| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,206 |
| تعداد مقالات | 17,976 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,212,746 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,898,666 |
طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 8، شماره 27، فروردین 1404، صفحه 115-143 اصل مقاله (1.45 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.83671.1535 | ||
| نویسندگان | ||
| فرخ فیضی1؛ اسماعیل زارعی زوارکی* 2؛ پرویز شریفی درآمدی3؛ حسن رشیدی4؛ فاطمه جعفرخانی5 | ||
| 1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 2معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 3استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 4استاد، گروه آموزشی رایانه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| 5استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. ازنظر هدف، پژوهش حاضر ازجملهی پژوهشهای توسعهای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوهی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعهی آماری مطالعه، شامل کلیه دانشآموزان مشکوک به اختلال یادگیری ریاضی پایههای چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان ماهیدشت استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود؛ که پس از غربالگری با استفاده از مقیاس برایانت و هامیل (2000) تعداد 20 نفر که امکان دسترسی به آموزش آنلاین را داشتند، انتخاب و در دو گروه 10 نفری (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) قرار داده شدند. قبل از اجرای برنامه، آزمون مهارت حل مسئله برای دانشآموزان به شکل پیشآزمون اجرا و سپس برنامهی طراحیشده به مدت 6 هفتهی آموزشی اجرا گردید. در پایان پسآزمون برای هر دو گروه اجرا و نتایج بر اساس مقیاس استاندارد مهارت حل مسئله احدیانتو و همکاران (2020) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با بهکارگیری هوش مصنوعی به شکل تلفیقی در برنامهی آموزشی ریاضی، مهارت حل مسئله و خرده مهارتهای مربوط به آن در دانشآموزان افزایش معناداری دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش مصنوعی؛ آموزش ریاضی؛ مهارت حل مسئله؛ اختلال یادگیری ریاضی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 486 |
||