| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,952 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,065,729 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,829,541 |
آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد: یک مرور نظام مند | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2025.79076.1454 | ||
| نویسندگان | ||
| راشد محمدیان* 1؛ اسماعیل زارعی زوارکی2؛ مهدی واحدی3؛ نرگس ذاکرجعفری4؛ علی دلاور5 | ||
| 1معلم رسمی آموزش و پرورش- شهر تهران مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
| 2مدیر گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران | ||
| 3استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 4دانشیار گروه موسیقی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| 5استاد تمام گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر یک مرور نظاممند بر اساس پریزما جهت بررسی آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد است. اهداف پژوهش شامل تعیین شیوه های شناسایی، آموزش، فناوری های کاربردی، چالش ها و پیشنهادات در حیطه دانش آموزان باهوش و با استعداد است. پس از انجام یک جستجوی نظام مند، مجموعه داده ای از 1464 مقاله شناسایی شد که از میان آنها 37 مقاله معیارهای تجزیه و تحلیل عمیق را داشتند. بر اساس نتایج، روش های متنوعی جهت آموزش موسیقی برای دانش آموزان باهوش و بااستعداد استفاده شده است. این روش ها در کنار بهره گیری از فناوری های مناسب، تاثیر مثبت و قابل توجهی بر توسعه تفکر خلاق، مهارتهای اجتماعی و عاطفی داشته اند. از طرفی چالش هایی چون مدیریت زمان، بهبود مستمر و موانع فیزیکی و مالی در این فرایند وجود دارد. بر اساس یافته ها اگرچه پژوهش های گسترده ای در این حیطه انجام شده است و روش های متنوعی جهت شناسایی و آموزش موسیقی به دانش آموزان باهوش و بااستعداد به کارگرفته شده است اما مدل و الگوی مدون و استانداردی در این حیطه تبیین نشده است. پیشنهادات پژوهشی شامل به کارگیری فناوریهای نوین برای افزایش خلاقیت و انگیزه، آموزش حرفه ای معلمان در استفاده از این فناوریها، توسعه و تبیین الگو و برنامههای درسی انعطافپذیر، انجام پروژههای موسیقایی خلاقانه و برقراری ارتباط با متخصصان موسیقی می شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش موسیقی؛ دانش آموز باهوش؛ دانش آموز بااستعداد؛ مرور نظام مند | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,100 |
||