.58 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2024.78097.3527 | ||
| نویسنده | ||
| فرهاد کاروان* | ||
| گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی در برنامههای درسی دانشجویان دارای دروس طراحی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشتههای دارای دروس طراحی دانشگاههای همدان بودند. با توجه به استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در این پژوهش، نمونهای به حجم 475 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای موردنظر نیز از پرسشنامههای ذهنیت تفکر طراحی و خلاقیت عابدی استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها نیز ابتدا جهت بررسی عاملهای مقیاس و توزیع گویهها از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرمافزار SPSS-28 و سپس جهت اعتباریابی گویهها و عاملها از تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار Smart-PLS-3 استفاده شدهاست. براساس تحلیلهای صورت گرفته، 22 عامل برای تفکر طراحی شناسایی و استخراج شدند. در پژوهش حاضر دانش گروهی و تعامل اعضای گروه به-عنوان دو عامل جدا از هم مشخص شدند. همچنین عاملهای آزمایش و یادگیری از اشتباهات به عنوان دو عامل جداگانه شناسایی شدند. مؤلفههای سوگیری نسبت به عمل و تجربهگرایی نیز به تفکیک مطرح شدند. پایایی پرسشنامه نیز بهوسیلة محاسبة شاخصهای پایایی (همسانی درونی و بازآزمایی) مورد سنجش قرار گرفت. در سنجش پایایی پرسشنامه با روش همسانی، ضرایب آلفای کرونباخ برای عاملها از 70/0 تا 91/0 بهدست آمد. همچنین، پایایی پرسشنامه با روش بازآزمایی و در فاصلة زمانی 14 روز، بین 66/0 تا 83/0 برای عاملها به-دست آمد که نشان میدهد پرسشنامه تفکر طراحی از پایایی مناسبی برخوردار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش طراحی؛ آموزش معماری؛ ذهنیت تفکر طراحی؛ ویژگیهای روانسنجی | ||
| مراجع | ||
|
ربانی پارسا، الهام، مصرآبادی، جواد، و یارمحمدزاده، پیمان. (1397). ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر انتقادی. اندازهگیری تربیتی، 9(34)، 91- 114. doi.org/10.22054/jem.2019.38198.1864
عابدی، جواد. (1372). خلاقیت و شیوهای نو در اندازهگیری آن. پژوهشهای روانشناختی، 1(2)، 46-54.doi: 10.22054/qjpl.2019.21762.1513
عینیپور، جواد، و سوری، احمد. (1400). ساخت و اعتباریابی آزمون هوش چندگانه زمینهای دانشجویان (موردمطالعه: دانشآموختگان متقاضی شغل پلیس). فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 12(43)، 151-179. doi: 10.22054/jem.2021.59001.2152
لاوسون، برایان. (1392). طراحان چگونه میاندیشند: ابهامزدایی از فرایند طراحی. ترجمه: ندیمی، حمید. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. http://oro.open.ac.uk/39438/
موهبتی، مینا، لاری، مریم، نامورمطلق، بهمن، داودیرکنآبادی، ابوالفضل، و صالحی، سودابه. (1398). واکاوی شاخصههای تفکر بصری و کارکرد آن در فرایند تفکر طراحی. مبانی نظری هنرهای تجسمی، 4(1)، 155-162. doi: 10.22051/jtpva.2019.25524.1061
هومن، حیدرعلی. (1393). استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات سمت. https://samta.samt.ac.ir/product/9752/
Abedi, J. (1993). Creativity; A New Instrument for Its Assessment. Psychological Research, 1(2), 46-54. [In Persian].
Adedokun, O., & Popoola, S. (2024). Computer Self-efficacy, Computer Literacy Skills, Cognitive Skills and Use of Electronic Resources by Social Science Doctoral Students in Nigerian Federal Universities. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 22(4), 185-205. doi: 10.22034/ijism.2024.2007424.1187
Aranda, M. L., Lie, R., & Guzey, S. S. (2020). Productive thinking in middle school science students’ design conversations in a design-based engineering challenge. International Journal of Technology and Design Education, 30(1), 67-81.
