| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,203 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,797 |
بررسی رابطة نگرش گویشوران بومی و میزان شدت تهدید زبانیشان با استناد به سند اجرایی یونسکو | ||
| علم زبان | ||
| مقاله 11، دوره 6، شماره 9، شهریور 1398، صفحه 305-332 اصل مقاله (815.99 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ls.2019.41121.1209 | ||
| نویسندگان | ||
| الیناز فرمهینی فراهانی1؛ زهرا ابوالحسنی چیمه* 2 | ||
| 1دانش آموختة دکتری گروه زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار پژوهشکده سمت، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| برای دستیابی به رابطه بین نگرش بومیزبانان نسبت به گونه زبانیشان و میزان شدت تهدید آن گونه زبانی، از طریق نُه شاخصِ سند اجرایی زبان زنده و درخطر یونسکو (2003) و همچنین فرم نگرشسنج محققساخته، ده گونه زبانی در ده آبادی از سه استان تهران، البرز و هرمزگان مورد سنجش قرار گرفت. نتایج از طریق نرمافزار آماری SPSS تحلیل شد. با توجه به سطح معنیداری آزمون پیرسون رابطه بین دو متغیر نگرش بومیزبان و شدت درخطر بودن گونه زبانی، رابطه خطی مثبت است. اگر نگرش بومیزبان نسبت به گونه زبانیشان مثبت باشد، گونه زبانی آنان از وضعیت ایمنتری برخوردار است و هویت اجتماعی گویشوران در معرض آسیب کمتری است و اگر نگرش گویشوران نسبت به گونه زبانی خود منفی باشد پیشبینی میشود که زبان در معرض خطر جدی باشد. برای حفظ یک گونه زبانی، تقویت نگرش بومیزبانان به آن زبان یکی از راهکارهای اصلی قابل پیشنهاد است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زبان؛ هویت؛ نگرش بومیزبان؛ زبانهای درخطر؛ سند اجرایی یونسکو | ||
| مراجع | ||
|
اسماعیلی، محمدرضا، حسن بشیرنژاد و مهرداد روحی مقدم. (1386). «بررسی جایگاه و کاربرد زبان مازندرانی و نگرشهای گویشوران نسبت به آن در شهرستان آمل». پژوهشنامه علوم انسانی. 56. 1-28. برگر، پیتر و توماس لوکمان. (1375). ساخت اجتماعی واقعیت. ترجمة فریبرز مجیدی. تهران: انتشارات علمی- فرهنگی. بشیرنژاد، حسن. (1384). مازندرانی: جایگاه، کاربرد و نگرش گویشوران در استان مازندران. رسالۀ دکتری زبانشناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبائی. داوری اردکانی، نگار و علی افخمی. (1384). «برنامهریزی زبان و نگرشهای زبانی». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. 173/ 56. 1-23. داوری اردکانی، نگار و مصطفی تحسین. (1390). «بررسی نگرشهای زبانی و جایگاه دو زبان فارسی و کردی در هویت ملی». ایراننامه (ایراننامگ). 1 و 2. 209-222. صفایی اصل، اسماعیل. (1383). بررسی نگرش دانشآموزان دو زبانه شهر مرند نسبت به کاربرد زبان فارسی با تکیه بر جنسیت و طبقه اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبائی. کاستلز، مانوئل. (1380). جامعه شبکهای و عصر ارتباطات. جلد دوم. (قدرت هویت). ترجمة حسن چاوشیان. تهران: انتشارات طرح نو. گودرزی، حسین. (1384). گفتارهایی درباره زبان و هویت. تهران: موسسه مطالعات ملی تمدن ایرانی. لک، منوچهر. (1384). «بازتاب کارکرد هویتبخش زبان فارسی در شعر، مطالعه مورد سبک خراسانی و عراقی». گفتارهایی درباره زبان و هویت. تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی. مشایخ، طاهره. (1382). بررسی کاربرد فارسی و گیلکی در میان دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی و والدین آنها در شهر رشت. پایان نامه کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. مهیمنی، محمدعلی (1379). گفتگوی تمدنها. تهران: نشر ثالث. (2014). Basic Texts of the 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. Paris: UNESCO.
(2003). (LVE) Language Vitality and Endangerment. Paris: UNESCO.
Baker, C. (1992). Attitudes and Language. UC. Santa Cruz.
Blom, J. and J. J. Gumperz .(1972). “Social meaning in linguistic structures: Code switching in northern Norway”. In John J. Gumperz and D. Hymes (eds.). Directions in Sociolinguistics: The Ethnography of Communication. New York: Holt, Rinehart and Winston. 407-434.
Dyers, C .(2008). “Language shift or maintenance? Factors determining the use of Afrikaans among some township youth in South Africa”. Stellenbosch Papers in Linguistics. Vol. 38, 49-72.
Fasold, R. (1984). The sociolinguistics of society. Oxford: Blackwell.
Habtoor, H. A .(2012). “Language maintenance and language shift among second generation Tigrinya-speaking Eritrean immigrants in Saudi Arabia.” Theory and Practice in Language Studies.Vol. 2 (5): 945-955.
Hymes, D. H.(1972). “On communicative competence”. In J.B. Pride & J. Holmes (eds.). Sociolinguistics. London: Penguin. 269–293.
Kroskrity, P. (2000). “Identity”. Journal of Linguistic Anthropology. 9 (1-2): 111.
Jacobson, J.(1998). Islam in Transition. London: Rutledge.
Lippi-green, k.(1997). English with an accent. New York: Routledge.
McKenzie, M. R .(2010).The Social Psychology of English as a Global Language; Attitudes, Awareness and Identity in the Japanese context. Heidelberg, Germany: Springer.
Moseley, C.(2010). Atlas of the World’s Languages in Danger. 3rd edn. Paris: UNESCO.
Preston, D. R .(1989). Sociolinguistics and second language acquisition. Oxford: Blackwell.
Spolsky,B.(1989). Conditions for Second Language Learning. Oxford: University Press.
Wardhaugh, R. & J. M. Fuller. (2014). An Introduction to Sociolinguistics. 7th edition. WILEY Blackwell. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 657 |
||