| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,113,660 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,852,508 |
مفهوم «هبیتوس» از منظر شناخت بدنمند: نگاهی به «تکنیکهای بدن» مارسل موس | ||
| فصلنامه علوم اجتماعی | ||
| مقاله 6، دوره 31، شماره 104، فروردین 1403، صفحه 191-219 اصل مقاله (1.2 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2024.81474.2824 | ||
| نویسنده | ||
| لیلا اردبیلی* | ||
| استادیار گروه مطالعات علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت عتف، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این مقاله در امتداد کوششهای پژوهشگرانی قرار میگیرد که در چند سال اخیر به بازخوانی احیاگرانهای از آثار کلاسیک جامعهشناسی و انسانشناسی پرداختهاند تا دیوار تقسیمبندیها میان علوم شناختی و علوم اجتماعی را کوتاه کنند و از خلال آنها مفاهیمی را استخراج نمایند که در ایجاد زبان مشترک میان این دو حوزه از علم و فراهمآوردن بستری برای استحکامبخشیدن به پایههای رشتههای جدیدی مانند علوم اجتماعی شناختی راهگشا باشند. یکی از این مفاهیم بنیادی «هبیتوس» است که گفته میشود نخستبار توسط مارسل موس فرانسوی در گفتمان علوم اجتماعی مطرح و بعدها در سایر سنتها، بهخصوص جامعه/انسانشناسی فرانسوی پرورانده شد. در همین راستا، پژوهش حاضر با تکیه بر رویکرد شناخت بدنمند، که یکی از نظریههای مطرح در علوم شناختی است و به تأثیر و تأثر ذهن، بدن و محیط بر هم تأکید دارد، به بازخوانی مفهوم «هبیتوس» در سخنرانی «تکنیکهای بدن» موس پرداخته و چهار تفسیر از آن را بر مبنای پژوهشهای انجامگرفته در جامعه/انسانشناسی شناختی با روشی توصیفی-تحلیلی ارائه میدهد. یافتهها نشان دادند که تلقی موس از هبیتوس بهعنوان «واقعیت اجتماعی تام» که در آن بهطور همزمان میتوان تجلی امر زیستی، روانی و اجتماعی را شاهد بود، با رویکرد بدنمندی شناخت و برهمکنش بدن، ذهن و محیط بهعنوان یک اکوسیستم شناختی انطباقی معنادار دارد. از همینرو، ادعای این مقاله آن است که هبیتوس را میتوان بهعنوان یکی از مفاهیم پیونددهنده میان علوم شناختی و علوم اجتماعی در نظر گرفت و از آن برای تأسیس و تحکیم پایههای علوم اجتماعی شناختی استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تکنیکهای بدن؛ شناخت بدنمند؛ مارسل موس. واقعیت اجتماعی تام؛ هبیتوس | ||
| مراجع | ||
|
Bourdieu, P. (1970). The Berber house or the world reversed. Social Science Information, 9(2), 151-170.https://doi.org/10.1177/053901847000900213.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Brekhus, W., & Ignatow, G. (2017). The Oxford Handbook of Cognitive Sociology. Oxford Handbooks.
Cerulo, K. A. (2015). The Embodied Mind: Building on Wacquant’s Carnal Sociology. Qualitative Sociology, 38(1), 33–38. https://doi.org/10.1007/s11133-014-9296-6.
Cerulo, Karen A. (2017). Embodied cognition: sociology’s role in bridging mind, brain, and body. In. W. Brekhus & G. Ignatow (Eds), The oxford handbook of cognitive sociology. Oxford Handbooks. https:// doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190273385.013.5
DiMaggio, P. (1997). Culture and cognition. Annual Review of Sociology, 23(25), 263–87. https:// doi.org/10.1146/annurev.soc.23.1.263.
Fournier, M. (1994/2006). Marcel Mauss: A Biography. Translated into English by Jane Marie Todd. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Gallese, V. (2003). The Manifold Nature of Interpersonal Relations: The Quest for a Common Mechanism. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 358(1431),517–28. https://doi.org/ 10.1098/rstb.2002.1234.
Ignatow,G. (2017). Cognitive Sociology and French Psychological Sociology. In W. Brekhus & G. Ignatow (Eds.), The Oxford Handbook of Cognitive Sociology (pp.137-152). Oxford Handbooks. https:// doi.org/ 10.1093/oxfordhb/9780190273385.013.8 .
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: Chicago University Press.
Lemonnier, P. (1992). Elements for an Anthropology of Technology. University of Michigan Museum.
Lizardo, O. (2007). Mirror Neurons’ Collective Objects and the Problem of Transmission: Reconsidering Stephen Turner’s Critique of Practice Theory. Journal for the theory of social behavior, 37(3), 319–50. https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.2007.00340.x.
Lizardo, O. (2009). Is a ‘Special Psychology’ of Practice Possible? From Values and Attitudes to Embodied Dispositions. Theory and Psychology, 19(6),713–27. https://doi.org/10.1177/0959354309345891
Lizardo, O. (2011). Pierre Bourdieu as a Post-Cultural Theorist. Cultural Sociology, 5(1), 25–44. https://doi.org/ 10.1177/1749975510389714.
Lizardo,O. (2017). Pierre Bourdieu as Cognitive Sociologist. In. W. Brekhus & G. Ignatow (Eds), The oxford handbook of cognitive sociology. Oxford Handbooks. https://doi.org/ 10.31235/osf.io/9fb6h
Mauss, M. (1935/1979). Sociology and Psychology: Essays. Translated into English by Ben Brewster. London: Routledge & Kegan Paul.
Mauss, M. (1973). Techniques of the Body. Economy and Society, 2(1), 70–88. https://doi.org/10.1080/03085147300000003.
McDonnell, T. E. (2016). Best Laid Plans: Cultural Entropy and the Unraveling of AIDS Media Campaigns. Chicago: University of Chicago Press.
Strand, M., & Lizardo, O. (2015). Beyond World Images: Belief as Embodied Action in the World. Sociological Theory, 33(1), 44–70. https://doi.org/10.1177/0735275115572397.
Wacquant, L. (2004). Following Pierre Bourdieu into the Field. Ethnography, 5(4), 387–414. https://doi.org/10.1177/1466138104052259.
Wacquant, L. (2013). Homines in Extremis: What Fighting Scholars Teach Us about Habitus. Body and Society, 20(2), 3–17. https://doi.org/10.1177/1357034X13501348
Waskul, D., & Vannini, P. (2006). Body/Embodiment: Symbolic Interaction and the Sociology of the Body. United Kingdom: Ashgate Publishing.
استناد به این مقاله: اردبیلی، لیلا. (1403). مفهوم «هبیتوس» از منظر شناخت بدنمند: نگاهی به «تکنیکهای بدن» مارسل موس، فصلنامه علوم اجتماعی، 31(104)، 191-219. DOI: 10.22054/qjss.2024.81474.2824
Social sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License... | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |
||