| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,954 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,068,770 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,830,929 |
طراحی و اعتبار یابی محیط یادگیری غنی شده به منظور ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 7، شماره 26، دی 1403، صفحه 127-161 اصل مقاله (1.59 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2024.76620.1409 | ||
| نویسندگان | ||
| رقیه افشاری1؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی* 2؛ اسماعیل زارعی زوارکی3؛ علی دلاور4 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 3استاد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 4استاد سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و طراحی محیط یادگیری غنیشده بهمنظور ارتقای مهارت حل مسئله دانشآموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت. مؤلفههای طراحی محیط یادگیری غنیشده با تحلیل محتوای استقرایی و نرمافزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی متخصصین مرتبط با موضوع در رشتههای تکنولوژی آموزشی، آموزشوپرورش کودکان استثنایی، اساتید دارای سوابق پژوهشی و اجرایی در زمینه یادگیری الکترونیکی، معلمان مدارس استعداد درخشان، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی بودند. نمونهها در هر دو گروه بهصورت هدفمند انتخاب شدند، در بخش کیفی 30 نفر از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 31 نفر از متخصصین در دانشگاهها و مدارس استعداد درخشان بودند. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه نیمه ساختاریافته و اسناد و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. بر اساس تحلیل محتوای انجامشده، هشت مؤلفه اصلی و 24 زیر مؤلفه برای مؤلفههای اصلی استخراج گردید. پس از تحلیل محتوا و استخراج نمودن کدها، مؤلفهها و زیر مؤلفهها در قالب الگو ارائه شدند. بر اساس نظر متخصصان، الگوی ارائهشده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای ارتقای مهارت حل مسئله دانشآموزان استعداد درخشان دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| محیط یادگیری غنیشده؛ حل مسئله؛ دانشآموزان استعداد درخشان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |
||