| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,120,291 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,856,240 |
الگوی مدیریت در مدارس مناطق چند قومیتی: طراحی الگو با رویکرد نظریه داده بنیاد | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 7، دوره 9، شماره 33، فروردین 1404، صفحه 193-228 اصل مقاله (1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.81578.1775 | ||
| نویسندگان | ||
| ابوالفضل جلایری لایین1؛ مسلم چرابین* 2؛ محمد کریمی3؛ علی معقول4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، ، واحد نیشابور،دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
| 2استادیار گروه مدیریت،واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران (نویسنده مسئول) | ||
| 3استادیار گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. | ||
| 4استادیار گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی مدیریت در مدارس مناطق چند قومیتی بود. به این منظور از روش داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش، مدیران و معلمان مناطق چند قومیتی استان خراسان رضوی بودند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبههای فردی نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید، نمونه آماری شامل 14 نفر از مدیران مدارس مناطق چند قومیتی و 8 نفر از معلمان مناطق چند قومیتی و 4 نفر از اساتید دانشگاه و متخصص در زمینه مدیریت آموزشی بودند که به شیوه نظری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهای اشتراوس و کوربین (1990) تحلیلشدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که مدیریت مشارکتی و سازنده گرا مبتنی بر چند فرهنگی، بهمثابه پدیده محوری عمل میکند و زمینههای فردی، سازمانی و اجتماعی در این بخش تأثیرگذارند. همچنین شرایط علّی شامل ایجاد آرامش در محیط مدرسه، ارزشگذاری به نقشهای مدیریت چند فرهنگی، بسترسازی فرهنگی بود. عوامل مداخلهگر مشتمل بر میزان مشارکتی سازی رهبری، میزان تسهیلگری در راستای آموزش چند قومیتی، میزان دانش و آگاهی حرفهای چند فرهنگی بودند و راهبردهای مدنظر، تقویت فرهنگ مشارکت جمعی در مدارس، ارتقا مهارتها و شایستگیهای مدیریتی، مدرسه محوری در مناطق چند قومیتی احصا شدند. درنهایت پیامد الگوی مدیریت در مدارس مناطق چند قومیتی بر مبنای نظر پژوهشگران در سطح خرد، اصل ارتقا دانش، بینش و مهارت دانش آموزان از اقوام مختلف و در سطح کلان، همزیستی اقوام و توسعه فرهنگی مبتنی بر وحدت قومی عنوان گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدارس چند قومیتی؛ مدیریت مدارس؛ نظریه داده بنیاد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 234 |
||