Avsec, S., & Jagiełło-Kowalczyk, M. (2021). Investigating possibilities of developing self-directed learning in architecture students using design thinking. Sustainability, 13(8), 4369. https://www.mdpi.com/2071-1050/13/8/4369.
Both, T., & Baggereor, D. (2010). Bootcamp bootleg, Design School Stanford. Palo Alto.
Brenner, W., Uebernickel, F., & Abrell, T. (2016). Design thinking as mindset, process, and toolbox. In Design thinking for innovation. Springer, Cham, pp. 3-21.
Carlgren, L., Elmquist, M., & Rauth, I. (2016). The Challenges of Using Design Thinking in Industry Experiences from Five Large Firms. Creativity and Innovation Management, 25(3), 344-362.https://doi.org/10.1111/caim.12153.
Clark, K., & Smith, R. (2008). Unleashing the power of design thinking. Design Management Review, 19 (3), 8-15.
Davis, B.M. (2010). Creativity & innovation in business 2010 teaching the application of design thinking to business. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(4), 6532-6538. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.04.062.
Deaner, K., & McCreery-Kellert, H. (2018). Cultivating peace through design thinking: problem solving with past foundation. Childhood Education, 94(1), 26-31.
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research, 34(3), 241-253.
Dorst, K. The core of design thinking and its application. Des. Stud. 2011, 32, 521–532. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142694X11000603? via%3Dihub.
Dosi, C., Rosati, F., & Vignoli, M. (2018). Measuring design thinking mindset. International Design Conference - Design, 1991-2002. https://www.designsociety.org/publication/40597/MEASURING+DESIGN+THINKING+MINDSET.
Drews, C. (2010). Unleashing the full potential of design thinking as a business method. Design Management Review, 20(3), 38-44.
Efeoglu, A., M ller, C., Sérié, M. and Boer, H. (2013). Design thinking: characteristics and romises. 14th International CINet Conference on Business Development and Co-creation.
Estrada, M. (2020). Design thinkers' profiles and design thinking solutions. Academia Revista Latinoamericana de Administracin, 1(33), 9-24,
Eynypour, J., & souri, A. (2021). Construction and validation of student's multiple contextual intelligence test (Case study: Graduates applying for a police job). Quarterly of Educational Measurement, 12(43), 151-179. [In Persian]. doi: 10.22054/jem.2021.59001.2152
Fraser, H. (2011). The practice of breakthrough strategies by design. Journal of business strategy, 28(4), 66-74.
Gross, K., & Gross, S. (2016). Transformation: Constructivism, design thinking, and elementary STEAM. Art Education, 69(6), 36-43.
Henriksen, D., Gretter, S., Richardson, C. (2020). Design thinking and the practicing teacher: addressing problems of practice in teacher education. Teaching Education, 31(2), 209-229.
Homan, H. A. (2013). Statistical inference in behavioral research. Tehran: SAMT. [In Persian].
Howard, Z., & Davis, K. (2015). From solving puzzles to designing solutions: Integrating design thinking into evidence-based practice. Evidence Based Library and Information Practice, 6 (4), 15-21. https://doi.org/10.1386/dbs.1.2.183_1.
Jiang, H., Tang, MX., Peng, X., & Liu, X. (2018). Learning design and technology through social networks for high school students in China. International Journal of Technology and Design Education, 28(1), 189-206
Johansson-Skoldberg, U., Woodilla, J., Cetinkaya, M. (2013). Design thinking: past, present and possible futures. Creativity and Innovation Management, 22(2), 121-146.
Kangas, K., & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2018). Collaborative design work in technology education. Handbook of technology Education.
