| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,974 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,792 |
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزار نشانگرهای بزرگسالی در جمعیت دانشجویی:روایی و پایایی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 10، شماره 35، فروردین 1398، صفحه 133-159 اصل مقاله (848.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2019.36822.1845 | ||
| نویسندگان | ||
| زهره سلیمانی1؛ الهه حجازی* 2؛ زهرا نقش3؛ نرجس لاری4 | ||
| 1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه تهران،تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 3استادیار گروه مشاوره و روان شناسی تربیتی، تهران، ایران | ||
| 4دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران،تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف مطالعه حاضر ساخت ابزار نشانگرهای بزرگسالی و میزان اکتساب آنها در میان دانشجویان و تعیین ویژگی های روانسنجی این ابزار بود. نشانگرهای بزرگسالی براساس یک پژوهش کیفی (سلیمانی و حجازی،1397)شناسایی شده بودند. برهمین اساس تعداد 610 دانشجو با دامنه سنی 18تا 29 سال (317پسر و 293دختر) از دانشگاه تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از تحلیل عاملی اکتشافی، پرسشنامهای متناسب با بافت ایرانی برای اندازه-گیری نشانگرهای بزرگسالی با 46 گویه با ضریب آلفای کرونباخ 905/0، در شش بعد ساخته شد: تسلط شناختی-هیجانی بر خود، مدیریت و تنظیم امور تا رسیدن به اهداف، توانایی نقشآفرینی در خانواده، پایبندی به ارزشها، استقلال و انتقال نقش. نتایج نشان داد دوره تحولی ظهوربزرگسالی در میان دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد و نشانگرهای بزرگسالی نزد دانشجویان بیشتر به مهارتهای فردی و خانوادگی مربوط می شود و ادراک فرد از بزرگسالی خود با افزایش اکتساب این مهارتها، تناسب دارد. همچنین عوامل اشتغال، استقلال مالی و توانایی اداره خانواده برای مردان و توانایی مراقبت و تربیت فرزند برای زنان ملاک مهم-تری برای اکتساب بزرگسالی نزد دانشجویان محسوب می شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ظهوربزرگسالی؛ بزرگسالی ادراک شده؛ ابزار نشانگرهای بزرگسالی؛ تفاوت های جنسیتی؛ دانشجویان | ||
| مراجع | ||
|
امیری، سهراب؛ قاسمی نواب، امیر و یعقوبی، ابوالقاسم (1395). پایایی، روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسشنامه استرس نوجوانان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 7 (25)، 89-116. برک، لورا (1391). روان شناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی)، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: نشر ارسباران. بی آزار شیرازی، عبدالکریم. (1371). رساله نوین (3): مسائل خانواده. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. رجبی، غلامرضا و عباسپور، ذبیح الله (1392). بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی خانواده گرایی، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 14(4)، 25-41. سلیمانی، زهره و حجازی، الهه (1397). ادراک جوانان از مفهوم بزرگسالی: آیا تفاوت جنسیتی وجود دارد؟. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 15(57)، 3-16. شهیدی، سید جعفر (1364). زندگانی فاطمه (ع). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. Arnett, J. J. (1995). Broad and narrow socialization: The family in the context of a cultural theory. Journal of Marriage and the Family, 617-628. Arnett, J. J. (1997). Young people's conceptions of the transition to adulthood. Youth & Society, 29(1), 3-23. Arnett, J. J. (1998). Learning to stand alone: The contemporary American transition to adulthood in cultural and historical context. Human development, 41(5-6), 295-315. Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469. Arnett, J. J. (2001). Conceptions of the transition to adulthood: Perspectives from adolescence through midlife. Journal of adult development, 8(2), 133-143. Arnett, J. J. (2003). Conceptions of the transition to adulthood among emerging adults in American ethnic groups. New directions for child and adolescent development, 2003(100), 63-76. Arnett, J. J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press, USA. Arnett, J. J., & Padilla-Walker, L. M. (2015). Brief report: Danish emerging adults' conceptions of adulthood. Journal of adolescence, 38, 39-44. Arnett, J. J. (2018). Conceptual Foundations of Emerging Adulthood. In Emerging Adulthood and Higher Education (pp. 11-24). Routledge. Badger, S., Nelson, L. J., & Barry, C. M. (2006). Perceptions of the transition to adulthood among Chinese and American emerging adults. International Journal of Behavioral Development, 30(1), 84-93. Facio, A., & Micocci, F. (2003). Emerging adulthood in Argentina. New directions for child and adolescent development, 100, 21-32. Grob, A., Krings, F., & Bangerter, A. (2001). Life markers in biographical narratives of people from three cohorts: A life span perspective in its historical context. Human Development, 44(4), 171-190. Grusec, J. E. (2002). Parental socialization and children’s acquisition of values. Handbook of parenting, 5, 143-167. Hogan, D. P., & Astone, N. M. (1986). The transition to adulthood. Annual review of Sociology, 12(1), 109-130. Horowitz, A. D., & Bromnick, R. D. (2007). “Contestable adulthood” variability and disparity in markers for negotiating the transition to adulthood. Youth & Society, 39(2), 209-231. Keniston, K. (1971). Youth and dissent: The rise of a new opposition. New York: Harcourt Brace Jovanovich Levinson, D. J. (1978). The seasons of a man’s life. New York: Knopt. Macek, P., Bejček, J., & Vaníčková, J. (2007). Contemporary Czech emerging adults: Generation growing up in the period of social changes. Journal of Adolescent Research, 22(5), 444-475. Mitra, D., & Arnett, J. J. (2019). Life Choices of Emerging Adults in India. Emerging Adulthood. https://doi.org/10.1177/2167696819851891 Nelson, L., Badger, S., & Wu, B. (2004). The influence of culture in emerging adulthood: Perspectives of Chinese college students. International Journal of Behavioral Development, 28(1), 26-36. Nelson, L. J., & Barry, C. M. (2005). Distinguishing features of emerging adulthood: The role of self-classification as an adult. Journal of adolescent research, 20(2), 242-262. Petrogiannis, K. (2011). Conceptions of the transition to adulthood in a sample of Greek higher education students. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(1), 121-137. Schlegel, A., & Barry Iii, H. (1991). Adolescence: An anthropological inquiry. Free Press. Seiter, L. N., & Nelson, L. J. (2011). An examination of emerging adulthood in college students and nonstudents in India. Journal of Adolescent Research, 26(4), 506-536. Sirsch, U., Dreher, E., Mayr, E., & Willinger, U. (2009). What does it take to be an adult in Austria? Views of adulthood in Austrian adolescents, emerging adults, and adults. Journal of Adolescent Research, 24(3), 275-292. Tabachnick, B.G & Fidel, L. (1996). Using Multivariate Statistics. New York: Happer Collins College. Tanner, J. L. (2006). Recentering During Emerging Adulthood: A Critical Turning Point in Life Span Human Development. In J. J. Arnett, & J. L. Tanner (Ed.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (pp.21-55). Washington, DC, US: American Psychological Association. Zhong, J., & Arnett, J. J. (2014). Conceptions of adulthood among migrant women workers in China. International Journal of Behavioral Development, 38(3), 255-265. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 675 |
||