Koh, S. (2012). Design Thinking: A Culture of Innovation, Social Space, 30-33. http://ink.library.smu.edu.sg/lien_research/95/.
Koria, M., Graff, D. & Karjalainen, T.M. (2011). Learning design thinking: International design business management at Aalto university. REDIGE Review on Design, Innovation and Strategic Management, 2 (1).
Lawson, B. (2012). How designers think: Demystifying the design process. Translation: Nadimi, Hamid. Tehran: Shahid Beheshti University. [In Persian].
Lazar, L. (2018). The Cognitive Neuroscience of Design Creativity.Journal of Experimental Neuroscience. 12, 1–6.
Lewis, T. (2006). Creativity: A framework for the design/problem solving discourse in technology education. Journal of Technology Education, 17(1), 36-53.
Liedtka, J. & Ogilvie, T. (2012). Helping business managers discover their appetite for design thinking. Design Management Review, 23(1) 6-13. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2012.00165.x.
Liedtka, J. (2014). Innovative ways companies are using design thinking. Strategy & Leadership, 42(2), 40-45. https://doi.org/10.1108/SL-01-2014-0004.
Lockwood, T. (2009). Transition: How to become a more design-minded organization. Design Management Review, 20(3), 28-37. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2009.00019.x.
Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K. K., Steinert, M. (2021). Combining technology and entrepreneurial ducation through design thinking: Students' reflections on the learning process. Technological Forecasting and Social Change, 1, 164, 119689.
Mouhebati, M., Lari, M., Namvar Motlagh, B., Davodi Roknabadi, A., & Salehi, S. (2019). Examining the Characteristics of Visual Thinking & their Function in the Design Thinking Process. Theoretical Principles of Visual Arts, 4(1), 155-162. [In Persian]. doi: 10.22051/jtpva.2019.25524.1061.
Plattner, H., Meinel, C., Leifer, L. (2016). Design Thinking Research: Building Innovators; Springer: Cham, Switzerland. https://books.google.com/books? id=wzgqBAAAQBAJ&lpg=PR5&ots=L_kNknO7OV&dq=Plattner%20H%2C%20Meinel%20C%2C%20Leifer%20L&lr&pg=PR7#v=onepage&q&f=false.
Rabbani parsa, E., Mesrabadi, J., & yarmohammadzade, P. (2018). Build and Standardization of Critical Thinking. Quarterly of Educational Measurement, 9(34), 91-114. [In Persian]. doi: 10.22054/jem.2019.38198.1864
Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What is design thinking and why is it important? Review of Educational Research, 82(3), 330-348.
Scheer, A., Noweski, C., Meinel, C. (2012). Transforming constructivist learning into action: Design thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3), 8-10. https://www.researchgate.net/publication/ 332343908_Transforming_Constructivist_Learning_into_Action_Design_Thinking_in_education.
Schweitzer, J., Groeger, L., & Sobel, L. (2016). The design thinking mindset: An assessment of what we know and what we see in practice. Journal of Design, Business & Society, 2(1), 71-94. https://intellectdiscover.com/content/ journals/10.1386/dbs.2.1.71_1.
Shively, K., Stith, K.M., Rubenstein, L.D. (2018). Measuring what matters: Assessing creativity, critical thinking, and the design process. Gifted child Today, 41(3), 149-58. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1076217518768361.
Stock, K. L., Bucar, B., & Vokoun, J. (2018). Walking in another’s shoes: Enhancing experiential learning through design thinking. Management Teaching Review, 3(3), 221-228. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/2379298117736283.
Watson, A. D. (2015). Design thinking for life. Art Education, 68(3), 8-12. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00043125.2015.11519317.
Wrigley, C. , & Straker, K. (2017). Design thinking pedagogy: The educational design ladder. Innov. Educ. Teach. Int. 54, 374–385. https://www.tandfonline. com/doi/full/10.1080/14703297.2015.1108214. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |
||